Jagten på nye 3dmark mål *problemer!*

Overclocking d.  21. januar. 2005, skrevet af Micker
Vist: 441 gange.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 09:07:15
Svar/Indlæg:
1012/98
Hej. SÅ fik jeg endelig et Leadtek 6800 kort i maskinen.

Jeg vil gerne over
60000 i aquamark
10000 i 3dmark03
20000 i 3dmark01.

Pt. mangler jeg kun 1k for 3dmark01 og aquamark. og 700 point i 3dmark03

Min CPU er ca. clocket max med den køling jeg bruger nu, jeg kan heller ikke få mere ud af mine ram.

Jeg bruger Nvidia 66.29 driver som jeg har læst mig frem til er den bedste driver til mit kort (ved ikke om det holder).

Når det efterhånden kun er gfx tilbage, hvor meget kan et leadtek clockes?? Jeg syntes ikke softmod virker på de nye leadtek 6800 kort (eller jow det virker nogen gange men det er tit man ikke kan clocke ret meget efter mod).
Hvis man modder kortet og det ikke virker kan man "modde tilbage" eller sætte pipelines og vs som default?

Hvor meget kan jeg få ud af det?

----------------------------------------------------------------------

Update, så nåede jeg næsten mine mål (bortset fra 3dmark01 pga. windows har snydt mig for 1000 point så rent teoretisk ligger jeg på 20,5k:))

Men jeg har varmeproblemer, grafikkortet giver meget varme men ingen artifacts og kan sikkert clockes mere. Men enten bliver min CPU eller bundkort for varmt, jeg vil skyde på det er mit bundkort. Min cpu er steget lidt og bliver 52 grader under load, men mit bundkort er steget 7 grader efter det nye gfx kom i (42 grader load i kabinettet).

Jeg har nu clocket cpu'en 50 mhz ned og sænket vcore, min cpu kan kører ved en ustabil vcore på ned til 1.55v. Så jeg tror ikke grunden til den havde svært ved at køre 3,3 ghz var en ustabil vcore der gik ned til 1.58 v men varmen fra bundkortet.

Hvad kan jeg gøre for at få en hurtigere computer? Skal jeg prøve med nogle flere blæsere?

Vejby

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 11:14:48
Svar/Indlæg:
205/22
Hvis det kun er softmod (Læs Drivermod) så kan du godt ændre tilbage.
Du installerer bare de "normale" drivere igen.
Men hvis du ændre i bios på kortet så kan det nemt være at du får problemer.. dvs ikke kan flashe tilbage

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 12:14:23
Svar/Indlæg:
588/68
prøv at test med de forskellige drivere, da der kan være forskel på hvordan de forskellige drivere score i de forskellige test.

ex.

Med driver x, score du måske 19800 i 01, og kun 9200 i 03.
med driver y, score du måske kun 19000 i 01, og hele 10001 i 03.....

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 12:14:38
Svar/Indlæg:
588/68
prøv at test med de forskellige drivere, da der kan være forskel på hvordan de forskellige drivere score i de forskellige test.

ex.

Med driver x, score du måske 19800 i 01, og kun 9200 i 03.
med driver y, score du måske kun 19000 i 01, og hele 10001 i 03.....

Micker

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 17:15:12
Svar/Indlæg:
1012/98
Så nu har jeg leget lidt med kortet. Siden igår hvor jeg testede det er min windows installation blevet elendig efter noget usb tilslutning og nogle programmer.

Nå men min 3dmark score faldt til 18000 pga det dejlige windows.

Jeg ville til at softmodde det og fandt ud af at mit kort havde 12 pipelines og 6 vs som standard, nå bonus kort til micker tænkte jeg så og gav mig til at modde. Kortet kører nu med 16 pipelines og 6 vs :e og 3dmark03 steg til 10k - yir 8)

Men min comp er ustabil! Hvis jeg kører med mine 3 kabinet blæsere tændt kører den fint som den skal. Men når jeg har min kabinet blæsere slukket kan den ikke klare en omgang 3dmark uden at lukke og gå tilbage til windows (det er selvom kortet kører som stock), så jeg tror ikke grafikkortet fejler noget.

