Grafikkortet Del 2

Litteratur d.  17. januar. 2005, skrevet af red_martians
Vist: 1587 gange.

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
17-01-2005 23:00:05
Svar/Indlæg:
7881/1165
I gennemgangen af grafikkortets teknik og funktioner, er vi nu noget til grafikkortets teknik.
Bl.a. forklaring af udtryk som pipelines, shaders, T&L, ram osv.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Lord_Shiva
 
Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 15:47:44
Svar/Indlæg:
63/9
Måske du lige skulle tilføje et link på forsiden af artiklen til del 1... http://www.hardware-test.dk/te...

Men ellers kanon artikel serie du har gang i der :p



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-01-2005 16:00:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det er desværre ikke noget jeg kan gøre noget ved, men skal se om jeg kan få én af de andre til at ordne det!



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-01-2005 16:54:00
Svar/Indlæg:
7881/1165
9700 og 9800 adskiller sig ikke meget fra hinanden... 9800 har en lidt forbedret ramcontroller, og nogle højere frekvenser. Men standard 9800 (non pro/xt/se) læner sig meget op ad 9700pro. Men X800-serien adskiller sig faktisk ikke væsentligt fra 9700-tiden. Den er bare blevet voldsomt udbygget, men den grundlæggende teknik er meget ens.
Det næste grafikkort fra ATi (som kommer om 3-4måneder...hehe fik snakket med ATi i foregårs) Vil være et helt ny og revolutionerende kort, som ifølge dem selv, vil kunne banke 6800GT i SLI (men forstår ikke helt hvorfor han ikke nævnte Ultra :00 ) Men mon ikke dets ydelse ligger deromkring.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-01-2005 17:29:42
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tjaaaa, der findes jo mængder af test af det ude på nettet. Men det er klart at i stress-test klare 9800pro sig selvfølgelig bedre. Men køre i begge 800x600 uden noget som helst kan forskellen være ret minimal.
Jo, selvom der ikke er øjeguf på, kan grafikkortet virkelig have betydning stadigvæk. Især i nyere spil som doom3 har grafikkortet konstant en betydning for oplevelsen.
Men ja du har ret.... jo flere detaljer, jo flere efekter og højere opløsning, jo mere betydning har grafikkortet for oplevelsen. Og et moderne grafikkort som X800XT kan bare ikke få nok cpu-kræfter, hvilket er grunden til at man skal presse det temmelig hårdt, for den store forskel opstår.



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 23:15:15
Svar/Indlæg:
1058/61
Det er sgu lækker læsning det her, er glad for at jeg fik sparket dig igang;)

Glæder mig til næste del - pisse flot stykke arbejde du har fået lavet :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
31-01-2005 16:15:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9:
Sorry.... ja det er en fejl.... Skal se om jeg kan få den rettet, emend ikke, skal jeg nok skrive det i en anden eller denn artikkel!



Reonekot
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 15:32:20
Svar/Indlæg:
31/0
T&L = Transform & Lighting (ikke Transform and Lightning)

Jeg savner lidt et overblik over grafikpipelinen, så det er klart hvordan en flowet gennem pipelinen er. (Fra vertexshader -> pixelshader -> ROP)
Jeg er ikke vild med sammenligningen med P4 pipelinen, da det for det til at se ud som om grafikkort pipelinen kun har 1 stage. (Hvor den i virkeligheden sandsynligvis er længere end P4 pipelinen når man tager alle de forskellige stages i grafikkort pipelinen med.)

(Jeg håber ikke du tager, forhåbentlig konstruktiv, kritik ilde op...)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-02-2005 00:35:18
Svar/Indlæg:
7881/1165
#11:
Det er fint nok🙂
Artiklen er sådanset ikke lavet for at gøre kloge eller dumme nørder klogere.
Men især for at aflaste vores forum for de gentagende simple spørgsmål, som ram, pipelines osv.
Ja pipelinen med P4 er måske en lidt forkert sammenligning. Men er sådanset sat op for at forklare at de arbejder meget forskelligt internt.
Se hellere artiklerne lidt som et leksikon.
Pipeline? hvad er det?
Shader? hvad er det?. Osv.
Det gør de så meget enklere for brugerne. Og især for os, da vi bare kan henvise til en artikkel vi selv har lavet, istedet for at remse en kilometer langt forkalring på dem, kan de få den her med billeder, og i den simple form.
Lidt dovenskab måske. Men der er rigtig mange der kan bruge det til noget. Især ved køb af nyt grafikkort. Jeg har overvejet at lave en seriøs hardcore artikkel. Men den må vente lidt, da jeg har mange andre ting på programmet i øjeblikket.
Men takker for kritikken, og håber du forstår mit svar! :)



Reonekot
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:37:53
Svar/Indlæg:
31/0
:)
OK, havde faktisk ikke læst artiklen som "et opslagsværk", men som en indledende indførelse i grafikkort. Pt. vil jeg sige den rammer et sted i midten...
Anyway, så mener jeg stadig (hvis artiklen en gang skal opdateres) at et overblik over pipelinen ville være en god ting for begyndere, så man får et begreb om hvor pixel, vertex shaders, FSAA etc. hører til. :i



Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2005 01:44:21
Svar/Indlæg:
1317/46
Noget af det bedste jeg har set her på siden, det besvarer en del spørgsmål, go jeg glæder mig til tredje del.