Mac eller PC - osView analyserer.

Litteratur d.  16. januar. 2005, skrevet af KTD
Vist: 751 gange.

KTD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 09:32:48
Svar/Indlæg:
673/535
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 09:37:25
Svar/Indlæg:
23132/740
I "gamle dage" ville jeg anbefale en Mac til "dem som ikke ved så meget om computere, men alligevel er meget afhængig af en stabilydelse"-folket.

Men i dag, så er en PC Mac'en overlegen på stort set alle områder. Desværre halter det lidt efter i design og skærme. Men, for mig, står Mac stadigvæk som værende noget... "særligt" :r :)

Har altid haft et hjerte for de dersens dejlige computere...



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 11:15:50
Svar/Indlæg:
2175/21
øhhhh til gaming kan jeg sq ikke lige se at de er foran.....men til grafisk arbejde osv er de klart...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 11:32:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Jeg kan heller ikke lige se hvordan de er foran til grafisk arbejde. Det eneste sted, hvor de har nogle fortrin er inden for musikverdenen. Men man kan stort set det samme med en PC i dag, som man kan med en Mac.



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 13:20:51
Svar/Indlæg:
611/26
De samme programmer findes jo næsten alle sammen til både Windows og MacOS.
Hvis et firma ikke ønsker at lave et program til PC, så er det enten fordi det er mac-relegiøst eller fordi de ikke ønsker at firmaet skal tjene så meget som muligt på deres produkter. Jeg kan ikke se hvorfor skulle ønske kun at lave et program til mac platformen...

Har hørt nogle steder fra at det faktisk er sværere at programmere til MacOS-X end til linux/windows pga. deres mærkelige måde at håndtere brugerfladen på.
Har før oplevet at macfolk har taget noget til sig - men lavet om på det i sådan en grad at man ikke har kunne finde hoved og hale i det.

Eksempelvis har en MacOS-X ikke en hostfil - den er pillet ud af bsd og lagt ind i et skørt program. Selv MacOS-9 har en hostfil...

Apple er skøre :e



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 13:38:46
Svar/Indlæg:
4120/115
#3
Det er over 10år siden, PC'en overhalede Mac som foretrukken audio computer! Dem som stadigvæk bruger dem, må udelukkende være pga. de kender dem, eller hvad de synes bedst om... Men fra de musikere jeg har lavet pc'er til, har de vist være rimelig trætte af mac's bla. pga. at de havde lovet at der ville komme en del funktionalitet, i senere opdatereringer til MACos, som aldrig kom, og desuden var der vist en del hardware producenter som holdt op med at levere drivere til MACos.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 13:40:59
Svar/Indlæg:
4120/115
#4
Ja det er vist et stort problem for programmørene, for selve kernen er vist totalt låst, så det er umuligt at programmere op imod den... Så dem der siger windows er lukket, de skulle prøve at programmere på en mac 😉



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 15:13:48
Svar/Indlæg:
605/29
kan så lige sige at nå jeg skal render en scene i 3d studio max, en annimation der ikke er å lille igen, vil jeg mene mac'en er hurtigere.
kan nu godt li mac'en design :P



Night_raven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 17:04:26
Svar/Indlæg:
48/4
Det smarte ved en mac når man arbejder med grafik er bla at den er bedrer til at udnytte hardware, men specielt det at den er bedre til at imitere det endenlig udprintede resultat, dette er, så vidt jeg ved den primære grund til at mac bliver brugt stedet som aviser og ugeblade.



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 22:06:10
Svar/Indlæg:
611/26
#8

Maccen er ikke bedre til at emitere det endelige udprintede resultat.
Men man har ikke muligheden for at ændre højre og bredde på billedet på en macskærm, på samme måde som på en pc. Når man så valgte 100% så kunne man med sikkerhed se på skærmen hvad størrelsen ville være. Derfor var den jo skræddersyet til grafisk design. Farvestyring skulle også være bedre på mac osv.
Men de samme technologier findes idag på PC og har været der lige siden NT4

