Vil have den "lydløs" nu

Luftkøling d.  15. januar. 2005, skrevet af Duzty
Vist: 722 gange.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 16:49:33
Svar/Indlæg:
216/94
Jeg vil meget gerne have dæmpet min PC en hel del når den kører, er ftræt af det støj! Den skal stadig være blæsekølet eller passivt kølet!

Har lige bestilt en Zalman Passic Chipset køler! Og kører med en TT Silent Boost på CPU, som jeg er godt tilfreds med! Har så lige sat en Vantec Stealth i Strømforsyningen, larmer en del, så den skal udskiftes!
Jeg skal også have gjort noget ved mine harddsike, bare have dem hunget op i noget, så støjen ikke går i kabinettet!
Og noget lydsvag kølen på Ti4200!

Håber at der er nogen som kan komme med en masse gode løsniger til mig! Budgettet skal holdes rimeligt nede, og skal stadig være en mulighed for lidt OC. :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-01-2005 17:00:11
Svar/Indlæg:
7881/1165
ti4200, stik den en Zalman passiv-køler!!
cpu-blæseren.. er faktisk en støjkilde. Den er absolut ikke støjsvag(reelt ca. 30dB).
Hop på en Zalman eller ligende også.
Harddiskene kan man evt. samle noget selv, med nogle brede mad-elastikker.
Tjaaa Zalman Zalman og Zalman :-p
Ej, der er andre gode mærker på markedet, men Zalman er nu rigtigt godt til prisen!

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 17:00:30
Svar/Indlæg:
1287/32
Start med at sette alle kabinetblæsere ned på 7v. På cpuen setter du Zalman CNPS7000CU, Zalman CNPS7700CU(hvis muligt) eller en Thermal Right profil med lownoise blæser. Grafikkortet burde fint kunne køles af den passive profil fra zalman og til hardiskene vil jeg foreslå zalmans passive heatpipe køler. Blandt gode lownoise PSUer kan der nevnes NorthQ 4000 og ChillInnovation 350/510W.

Eminence

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2005 17:07:28
Svar/Indlæg:
83/4
zalman er vejen frem :)

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 17:14:45
Svar/Indlæg:
216/94
Er selv godt tilfreds med støjen fra min TT Silent boost, det irritere ikke! Har ingen kabinet kølere!
Men vil bare skifte blæseren i min strømforyning, men til hvilken?
Og sådan en Zalman på GPU er det den samme som til chipset? Og kan den godt køle det sån det kan klare en smule OC?

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
15-01-2005 17:44:26
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg vil sige at ligegyldigt hvad du vælger af Zalman bliver du ikke skuffet, og vælger du "hele pakken" er du sikret en meget støjsvag PC!

www.zalman.co.kr

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 17:47:52
Svar/Indlæg:
216/94
Jamen tænkte nu på et par enkelte blæsere som skal skiftes til nogle BILLIGE og lydsvage! Også måske nogle "måtter" i kabinettet, også et par blæsere til at trække luften igennem kabinettet med!

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 17:50:16
Svar/Indlæg:
3640/1231
Skift dine blæsere til Papst blæsere... der findes en 12db udgave som er ret god. Vil du spare penge, så sætter du 7v på dem i stedet for at købe nye.

Zalmann chipset køler er ikke den samme som til GPU.
Dem til grafikkort er pænt store, og skal du have en så du kan overclocke en smule, skal du gå efter en stor heatpipe løsning.

Men du kan sagtens få VGA kølere som er aktive og stadig lydløse.
Jeg købte en NoiseBlocker til mit, som kunne køle et x800pro ved 7volt :) Og den koster vist kun lidt over 100,- hos StudieData.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 17:56:38
Svar/Indlæg:
3799/43
#0 du kunne også skrælle en gammel socket A køler eller ligende bore nogle huller og skære et gevind :D

