Billig vandkølings ide, men virker det?

Vandkøling d.  18. januar. 2005, skrevet af huh?
Vist: 626 gange.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 22:38:24
Svar/Indlæg:
149/39
Jeg har gået og tænkt lidt på at købe vandkøling, men priserne holder mig fra det (vil gerne have kølet alt til en "kold" temp), så derfor tænkte jeg på noget hjemmelavet. Jeg fik en meget god ide men vil det være effektivt nok?

Altså man har en 3 mm kobber plade der passer på cpu i bunden. Oven på den ligger der 10mm kobberrør som formes som en labyrint. Dette kan laves til stortset ingen penge for ikke at sige slet ingen, så "vise" vandkølingsfolk vil dette kunne lade sig gøre?

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 22:52:21
Svar/Indlæg:
274/19
Det er imo nemmere bare at få fat i en kobberklods og gribe fat i boremaskinen bore nogle huller i et kvadratisk mønster og så forbinde dem med en dremmel. Vil nok også give bedre ydelse, dog er det noget restriktivt. 3mm kobber el lign kan loddes på som top.

Men din ide kan da lade sig gøre, dog er den nok svær at udføre, og du bliver jo nødt til at lodde rørene sammen med pladen (=temp diff.). Desuden er der et stort lag stillestående vand i periferien af røret da vandet bevæger sig langsomt.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 22:55:49
Svar/Indlæg:
3346/81
Nu bliver det nok ikke meget mere end den ene streng der dækker selve kernen, og vel noget af et knæk hvis den skal frem og tilbage en tre gange?

Kontaktfladen - med mindre den fyldes med loddetin eller tilsvarende - vil være begrænset mellem rør og plade - prøv at se den i profil fra enden af.

Jeg tror - desværre - at kontaktfladen vil være så begrænset at du ikke vil opnå en tilstrækkelig køling, men da det er svært at brænde en CPU af nu om dage, så prøv! Det er da det eneste der er at sige til det.

Tomgun

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 22:58:11
Svar/Indlæg:
487/59
Du snakker kun om selve kølehovedet (evt flere)?

Jeg så engang en der bare havde et kobberrør der var banket/trykket fladere over selve chippen så den dækkede fuldstændigt, og så bare slange i hver ende. Det fungerede skam.

Der er flere problemer med dette, dem #1 nævner, også et problem med at få fuld kontakt mellem "kølerør" og CPUen, turbelens inde i røret er også at foretrække.

Men som projekt lyder det meget spændende. Så bare en billig pumpe, en spand og noge slange, så er du kørende :)

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 00:25:34
Svar/Indlæg:
240/44
teoretisk burde det kunne lade sig gøre :)

men hvordan vil du få bukket noget 10mm. til at "snirkle" sig på så lille et areal?

TomGun er også inde på en meget vigtig ting, nemlig kontakt fladen.. den vil være yderst begrænset, da diameteren jo er helt oppe på 10mm.

Du kunne måske lave det med bremserør og i stedet for labyrint så lave en spiral.. det vil give en markant bedre kontaktflade idet sådan et rør vist er nede i det halve i diameter.. til gengæld vil det godt nok blive en flowstopper.. :e

Eminence

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2005 00:40:41
Svar/Indlæg:
83/4
hvorfor ikk bare købe et kølehoved ? :P

det lyder som om det er næsten umuligt at hjemmelave et, hvis det skal fungere "bedre" end en almindelig luft køler.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 00:53:51
Svar/Indlæg:
3346/81
#5 - HVORFOR? Det er næsten blasfemi at stille et sådant spørgsmål - fordi det er sjovt at prøve selv.