Jeg tror at gunden til at den grafiske branche benytter Maccer, er fordi det har været det bedste og så sidder man fast i det.
I starten ville en stor del af de kreative mennesker i den grafiske branche slet ikke røre en computer.
Tiden indhentede dem imidlertid og de har været nødt til at skulle bruge en computer - En speciel computer til en specielt menneske, alt andet ville jo være at menge sig med pøblen og så er den jo trendy.
Jeg har mødt folk som har haft mac i 6-7 år og som slet ikke har skævet til PC på noget tidspunkt.
Da ipod kom, så syntes de at det var fantastisk at apple havde fundet ud af at få så meget musik ned i den lille box - og at mp3 måtte være opfundet af Apple.
Da Airport (trådløst netværk) kom til mac, så synes det ligeså at Apple have lavet en super opfindelse og at nu ville verden opleve at blive trådløs...
Alt sammen noget som har været til PC i 2-3 år - men macfolkene bliver holdt ude af den verden af Apple.

Der er lige et halvstort grafisk bureau som har lejet sig ind, Hvor jeg arbejder. De benytter til min undren alle sammen PC og har tilsyneladende ikke problemer med produktiviteten. Mange af dem har været vant til mac og blev presset til at bruge PC.
Grunden til at valget stod på PC, var at bureauet i starten havde få midler at rykke med og så har de holdt ved da de fandt ud af at PC ville kunne klare deres arbejde på samme måde som en mac.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 22:43:35
Svar/Indlæg:
1262/95
Jeg har arbejdet i en lille virksomhed, som faktisk kun havde support indenfor den grafiske branche. Det betyder at jeg har rodet en del med Mac, dog ikke så meget med OS X, da jeg forlod virksomheden, da Mac OS X var lige på trapperne.

Ja Apple laver nogle flotte computere og er på mange måde banebrydende og ja, deres TFT skærme er af MEGET høj kvalitet, få skærme kan måle sig med dem, men...og det er et stort men.

De er FOR properitære, og det ved de, derfor koster deres hardware en ordentlig røvfuld mere end tilsvarende hardware til PC. Derudover er de meget gode til at hoste fortjenesten på deres produkter. Det betyder at man som forhandler af Apples udstyr ikke altid tjener helt så meget, som hvis man solgte HP eller andre mærke produkter inden for PC verdenen.

Disse høje priser på udstyr er ofte den sande undergang for små trykkerier og grafiskehuse. Simpelthen fordi folk enten er indpodet med Mac OS og kan eller vil benytte andet eller også er de så konservative at de sjældent vil blive fundet døde i en radius af 100km. af en PC.

PCere ER billigere, PCere ER ligeså gode der er intet odiøst over en Apple længere, jo, måske designet, men man kan efterhånden også få en del pæne kabinetter til PC idag, så heller ikke der har Apple så stort et forspring længere.



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2005 00:54:49
Svar/Indlæg:
4338/142
Jeg må indrømme at jeg efterhånden har mistet det meste af den respekt jeg engang havde for Apple's produkter.

Jeg er på nippet til snart at kategorisere Apple sammen med B&O:

Billige og semi-hightech komponenter, pakket pænt ind.

Især S.B.D.S. (Sudden Battery Death Syndrome) på deres Ipod's er da alt for ringe, især at de i starten fornægtede at det var deres problem og skød skylden på forbrugerne.

Til dem der ikke er klar over hvad S.B.D.S. er, så dør batteriet i Ipod ca. 16 måneder efter køb - stortset ligegyldigt hvordan man behandler det.

Desuden er designet af den nye Imac tyvstjålet fra Toshiba - men den retssag kommer vi nok til at høre mere om.

Så......som det ser ud nu, skal Apple tage sig gevaldigt sammen, for at genoplive deres storhedsdage (G3 og G4 Powerserien f.eks)

MVH C.C.



#12
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2005 03:50:44
Svar/Indlæg:
434/11
#9 Alt sammen noget som har været til PC i 2-3 år - men macfolkene bliver holdt ude af den verden af Apple.

*LOL* Ja, lidt ligesom at windows var en stor kopi af Mac OS. Jeg tror også der er mange PC ejere der vil blive overrasket over, at der nok er mere fremtid i RISC processorer end der er i vores egne CISC i pc'er.