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 18:02:32
Svar/Indlæg:
4120/115
Lige et par gode trix... Du skal såvidt muligt undgå alt for meget luft turbulens, så hellere en større blæser der køre langsommere! airflowet bliver på den måde det samme... En anden ting man kan gøre for at minimere turbulensen er f.eks. at skære alle de "riste" ud af kabinettet/psu'en, så ens blæsere ikke sidder klods op af sådan en!
http://www.overclocking.dk/bil... nok ikke vildt tydelig, men blæseren bag i kabinettet har jeg skåret gitteret ud af kabinettet.. (godtnok ikke særlig pænt 😉 )

En anden ting som man måske også kan se på billedet, så kan man jo let nøjes med en enkelt blæser til at køle både cpu, chipset og grafikkort, sålænge man ikke har den vildeste grafik... Desuen er det lidt af en grum fejl på de fleste cpu kølere at blæserens motor (som er monteret lige over cpu dien) blokere for effektiv airflow netop i midten af køleprofilen. Man kan løse problemet på flere måder, f.eks. med en fanduct, YS-Tech har lavet nogle blæsere hvor motoren sidder i kanten istedetfor i midten, eller som jeg har gjort, hvor jeg har brugt en alt for stor blæser og monteret den så selve motoren sidder et sted imellem cpu profilen og chipsettet... På den måde kan man jo enten nedsætte hastigheden yderligere på sine blæsere, eller få en mere effektiv køling 😉

Man skal self. også rydde så godt op i sine kabler som muligt så det naturlige airflow i kabinettet flyder så let som muligt, og i mange siturationer vil det være en fordel med runde IDE kabler m.fl.

Kan desuden "varmt" 😉 anbefale ChillInnovation PSU'er som er ekstremt lydløse. Og hvis du vil ha en så lydsvag harddisk som muligt, så gå efter en Seagate.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-01-2005 18:49:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ja og især samsung-harddiske er meget støjsvage. :)

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 19:00:05
Svar/Indlæg:
216/94
Kører med seagate HD'er! De skal bare hænges op! Okay, vil ikke ændre min CPU køling! Vil kune ændre min PSU blæser, GFX blæser! Også leder jeg efter gode trix til effektiv og støjsvag flow gennem kabinettet!

Ikke alt det der med nye diske, og store dyre kølere! Lad os sige det skal kunne holdes under 200,- pp.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 19:04:44
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis jeg var dig ville jeg også smide en gammel cpu-køler på dit ti 4200..Den sætter du så til 5 eller 7 volt. Det siger INTET og der er stadig plads til et godt OC.!! Bruger det selv i alle mine computere.. :e

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 19:31:36
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jamen 7v løsningen er faktisk ret god i de fleste tilfælde og meget billig.

Det stunt som #12 nævner er en rigtig god ide, jeg brugte det meget på mine ældre VGA'er 8)

En FOP38 (ja flyvemaskinen) på et MX200 :e

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 21:34:01
Svar/Indlæg:
2126/135
Zalmans passive heatpipe løsning på gfx, og så lav enten ophæng af hdd eller støjdæmp dem med skum/isolering og køl dem med heatpipes. Så kunne du bruge en Etasis EFN-300 eller en anden passiv kølet psu... jeg vil stadig sige du skulle overveje CNPS7000 eller 7700 ... den er så vildt effektivt og lydløs... Og så to 120mm papst blæsere foran og bagi så kører det!

Outcast

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2005 22:12:22
Svar/Indlæg:
47/8
som du siger, så den billigste løsning lige nu og her er 7 Volt (laves ved at forbinde den røde og gule ledning på dit std. molex stk til harddisken.)

elastikkerne er en virkelig god løsninge til HDDs, eller, så hvis du ikke vil skrælle din PSU, så monter blæseren UDEN på...
sådan så den sidder på ydersiden af din PSU og hvis det er en 120mm blæser som der sidder ind imod kabinettet altså i bunden af PSU, skal du lige være opmærksom på at der også skal laves/være plads til den.
en af de største noisemakers er luft der bliver presset/trukket hen over genstande.
få blæseren lidt væk fra det der skal køles, og ned på 7 volt, så siger det faktisk ikke noget.

til grafikkortet er zalmans passive heatpipe VGA cooler det bedste alternativ...
og evt en blæser, og igen, 7volt, og afstand.