Jeg er vant til en gammel maxtor 60 gb HD som jeg synes er ved at blive lidt sløv i det. Jeg har så fået afvide at jeg sq undersøge sagen om et evt. raid system.. men jeg aner intet om hvordan det sættes op osv.
Jeg har et ABIT IC7-G bundkort.
Jeg har kigget lidt på 2 x Maxtor DiamondMax 160 gb diske
Jeg kan så forstå at RAID 0 gør man i overstående får et setup der hedder 320 Gb og at de deler opgaven om at skrive og derfor så får op til 50 % mere i performance.. ( korrekt ? :S )
Men lads nu sige at jeg får såen et par stykker ind af døren og skal ha dem til at køre i et raid 0 system.
Med mit bundkort hørte de her ledninger med ( )
Jeg bruger vel bare de 2 grå ledninger putter dem ind i diskene og derefter sata 1 og sata 2 på mit bundkort, hvor efter jeg putter de 2 nederste ( på billedet ) strøm ledninger ind i disken med den sorte ende først og connecter den hvide til et par strømledninger fra min strøm forsyning. så tænder jeg min computer putter en winxp installations boot disk i cd-rom drevet. og trykker F6 min medfølgende sata driver disk puttes i og driverne installeres hvor jeg så vælger 1 for raid 0 for performence - hvor efter winxp installeres.. eller hvad ? - jeg gætter kun ud fra erfaringer.
I må meget gerne rette mig eller supplere med erfaringer for hvad jeg skal gøre.
ja du er på rette vej med det du skriver men du skal lige stille dinne diske til raid i bios + når den finder dinne diske under boot så skal du trykke alt+F4 for at sætte dinne diske til raid opsætning med stripe og derefter kan du installere din F6 driver til dinne diske og så skulle du gerne have en stor disk på 300gb da paration tager oxo noget. ;)
og så hent lige den nyeste sata driver ved abit og lav en ny diskette der kommer lige et link og du skal bruge den der hedder 8210er et eller andet kan ik lige huske det 100% da dit chipsæt er 8210Er på ic7 såvidt jeg husker kan du kan se på chippen der sidder tæt på sata stikkene på bundkort. ;)