Min cpu temp kommer op på max 52 grader. Min vcore er meget ustabil men den kan vel ikke ha noget med mit airflow at gøre.

Er der nogen der har en løsning på hvad der bliver for varmt eller andre bud på hvad der er galt??

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 17:30:08
Svar/Indlæg:
3712/44
En lidt simpel forklaring:

Når dit grafikkort kører med flere pipelines stiger temperaturen på GPU'en pænt meget. Denne varme afsættes i dit kabinet og er med til at få lufttemperaturen i kabinettet til at stige.

For hver eneste grad din lufttemperatur i kabinettet stiger, stiger temperaturen på både din cpu/bundkort/harddiske osv med mindst samme temperatur. Når din cpu er overclocket (og overvoltet) kan den sagtens blive ustabil ved en temperatur omkring de ~50-55°C. Min kan f.eks. sagtens blive ustabil ved -10°C fordi den der er for varm.

Stabiliteten af din Vcore kan godt være relateret til varme, men det tror jeg ikke på at det er med dit system og den cpu du har, for der skal IMO et noget større strømtræk på mosfets til før det kan blive et problem.

Jeg vil gætte på at den akkumulerede varme (uden vent i dit system) får din cpu til at blive ustabil. Men du kan jo prøve at clocke din cpu lidt ned og se om det så er stabilt, alternativt clocke dit grafikkort lidt ned og se om det er stabilt?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 18:01:01
Svar/Indlæg:
1012/98
Jamen uden airflow kan compen lukke alle spil og benchmarks selvom kortet er stock (altså selv med 12 pipelines). Den gjorde det endda med mit gamle ti4200 hvis man gamede i nogle timer.

Min Vcore falder til 1.58 v (ifølge mbm), som er alt for lavt efter mening. Men kan en northwood ikke klare mere end 50-55 grader før den bliver ustabil?

Kan det være mine ram evt? Min kabinet temperatur kommer ikke over 38 grader uden kabinetblæsere tændt, og ligger på ca. 34 grader max med kabinetblæsere tændt. Så er det vel ikke bundkortet der bliver for varmt?

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2005 18:06:16
Svar/Indlæg:
3712/44
#7 > Jamen så har du da efter min bedste mening allerede svaret. Den går ned pga. varme, dit nye grafikkort bliver med sikkerhed meget varmere end dit gamle, hvorfor det også øger temperaturen så meget i kabinettet.

Jeg er ret sikker på at det er cpu'en der bliver for varm i forhold til hvor meget den er clocket.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 18:08:28
Svar/Indlæg:
1012/98
hehe lars du har jo også en syg maskine :p

Når jeg mærker på mine ram er det faktisk det koldeste der er i min maskine. Den "Luftkanal" der sidder på grafikkort smider luft om på bagsiden af kortet, det er ikke ligefrem kold luft :( Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få compen til at kører uden at lukke 3d grafik ned, og UDEN at underclocke min cpu og ram. Jeg gad godt at vide hvor meget mit gfx kan clockes, jeg får bare ikke ret meget ud af det når den lukker ned hver gang den bliver for varm.

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 21:40:53
Svar/Indlæg:
194/13
kan det være dine PSU rails der svinger for meget? jeg har ikke selv prøvet hverken et 6800 eller x800 men kunne forstille mig at de trak en pæn mængde strøm i oc'et tilstand.
hvis din psu ikke er helt stærk nok så kunne det jo være forklaringen på en svingende vcore og derfor en ustabil cpu under benchmark

eller er jeg helt ved siden af?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 23:03:06
Svar/Indlæg:
1012/98
#10 hmm jeg skiftede psu for et halv år siden, mine spændinger ligger på 12v@12.28 - 5v@5.20 - 3.3v@3.38.

Der burde at være strøm nok. Spændingerne er faktisk ikke faldet siden jeg skiftede fra ti4200 til 6800.

Men jeg tror bare jeg skal lære at tænde mine kabinet blæser når jeg skal game og benche :) Jeg har clocket det til 370 mhz core og 800 mhz på rammene og jeg er sikker på at jeg godt kan clocke en del mere.
Men jeg har nået de fleste af mine mål :p
aquamark: 60970
3dmark05: 41xx
3dmark03: 11287
3dmark01: 19500 :( :x mit windows er stadig underligt, jeg fatter ikke jeg faldt 1000 point efter at installere office og det andet pjat.

