Dårlig flashing af BIOS - farvel til mobo?

Bundkort / CPU d.  19. januar. 2005, skrevet af DildePer
Vist: 407 gange.

DildePer
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:29:17
Svar/Indlæg:
62/14
Ja, ville opdatere mit Asus A7M266 board, og fulgte instrukserne på Asus' hjemmeside til punkt og prikke, men da man skulle angive navnet på BIOS-opdaterinfgs filen gav den mig et read error.

Vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle gøre, så efter et par gange med retry valgte jeg at trykke fail. Så finder den så åbenbart filen alligevel og går i gang med at opdatere. Men pludselig fryser den og går i gang med at bippe nede fra PC-speakeren.

Jeg kunne ikke trykke på noget som helst, så jeg tog disketten ud af drevet og slukkede for computeren. Naturligvis i det jeg booter op igen, starter computeren men monitoren tænder ikke og der sker ca. ingenting.

Er der nogen måde at redde den på, eller skal jeg have nyt motherboard?

På forhånd tak

Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:31:19
Svar/Indlæg:
4263/107
Clear CMOS (BIOS)

Gøres ved at kortslutte to 2 ben, som sidder ved siden af batteriet :i



DildePer
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:40:43
Svar/Indlæg:
62/14
Uha, det lyder godt :D

Hmm - batteriet, dvs. det lille runde?

Og når du siger kortslutte, så mener du vel bare at forbinde dem med feks. en skruetrækker?

Tusind tak for det hurtige svar...



|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:48:23
Svar/Indlæg:
2694/107
Har du flashed med den rigtige version af biosen?
altså hvis dit bundkort hedder rev. 1.03 skal biossen også hedde 1.03

/Ash



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:50:12
Svar/Indlæg:
4954/69
Hvis dit bios flash har fejlet kan du sende bios chip til ham her: http://www.bios-flash.dk/ tager ikke mange dage ( 2 dage med mig ) så har du ny bios - og det koster ikke alverden.

Hvis det ellers ikke virker at Clear CMOS (det står i manual hvordan du gør)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 15:55:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Der er nok ikke så meget at gøre ved det... og du får det ikke byttet på garantien! :( Hvis EEPROM'en kan tages ud af bundkortet, så kan du være heldig at du kender en med et bundkort der benytter samme EPROM pakning, så kan du få ham til at prøve at flashe den om, når hans pc allerede er startet... Eller hvis du er rigtig heldig så kan du købe dig til en ny?

Men synes i det hele taget også at producenternes advarsler er alt for dårlige, når de sender flash software med bundkortene osv. For det er som du nu selv har været udsat for, enormt let at stå ligepludselig med et bundkort der ingenting vil, og hvis man ikke har mulighed for at flashe biosen på andre måder, så er man jo fucked!



DildePer
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 18:51:37
Svar/Indlæg:
62/14
Ville bare melde at det ikke virkede at tage batteriet ud, eller kortslutte de to pinde.

Dvs. farvel til det bundkort.

I skylder mig et nyt, Asus x(



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 19:50:59
Svar/Indlæg:
3346/81
#7 - læs # 5 - fisk den bios chip ud og få den flashet - enten hos den lokale hardware pusher eller tag kontakt via den web adresse.

Jeg er så i øvrigt helt enig i at det er surt show at flashe og det går i udu.

Tomgun



noBrain
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 20:00:04
Svar/Indlæg:
326/165
Mon ikke den kan reddes. Bios'en kan lirkes ud med en skruetrækker. Forsigtigt skal den løftes lidt i den ene ende, så lidt i den anden, frem og tilbage. Pas meget på med ikke at bøje benene.
Kender du ikke en som kan ordne det for dig vil jeg da gerne gøre et forsøg...
Hvis det har interesse så smid en pm til mig. Det skal kun koste dig porto'en, men så bliver det når jeg har tid :)