Opsætning: Rækkefølge.

Vandkøling d.  18. januar. 2005, skrevet af legebarN
Vist: 352 gange.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 22:47:49
Svar/Indlæg:
487/59
Så er jeg igang med at "renovere" min vandkøling, og denne gang har jeg foruden to radi'er også to pumper (CSP750), i mit setup skal køles CPU, NB og vpu, desuden indeholder systemet et reservoir.

Så nu kommer spørgsmålet om rækkefølgen.
Jeg har set bedst resultater med pumperne i parallel-opsætning, så jeg har y-stykker til det.

Så mit udgangspunkt er:

Reservoir -> pumper -> CPU -> NB -> Dual radi -> VPU -> single radi ->...

Men jeg overvejede om det ville være smartere at køre to "seperate" systemer, kun forbundet med reservoir'et.
Dvs
(1)Reservoir -> pumpe(1) -> CPU -> Dual-radi...(tilbage til reservoir)
(2)Reservoir -> pumpe(2) -> VPU -> NB -> single-radi...(tilbage til reservoir)

Jeg har slet ikke set på mulighederne for slangeføring eller pladsen endnu, så giv jeres mening til kende.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
18-01-2005 22:51:20
Svar/Indlæg:
5363/442
Tror ikk der vil være den store forskel, men det vil nok have en gavnlig effekt at køre på to systmer i stedet for 1 vil jeg tro...

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 23:05:27
Svar/Indlæg:
487/59
Fordelen ved første system må være større turbolens grundet kraftigere pumpe(r).

Nogen der kender varmeafgivelsen for nforce2, 9800pro og cpu ? Ved godt at de overclockede og overvoltede chips afgiver mere varme, men mere om en single radi er nok til at afgive varmen fra en Barton på 2600 ?
I hvilken rækkefølge er deres varmeafgivelse ? Gætter på at rækkefølgen for varmeafgivelsen for ovennævnte må være: Cpu, vpu, nb?

Damn, det er jo ren brainstorming det her.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 23:08:58
Svar/Indlæg:
3346/81
Jeg har lige prøvet begge dele. I mit tilfælde var vinderen VPUen.

I fællesloop nåede VPU temperaturen op på en delta t 20°C - ved at køre en seperat kreds 14°C, og det er så med singlekøleren (1x120) på VPUen.

Delta t var 20°C for CPUen i begge tilfælde. Der er dog ingen tvivl om at du får det bedste flow med de to pumper i parallel, og det kan sikker have en positiv effekt på CPUen hvis det er et "spulehoved".

Det var ikke noget entydigt svar, hva'?

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 23:10:01
Svar/Indlæg:
2664/97
Jeg synes faktisk du skulle prøve begge setups, også melde tilbage hvad dene efaringer er. Det synes jeg kunne være fedt.

Det kunne måske være meget smart at lade den kører i 2 systemer, men ved ikk helt hvad for fordele og ulemper der er ved dem. Måske en fordel ved system 2, er at man kan bruge en 240 radi på gfx og en 120 på cpu og nb, hvis man nu går meget op i at clocke sit gfx meget.. men ellers kan jeg ikk helt se andre fordele

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 23:10:44
Svar/Indlæg:
3346/81
Øh - forresten - i en kreds er rækkefølgen stort set ligegyldig - der opnåes en form for ekvilibrium der ikke rykker noget målbart rundt på resultatet.

Tomgun

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 00:31:42
Svar/Indlæg:
487/59
Illisher, kunne være jeg skulle prøve det. Har bare lidt travlt for tiden og med to skiferier i februar bliver det ikke lettere :)

Jeg har intet termometer, men jeg kan jo se om det har nogen indflydelse på på oc, og det er alligevel for mig det centrale.
Men kom stadig med en masse input :)