Mht. varmen eller hvad nu problemet er har jeg ikke helt fundet ud af det endnu, jeg har siddet og spillet nfsu2 i 1 time uden nogen problemer, men 3dmark03 skal jeg tænde blæseren (ellers går den ud i cpu og sound tests).

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2005 23:26:26
Svar/Indlæg:
909/40
jeg ahr også så'n et leadtek-kort... Og jah, OC potentiale, det er der sq :D

Mine sidste 4 pipes var beskadiget, så der gi'r en lille smule gfx fejl når der er meget skyyge/mørke.... Og den sidste vertex shader har ejg heller ikke enablet dajeg så ikke kan clocke så højt....

Det goe ved mit kort er så at mine ram er intet andet end vilde :D
De kører 700@958 :e

Jeg kunne dog ikke få vore op over 367 mHz, så jeg redigerede i min Bios så core fik 1.4v i stedet for 1.2v.....
Jeg kunne stadig clocke det samme på ram, eller lige et par mH mere.... Men core kunne jeg komme op på 404 :D

Efter min erfaring kan man ikke flashe et 6800nu-kort til 1.3v, da bios ikke tillader det er noget.... Men der virker helt finno, og ejg synes heller ikke at kortet er blevet varmere.....
Scorede 11100 i 3dmarkk03 uden nogle pipes elelr vs åbnet, så det synes jeg sq er ok :p
Og med denne score var min cpu kun clocket til 2,5 gHz...

Dog tror jeg det ville være godt med er blæser der blæser direkte på kortet... Profilen bliver nemlig ret varm, så ramme'ne ikke bliver ordentligt kølet.... Men jeg må bikse et elelr andet sammen så jeg kan få en blæser til at blæse direkte ind på gfx....

Men alt i alt, et super-kort... I al fald prisen taget i betragtning...

Micker

Superbruger
Tilføjet:
22-01-2005 00:17:04
Svar/Indlæg:
1012/98
#12 enig, det er et RIGTIG fedt kort.
Respekt til dit oc. Jeg har ingen andelse om hvor meget mit kort kan clockes på både core og rammene, men der har ikke været nogen tegn på artifacts eller noget som helst.

Jeg er ikke meget for at gi kortet mere strøm, kortet skulle helst holde et par år, eftersom jeg har brugt alle mine penge på det, jeg har 80 kr tilbage til resten af måneden :e

Men jeg er meget tilfreds indtil videre, det kan være jeg skal clocke det mere. Men som sagt kunne kortet godt trænge til en ekstra blæser da køleprofilen bliver MEGET varm.

Men ok, jeg ligger 18 i verden med et 6800 non-ultra og p4 under 3,4 ghz så jeg klager ikke :D

Micker

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2005 09:32:19
Svar/Indlæg:
1012/98
Er der nogen der har en løsning på mine varmeproblemer som står i #0?

Jeg kunne vildt godt tænke mig at finde ud af hvor meget mit grafikkort kan clockes, men jeg er ikke meget for at clocke mere når der er varmeproblemer i kabinettet.

jrw

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2005 09:57:09
Svar/Indlæg:
371/31
En frisk windows installation og de nyeste omega-drivers, så når du dine mål... måske :D

Hvad mener du når du siger der er varmeproblemer?
Hvis jeg var dig, ville jeg da bare clocke gfx deropad og loope lidt 3d01. Hvis den ikke crasher er der jo ikke noget varmeproblem, men kun varme...

Micker

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2005 12:29:23
Svar/Indlæg:
1012/98
det er et varmeproblem, for den crasher. Den genstarter efter 8 min Nalu (eller hva den hedder, den der nvidia ting) hvis jeg ikke tænder min 80 mm blæser jeg har lagt ovenpå.
Hvis den blæser er tændt holder den kun til 2 timers MOH pacific assault ca.

omega drivers? Hmm den jeg bruger hedder vidst 66.28 det skulle være den bedste all around driver ifølge de reviews jeg har set. Er omega drivere bedre?