Hvor mange er gået fra nVidia til ATI igen?

Diverse d.  15. januar. 2005, skrevet af KleitusIV
Vist: 306 gange.

KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-01-2005 12:39:11
Svar/Indlæg:
4295/306
Hej med jer

Med inspiration i den anden tråd der kører i øjeblikket omkring hvorfor folk, trods alles enighed om at A64 er hurtigts, alligevel skifter tilbage til P4...

Så synes jeg det er lige så bemærkelsesværdigt hvor mange der ønsker at sælge deres 6800GT med den begrundelse at de vil tilbage til ATI. Dette på trods af at alle tests giver pokalen til 6800GT som værende det absolut bedste kort.

Hvad er årsagen? Er der skjulte "bugs" eller andre mærkværdigheder som men ikke hører omtalt i reviews?

Er ret nysgerrig da jeg selv går med tanker om at opgradere mit 9800Pro... :p

Julegnu
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2005 12:42:48
Svar/Indlæg:
83/4
Jeg tror grunden til at folk skifter fra 6800gt er vel at det ikke kan sidde i en shuttle, og at x800pro vivo kan flashes (for det meste) til et x800xtpe som jo yder en del bedre end 6800gt, og så er x800pro vivo os' billigere!
Så er det jo klart at man tager det..



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 12:52:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg må indrømme at jeg også undrer mig.

Det sidste nVidia kort jeg havde, var et FX5900 rimeligt overclocket, som jeg uden at fortryde skiftede med et 9800XT. Grunden til ikke at skifte før, var fra min side lidt "nVidioti" - plus det faktum at jeg ikke synes jeg hørte om andet end problemer med ATi's drivere.

Men jeg fik et tilbud jeg ikke kunne modstå ( Tak B@NG.. ;) ) og har været til ATi siden da. 6800GT er en bench-luder, men kommer der FSAA og Anisotropisk filtrering på, så er det sat lidt i skyggen. Specielt set i forhold til at man kan få X800Pro VIVO og flashe det med så stor succes. :D



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-01-2005 12:52:57
Svar/Indlæg:
4295/306
#1 Men de fleste 6800GT kan jo også clockes til Ultra hastighed...



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 13:41:49
Svar/Indlæg:
3712/44
Jeg havde jo en kort overgang her før jul købt et Gainward 6800GT G/S GLH og det var jeg faktisk rigtig, rigtig glad for. Gennemførte f.eks. hele HL2 med det kort i 1600x1200 med 2x fsaa og 8x af.

I store træk var det marginaler der afgjorde at jeg beholdt mit x800xt i stedet for. Både larm fra blæserne og især varme-afgivelsen var mine største bekymringer, især da det skulle have siddet i et noiskiller isoleret kabinet hvor der i forvejen sidder en overclocket og luftkølet Prescott... ;)

Selv om det kort jeg havde kørte over standard Ultra hastigheder var jeg nu lidt forundret over de benchmarks jeg kørte med det. Ikke så meget at det ikke scorer så meget i 3dmark2001se som ATI, men det er mere den måde fps bevæger sig på der undrede mig lidt. Med mit Gainward kort fik jeg langt højere max fps i mange tests, men også langt lavere minimum fps i de samme tests/benchmarks. Især i 3dmark03 nature var minimum fps helt nede omkring 20 i standard testen, hvor den ikke er under 40 på mit x800xt pe.

I Doom 3 havde jeg mindre end 1 fps forskel i 1600x1200 i high detail, så jeg undrer mig lidt over at Nvidia skulle være så meget bedre der. Til gengæld kørte Gaiward kortet også HL2 helt uden problemer, eneste forskel på det og mit x800xt pe er at ati'et var 100% flydende med 4x fsaa og 8xaf i 1600x1200, hvor Gainward skulle ned i 2x fsaa på de fleste baner for at være 100% flydende.

Billedkvaliteten på Gainward kortet var rigtig god, så god at jeg vil sige mindst lige så god som på mit ATI på DVI i 1600x1200. På nogle måder virkede billedet endda endnu mere klart med Nvidia, men jeg har kun én skærm så en head-to-head kunne jeg ikke lave, men Nvidia er i alt fald udemærkede.

Mht. drivere, så synes jeg faktisk at jeg har haft de bedste erfaringer med ATI's drivere. Jeg havde helt glemt min BSOD med nv4.disp meddelelsen, men den fik jeg da set et par gange med Gainward kortet. Havde ellers næsten glemt den oplevelse efter at været hoppet på 9700pro i sin tid. Indtil 9700pro har jeg haft mindst ét kort fra hver eneste Nvidia generation af kort siden riva128 chippen, så jeg er bestemt ikke ATI fanboy eller noget. Faktisk hat jeg jævnligt været irriteret på ATI i gamle dage pga. problemer med drivere til deres Rage chips.... Men det er historie nu.

