Støbning af kølehoveder

Køling d.  18. januar. 2005, skrevet af System
Vist: 695 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2005 11:53:07
Svar/Indlæg:
0/11005
Nu fik jeg lige den geniale ide at sammen med en gut støbe nogle kølehoveder i en keramik ovn. Burde det ikke være muligt på samme måde som når man støber glas? Kobbers smeltetemperatur er godt 1000grader og min vens keramik ovn kan klare ca 1200.

Er det et for ambitiøst projekt eller lyder det muligt?
beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 11:59:51
Svar/Indlæg:
3943/44
Du bliver jo nok nød til at planslibe bagefter (kommer jo nok ikke bag på dig)
Ved dog ikke så meget om kobber, men kunne forestille mig at du får problemer med at lave det tæt men, hæng mig ikke op på noget.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 12:11:38
Svar/Indlæg:
240/44
det bliver da noget af en opgave.. men det er da muligt.. :)

du skal hen og lave forme til hovederne, hvilket skal laves i en blanding af mo-ler og kvartssand i et eller andet forhold - og jeg er ikke helt sikker på ingredienserne heller - det er ca 2 år siden jeg selv undersøgte emnet ;)

meeeen der er en del amerikanske sites omkring dette emne - prøv at søge på google med ord som forge og copper :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 12:41:40
Svar/Indlæg:
2664/97
hehe kunne da være nice.. Du må lige skrive hvis du gør det, og får det til at lykkedes.

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2005 12:44:24
Svar/Indlæg:
94/5
Jeg vil fraråde der med mindre I har 100% forstand på støbning.

Der er mange faktorer, som man skal tage høje for, fx: sugninger, slib, skumringskamre, indløb, støbeteknik.

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 15:21:28
Svar/Indlæg:
458/22
Problemet med at støbe kobber er bare at der kommer en frygtelig masse luft ind i kobberet når det smelter. Folk med god forstand på det taler om støbe det i vakuum eller noget i den stil, hvor kobberet bliver sprøjtet ind i formen for netop at undgå luftmolekyler.

Enolc

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 15:22:09
Svar/Indlæg:
101/10
øh.. jeg kan ikke helt se ideen i det...

man støber jo altid nogle råemner, eller valser dem eller lign.. Men i et kølehoved er det jo meget lidt materiale du fjerner, derfor støber du bare en klods og så bearbejder den. Du kan ikke støbe emner ned på mål, der er nogle rimelig store tolerancer på, bl.a. på grund af slip etc..

Som det bliver nævnt så kan du heller ikke støbe pæne overflader, så lige meget hvad skal du bearbejde dit emne bagefter.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 15:44:50
Svar/Indlæg:
274/19
du kan evt have gavn af at læse denne tråd på procooling, der er en der går og leger lidt med det. http://forums.procooling.com/v...

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 15:50:33
Svar/Indlæg:
2126/135
Selvom kobberstøbning er en af de tidligste former for støbning, er det stadig den sværeste... Problemet er at kobber ret nemt danner oxider i fri luft, når det bliver smeltet. og disse oxider er porøse og fulde af luft. Som når man loder bruger man et flux, for at binde ilten så der ikke dannes slagger/oxider. Som sagt i #6 vil man så vidt som muligt prøve at skabe et luft tomt rum, men vacuum er da ikke den smarteste, da argon eller andre ædelgasser, Co2 også, har samme formål. tænk på svejsning. I vil se at det kræver ekstrem meget udstyr, at støbe rene emner af kobber, det er ikke besværet værd. Hvis i virkelig gerne vil støbe kølehoveder, så støb f.eks. sølv indlæg til alu/kobber kølehoveder som i fræser... der er ikke så mange problemer med at smelte sølv, da det ikke er så tilbøjeligt til at danne oxider, selvom der stadig skal bruges et flux. Dette flux vil lægge sig oven på smeltebadet, og beskytte støbningen, for at trække luft ind i sig og binde den eksisterende luft i formen.

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2005 17:37:38
Svar/Indlæg:
94/5
Det lyder til I ikke har styr på støbning, så mit råd - lad være. Det er spildte kræfter og jeg tvivler stærkt på resultatet bliver ret godt.

Støbning bruges til legering af meltaller, danne speciellte geometrier. Et kølehoved er meget simpelt, da løbegangene altid bliver lavet ved efterbearbejdning (kan ikke laves under støbningen).

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
31-01-2005 14:03:50
Svar/Indlæg:
5039/109
Prøv det. Det lyder spændende. Kan godt være det bliver svært.

mike-the-bike

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 14:29:07
Svar/Indlæg:
53/7
det tror jeg du som privat person får meget svært ved, det skal tilsættes afgasnings ting og sager, jeg har været broncestøber i 1 år. for noget tid siden. det er ikke så nemt som man skulle tro.¨
kan dog ikke huske hvad det er for ting der skal i....
foresten skal du noget højere op i temp da kobber er meget tyktflydende ved smeltepunktet...
hvis det ikke blir afgasset kommer det til at få en masse små huller, og så leder det jo ikke varmen så godt

mike