#11 Storhedsdage ? Det er vist omkrig 20 år du skal tilbage så. Faktisk har det aldrig gået så godt som det gør nu - og det er sjovt nok pga Ipod'en.



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2005 06:36:23
Svar/Indlæg:
1503/128
#7>> Du kan slet ikke få 3dsmax til Mac, så hvordan du vil få det til at gå hurtigere på en Mac end på en PC, det er mig sgu' en gåde!



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
18-01-2005 19:57:17
Svar/Indlæg:
85/2
#11..
Nu må jeg indrømme at jeg ikke har den helt store indsigt i apples fortid (bortset fra at jeg brugte dem fra 0-3 klasse ca..)
Men jeg har en kammerat med en første generations ipod, som virker fint.. Det er også kendt at Li-Ion batteriers kapacitet falder efter en 500 opladninger..
Min ipod er et år gammel, og batteriet er super.. (en google søgning viste at din forkortelse er noget du har opfundet...)

Google kunne heller ikke finde noget om at Imac var tyvstjålet nogen steder fra, og toshibas side viser intet der ligner!

Næste gang må du gerne komme med links til dine påstande...



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 14:36:22
Svar/Indlæg:
4338/142
#15

Ja forkortelsen er hjemmeopfundet, netop derfor skriver jeg efterfølgende en forklaring ;)

Nu skal jeg hjælpe med links

Imac ripoff:
http://www.itavisen.no/showArt... - det var ikke Toshiba, min fejl :r

Ipod batteri:

http://ipodsdirtysecret.com/me... <--- dette er 1 link ud af rigtigt mange
;) :00

Siden i batteri-linket er iøvrigt grunden til at Apple nu tilbyder batteri udbytning til den nette pris af 99,-dollars ca. 600,- DKK



Deerhunter
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 02:49:11
Svar/Indlæg:
13/0
Det går hen og bliver en smagssag; men jeg tænker sådan her på det...

Man har total styring over hardwareindkøbene på PC, hvilket betyder, at jeg ikke har købt et helt PC-system siden 1998. Jeg har bare skiftet delene løbende ud.

Det ville aldrig kunne lade sig gøre på en Mac.

Om Mac'en er bedre at arbejde grafisk på?
Nej.
Mac el. PC er bare et værktøj - når programmerne er ens; og det er de, kommer det mere an på brugeren og brugerens evner.
På et ordentligt system er det ikke hardwaren der hæmmer brugeren.

Jeg er selv uddannet grafiker, hvis folk skulle være i tvivl -
og har set kammerater der har købt sig fattige i Macsystemer, der hurtigt blev forældede. Og hvad skal man så gøre, hvis man skal skifte den gamle 400 Mhz processor ud?
Købe et helt nyt system.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
21-01-2005 11:04:02
Svar/Indlæg:
85/2
#16..
Imac ripoff er vist en journalist der har kedet sig, og prøvet at opfinde en sensation. Vil sige at Amitech SmartVision ligner en imac mere, men da iMac'en er helt indbygget i skærmen, og en pc har indmaden i soklen til skærmen.

Da den batteriside kom frem var apple allerede begyndt med deres batteri udskiftnings halløj..



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 16:52:51
Svar/Indlæg:
4338/142
#18

Hvor har du det fra ?????????

Det er et faktum at de to gutter der startede www.ipodsdirtysecret.com ene og alene er årsag til at Apple måtte krybe til korset. Hvis du i "En skør skør verden" har læst anderledes....tjah så smid siden i en scanner og læg den i din profil - så skal jeg være den første til at grine af den ;)



Klabautermanden
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 21:52:38
Svar/Indlæg:
194/13
den eneste grund til at købe en Mac IMO er pga det dejlige styresystem (har kun prøvet osx panther). det er super stabilt, gennemtænkt, let at overskue og flere år foran xp osv.. så hvis jeg bare skulle have en computer til at skrive, maile osv på så ville valget helt klart falde på en mac..
skal den bruges til andet (seriøs gaming, 3d programmer osv) så bliver mac'en hurtigt en dyr fornøjelse

mvh