Jeg havde jo en kort overgang her før jul købt et Gainward 6800GT G/S GLH og det var jeg faktisk rigtig, rigtig glad for. Gennemførte f.eks. hele HL2 med det kort i 1600x1200 med 2x fsaa og 8x af.
I store træk var det marginaler der afgjorde at jeg beholdt mit x800xt i stedet for. Både larm fra blæserne og især varme-afgivelsen var mine største bekymringer, især da det skulle have siddet i et noiskiller isoleret kabinet hvor der i forvejen sidder en overclocket og luftkølet Prescott... ;)
Selv om det kort jeg havde kørte over standard Ultra hastigheder var jeg nu lidt forundret over de benchmarks jeg kørte med det. Ikke så meget at det ikke scorer så meget i 3dmark2001se som ATI, men det er mere den måde fps bevæger sig på der undrede mig lidt. Med mit Gainward kort fik jeg langt højere max fps i mange tests, men også langt lavere minimum fps i de samme tests/benchmarks. Især i 3dmark03 nature var minimum fps helt nede omkring 20 i standard testen, hvor den ikke er under 40 på mit x800xt pe.
I Doom 3 havde jeg mindre end 1 fps forskel i 1600x1200 i high detail, så jeg undrer mig lidt over at Nvidia skulle være så meget bedre der. Til gengæld kørte Gaiward kortet også HL2 helt uden problemer, eneste forskel på det og mit x800xt pe er at ati'et var 100% flydende med 4x fsaa og 8xaf i 1600x1200, hvor Gainward skulle ned i 2x fsaa på de fleste baner for at være 100% flydende.
Billedkvaliteten på Gainward kortet var rigtig god, så god at jeg vil sige mindst lige så god som på mit ATI på DVI i 1600x1200. På nogle måder virkede billedet endda endnu mere klart med Nvidia, men jeg har kun én skærm så en head-to-head kunne jeg ikke lave, men Nvidia er i alt fald udemærkede.
Mht. drivere, så synes jeg faktisk at jeg har haft de bedste erfaringer med ATI's drivere. Jeg havde helt glemt min BSOD med nv4.disp meddelelsen, men den fik jeg da set et par gange med Gainward kortet. Havde ellers næsten glemt den oplevelse efter at været hoppet på 9700pro i sin tid. Indtil 9700pro har jeg haft mindst ét kort fra hver eneste Nvidia generation af kort siden riva128 chippen, så jeg er bestemt ikke ATI fanboy eller noget. Faktisk hat jeg jævnligt været irriteret på ATI i gamle dage pga. problemer med drivere til deres Rage chips.... Men det er historie nu.
Bortset fra driverne er der jo mere i en spiloplevelse end fps. F.eks. synes jeg Nvidia generelt er bedre til at løse Vsync genererede problemer end ATI. Havde ikke nær de samme tearing problemer med Vsync diabled på Nvidia som jeg synes man oplever på ATI. Intro videoer kører IMO klart bedre på Nvidia, selv om de ifølge fraps kører med 999 fps på mit ATI hakker de som regel, det gjorde de samme videoer ikke på Nvidia.
DVD kvalitet er midst lige så god på Nvidia som det er på ATI, det var det i alt fald på mit Gainward kort.
En af grundene til at jeg "prøvede " et 6800 serie kort var faktisk for at se om jeg overhovedet ville kunne li' at køre med Nvidia kort igen, hvis jeg nu skulle finde på at ville ha' noget SLI setup. Og det kunne jeg godt.
IRL vil jeg mene at det er næsten umuligt at mærke forskel på 6800U og x800xt pe, det er marginaler der adskiller dem iflg. mine erfaringer. Jeg ville ikke ha' noget som helst problem med at køre med et Nvidia kort i min maskine igen. Heller ikke selv om der var nogle små problemer med drivere.