copyright< billeder

Diverse d.  22. januar. 2005, skrevet af PK
Vist: 311 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 21:03:07
Svar/Indlæg:
931/181
ved ik helt hvor jeg sku lægge den... vi mangler stadig en katagori til den slags der ik bare bliir smidt af forsiden...but here goes :D

da jeg er igang med at lave min hjemme side skal der jo lidt godt til øjet på :r men har hørt at de er blevet pænt strikse hvad der kommer til rettigheder til billeder...

så er der nogen der ved hvad man må og hvad man ikke må?

må man bare tage billeder fra nettet hvis der ikke er gjordt opmærksomt på at man ikke må og bruge den på sin egen?

hvad hvis man kun bruger en del af et billede? f.eks sammen sætter 2 eller flere?

på forhånd tak.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 21:15:08
Svar/Indlæg:
2353/24
well.. her får du min version af det (der findes lige såmange versioner som der finde mennesker på oc.dk)

nederst på oc.dk står der "Overclocking.dk og Hardware-test.dk kan ikke holdes ansvarlig for skader på udstyr som følge af informationer og software på disse sider
Overclocking.dk har © Copyright på indholdet & opsætningen af disse sider. © "
hvilket i mine øre betyder at du skal spørge overclocking.dk`s ejer/redaktør før du må bruge et billede som f.eks. er oploedet i en artikkel på din egen hp. ligesom du stadigvæk skal spørge både f.eks. tweak.dk og oc.dk hvis du laver et mix af et billede fra hver side, både om du må bruge det og om du må offentligegøre resultatet.

Hvis du f.eks. tager et billede af nogle personer til en fest (hvor man tydeligt kan kende forskel på dem), så skal de også spørges om det er ok at du uploader det på din hp. Der var for et stykke tid siden en retsag som omhandlede netop dette spørgsmål og afgørelsen faldt på det ovenfor beskrevet.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 21:20:50
Svar/Indlæg:
931/181
#1 ok, så jeg skal enten selv tage billederne eller få tillladelse fra alle jeg låner billede/r af?!! :x sikke et arbejde

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 21:26:41
Svar/Indlæg:
3799/43
tja det er den eneste fair metode..

tror heller ikke at du har lyst til at få et dårligt rygte eller en sag på nakken fordi du har brugt et billede fra en anden hjemmeside

palle

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 21:29:18
Svar/Indlæg:
2307/37
Citat fra loven om Ophavsret:
"Fremstillere af fotografiske billeder

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Stk. 3. Bestemmelserne i § 2, stk. 2-4, §§ 3, 7, 9, 11 og 11 a, § 12, stk. 1, stk. 2, nr. 5, og stk. 3, §§ 13-16, § 17, stk. 1, 3 og 5, § 18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 1 og 2, §§ 20, 21 og 23, § 24, stk. 1 og 2, og §§ 25, 27, 28, 30-31, 33-35, 39-47, 49-58 og 60-62 finder tilsvarende anvendelse på fotografiske billeder. Er et fotografisk billede genstand for ophavsret efter § 1, kan denne også gøres gældende. "

Desuden dette svar fp Kulturministeriets hjemmeside:
http://www.infokiosk.dk/sw1723...

PK

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2005 22:35:35
Svar/Indlæg:
931/181
#3 nope... var sandelig ikke meningen :P

#4 ok, takker

Hvad så med alle de billeder der bare er rundt omkring på nettet (dem som mange har på siderne) er de lagt ud som "freeware" eller hvad man kan kalde det?

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 05:30:28
Svar/Indlæg:
2959/206
PK, jeg havde det samme "problem" som dig da jeg skulle lave min hjemmeside.. Spørge alle om lov... Men når det er gjort så kan du jo også bare bruge det :P Hvis du har så travlt med siden så læg noget andet ind på indtil det du evt skal bruge kommer :e

Der er fx mange der bruger HL/doom/war3 billeder osv... Der skal jeg ikke kunne svare på om det er lovligt :P

Dane

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 11:34:28
Svar/Indlæg:
270/104
#5 PK: Tror du roligt kan "låne" et billede hist og pist til din egen lille hjemmeside. Som du skriver er mange til fri afbenyttelse.
Og skulle du låne fra en eller anden amerikansk xx.com website gider de nok ikke rode rundt med at sagsøge dig her langt væk i lille Dänemark :l

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 13:07:09
Svar/Indlæg:
2175/186
MAN MÅ IKKE TAGE BILLEDER NOGEN STEDER FRA ;) kun hvis der står man må... du må heller ikke hvis der ikke står copyright... ( snakkede med nogen folk fra copydan om det )... så du SKAL spørger ;)

Men hensyn til personer på billeder, så må der tages billeder af personer på offentlige steder, bare billedet ikke er koncentreret på få personer, men på flere.

På ikke-offentlige steder må der kun tages billeder, hvor man ikke kan genkende personerne...

Offentlige steder=skoler fx

med hensyn til at man må tage billeder af personer på en skole uden tilladelse synes jeg faktisk er ret så dårligt. Man må gerne blive filmet op i fjæset af nogen grimme møgunger, kan blive så sur over det ;) hehe

PK

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 15:49:10
Svar/Indlæg:
931/181
#6 ja... men nu er det jo ikke alle billeder der lige er til at finde "ejermanden" på, f.eks har jeg bibloteker med 1000 vis af billeder liggende der kommer fra... ja... en eller anden der har fundet dem på netttet

#7 så låne med måde ?! :D

#8 så selv om der ik er copyright på må man ikke "bare" låne?

gider sq ik tage billeder af små møgunger ;)