OK, jeg har ikke bikset så meget med produktion af vandkølehoveder - men forskellige konstruktioner til luftkøling er det blevet til mange af - and so on! 🙂

Tomgun

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 02:34:43
Svar/Indlæg:
2126/135
så længe du ikke er bange for at det brænder af... SÅ se at komme i gang... det er altid sjove at bygge selv... Og fornøjelsen af at det virker ...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 11:54:46
Svar/Indlæg:
2664/97
Nu siger 0# jo at han vil lave et fordi han synes priserne er for høje, men 250.- for et godt kølehoved synes jeg nu ikke er galt. Og tvivler lidt på din idé 0#

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 12:07:28
Svar/Indlæg:
202/8
Tja, til CPU ville jeg vælge at købe et (hvilket jeg også har gjort).
Men til alt andet kan man sagtens lave det selv.
Du kan se hele min fremstilling her:
www.mekatronik.dk/water
Og jeg tror at til det meste (andet end cpu), så er det fint nok med en plade og rør på.
Du kan lodde ligesom jeg har gjort, på en kogeplade. Det virker rigtigt godt.
PS. lav lige en prøve loddning først så du ved hvad der sker hvornår.

Omegasteffy

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 12:51:41
Svar/Indlæg:
67/10
Jeg mener jeg har set en artikel på occentral overclockers.com eller lign. hvor de havde lavet nogle køle hoveder på den måde du nævner
Du kunne prøve at banke røret halv fladt og på den måde opnå en størrer kontaktflade.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 14:07:03
Svar/Indlæg:
149/39
#alle

Jeg tror jeg vil prøve det og teste det. Helt galt tror jeg nu slet ikke det bliver bortset fra det med kontakten mellem rør og plade. Man kunne eventuelt banke røret fladt i bunden som #3 skriver og så lodde det fast.
Jeg synes bestemt det er et forsøg værd, så jeg vender tilbage når jeg har lavet det første kølehovede og testet det.

250 for et Socket 754 kølehovede?? ?:( ?:( Hvor kan man få det så billigt?? Har tjekket mange forretninger hvor prisen min. lå på 349 for cpu block, 300 for gpu, 300 for bundbrætblock, 800 for radiator. Det løber hurtigt op så derfor meningen med denne tråd.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 14:21:31
Svar/Indlæg:
2664/97
11# http://www.studiedata.dk/produ... det har du en billig og meget god radiator ;)

NU sagde du jo ikk det var til 754 ;) :p Men coolerkit har et billigt maze 4 (250.-) godtnok til amd, men har set man kan få sådan nogle plader så man kan bruge det på andre sockets, ellers kan man selv lave en, og det ku du muligvis nok jo, lyder som om du kan, og har mulighed for det jo ;) :e

dmN

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2005 14:46:27
Svar/Indlæg:
18/4
#9 : Meget flot sæt, men ikke alle der kan få fat i så tykke og store kobberplader, min mor arbejder hos en vvs mand, og de har ikke så tykke kobber plader, men kan få ca 0.5mm tyk plade og så 2mm tykke alu plader ca, men det ville jo ikke være optimalt.

huh?

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 16:15:17
Svar/Indlæg:
149/39

Det ku' være man skulle kigge lidt på sådan en maze 4, men på den anden side er det ret blæret at kunne sige man selv har lavet hele vandsystemet! :p :e

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 16:17:34
Svar/Indlæg:
2664/97
14# ja selvfølgelig er det det.. hehe ville selv gerne prve, men har ikk mulighede for det, ellers ku det være meget sjov.. men du kan jo prøve først, også hvis det ikk lykkedes så godt, så købe en maze ;) :)

ressurex

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 21:45:30
Svar/Indlæg:
224/94
hvorfor ikke bar planslibe en dækvinkel.

det må da være billigt !

T-max

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 10:39:09
Svar/Indlæg:
649/35

Jeg har prævet at lave en varmeveksler med noget 10 mm kobberrør i blød kobber, i mit vandkølingsprojekt da det skylle overføre kolde fra et køleskab..
nå det jeg ville frem til er at hvid du skal bukke et 10 mm kobberør uden at nive det (det hæmmerflowet voldsomt) så skal det bukkes med et bukkeværktøj og det kan ikke bøjes skarpere end ca. 2,5 cm radius dvs 5 cm diameter dvs det bliver fandme svært at få det rør mere end engang hen over cpuén, men held og lykke med projektet, jeg ville nu også forsøge at fræse i en kobber/aluminium´s klods (aluminium er stærkt undervuderet, og leder praktisk talt lige så god jeg tror maks dif temp vil ligge på under 1 grad)