Bortset fra driverne er der jo mere i en spiloplevelse end fps. F.eks. synes jeg Nvidia generelt er bedre til at løse Vsync genererede problemer end ATI. Havde ikke nær de samme tearing problemer med Vsync diabled på Nvidia som jeg synes man oplever på ATI. Intro videoer kører IMO klart bedre på Nvidia, selv om de ifølge fraps kører med 999 fps på mit ATI hakker de som regel, det gjorde de samme videoer ikke på Nvidia.

DVD kvalitet er midst lige så god på Nvidia som det er på ATI, det var det i alt fald på mit Gainward kort.

En af grundene til at jeg "prøvede " et 6800 serie kort var faktisk for at se om jeg overhovedet ville kunne li' at køre med Nvidia kort igen, hvis jeg nu skulle finde på at ville ha' noget SLI setup. Og det kunne jeg godt.

IRL vil jeg mene at det er næsten umuligt at mærke forskel på 6800U og x800xt pe, det er marginaler der adskiller dem iflg. mine erfaringer. Jeg ville ikke ha' noget som helst problem med at køre med et Nvidia kort i min maskine igen. Heller ikke selv om der var nogle små problemer med drivere.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
15-01-2005 14:49:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4:
Jeg er faktisk kun enig med dig.
Angående billedkvaliteten har jeg heller ikke mere på nvidia længere.
TV-out på mit 6600GT er mindst ligeså god som mit gamle radeon9800pro. Faktisk vil jeg mene det er noget bedre, og finder nvidia's billed langt mere behageligt at se på!
Jeg synes jeg har oplevet flere driverproblemer med ATi. Jeg har haft 3generationer af ATi-kort siden mit 3dfx, og jeg synes at ATi's drivere altid har haft et par underlige tendenser, som manglende FSAA i ældre spil, at det oftest var svært at aktivere, og en genstart oftest hjalp på problemet. nVidias drivere reagere promte, når man skifter settings.
Men giver dig ret i, at kvaliteten af ATi's FSAA og Ani er en tand bedre end nvidia's!



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 15:21:07
Svar/Indlæg:
2749/122
Jeg vil fra Nvidia til ATI igen fordi at jeg har haft 3 dårlige episoder med samme POV mærke og 3 stk. geforce 6800GT... så derfor regner jeg med at jeg skifter over til ati igen... (det ska dog siges at jeg eneligt ikke har det storer mod Nvidia Kun mod POV) ... men hvis den rigtige mulighed viser sig ku jeg nok godt fristes til at købe 2*geforce 6800GT fra fks. MSI og så køre dem i sli når jeg får mig sådan et mobo... :e



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-01-2005 15:26:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har Point of View GeForce6800GT 256MB GDDR3 og Connect3D Radeon X800Pro VIVO
Jeg foretrækker dog ATi kortet da det bruger mindre strøm, larmer mindre, har færre underlige bugs/problemer med det, desuden har ATi en bedre kontrol panel overflade hvor man kan indstille Direct 3D og OpenGL uafhænigt af hinanden.
Alt i alt jeg holder mit til ATI fremover.



Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 15:32:03
Svar/Indlæg:
1498/226
MIG MIG MIG MIG.... MIG MIG MIG MIG....

Gik fra 6600GT.... til ASUS EAX800XT 2DHTV...

Mega nice... 😉

Capiz 8)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 15:45:00
Svar/Indlæg:
6531/410
ved ikke helt hvad der sker med nvidia
jeg syntes mange med 6800gt har problemer med de brænder af.

dette ser ikke ud til at ske med 6800u.

det er nok for meget oc af gt kortene.

køre selv med x800pro lige nu og det må siges at køre ok.
dog er det noget langsom :)

har altid være nvidia mand da jeg før i tiiden syntes der var mange driver problemer med ati.

men alt må siges at være kommet efter det.

pt. syntes jeg ati især x800xt/pe er det bedste kort





#10
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 15:55:13
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg køber bare hvad der er billigt :e

Købte som det eneste kort nogensinde et Voodoo 3 kort som nyt, ellers har jeg bare købt når der er kommet et sygt godt tilbud.

Men nu når jeg tænker over det, har jeg faktisk kun haft ET nVidia kort, nemlig mit MX200, som jeg til gengæld også havde en del af, eftersom de brændte af hele tiden.

Ellers har det været Radeon 9000/9700 og nu 800Pro @ XT PE.

Jeg kan ikke se nogen grund til at skifte nu, men hvis jeg engang (når det her kort ikke kan mere) bliver tilbud at købe et kort billigt, er det fuldstændig underordnet om det er nVidia eller ATI.

Dog kan jeg bedre lide ATI's drivere...

Sajmon: så lidt ;)