Montering af xp-120 på Asus a8v

Bundkort / CPU d.  23. januar. 2005, skrevet af TwinX!
Vist: 309 gange.

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 15:22:49
Svar/Indlæg:
909/40
Hey Oc'e....

Jeg bestiller en TR xp-120-køleprofil eog en 26dB papst blæser....
Jeg skal montere den på et Asus a8v i et Antec sonata Kabinet....
Nu vil jeg så bare lige høre om køleprofilen rager ud over bundkortet og hvilken vej den vender.... Den må helst ikke rage mere end 2cm ud over, da den så kommer i kambulage (staveplade) med min psu
Også mht. til den nye ramme man skal sætte på bundkortet i stedet for den nuværende... Behøver man at tage bundkortet ud.. bagpladen er jo limet... sindsyg godt fast....

Men hva si'r i :)

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 15:36:40
Svar/Indlæg:
1248/70
Den rager ikke udover bundkortet nogen steder (men er dog tæt på kanten foroven, under psu'en)

rammen på undersiden af bundkortet skal bibeholdes og skal IKKE afmonteres, men den øverste plastramme skal udskiftes med den, der følger med til køleprofilen (der følger også andre skruer med)

Med hensyn til om kortet skal afmonteres fra kabinettet vil jeg sige:

Muligvis ikke nødvendig men jeg har endnu ikke vovet at montere profilen med bundkortet monteret i kabinettet, det er ikke så nemt som andre Termalright profiler, som f.eks SLK900 eller SP94 (TR SP-120 har MEGET stramme monteringsbøjler, som sidder INDE UNDER profilen)

så ... jeg har indtil nu af/påmonteret den 5 gange og jeg må indrømme at hvis man vil være sikker på at der ikke sker noget grimt med enten bundkortet eller CPU'en bør man afmontere bundkortet.. muligt at andre har en anden mening ... men håber at ovenstående giver dig et billed af hvad der skal ske...

--- CB

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 15:41:01
Svar/Indlæg:
43/9
hej
TR xp120 rager ik ud over asus A8V mobo ..
og du kan godt skifte rammen ud på mobo uden af afmonter mobo..

og en ting mere når du skal du skal monter xp120 så skal pip rørene vender ud mod ps2 og usb stikkend, så kan du have ram kloderser i alle modulerne...

og af montering af xp120 , så den beste måder at monter på er at først sætte de to klæmme bøgler i den sider hvor rammener er i,
og der efter vippe xp120 over cpu, og holde den fast med den ene hånd, og have en ligekave skrugetrækker, hvor du med den trykker de to sidste bøgler ned, så vil de sige klik, så er den fikset og hjemme :), du skal bare sørge for at du bruger en skruge trækker der passer ;)

god fornøglse med monteringen

Mvh cybtech

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 15:47:42
Svar/Indlæg:
909/40
Takker for hjælpen.... er det svært at montere blæseren på profilen, så?

Til #2... Der er jeg "rør" der vender bægge veje.... Mener du der hvor de kommer ud fra "bunden" og går i en en "bøjle" ?

Hvilken den skal sidde over rammene.... Der hvor bøjlerne går ud, eller der hvor de ender i toppen?

Hvor skulle det kunne skade bundkortet at det sidder i kabinettet mens man monterer den.... Skal man virkelig trykke så hårdt, at man kan risikere at knække bundkortet fordi det jo er monteret på "standoff's" ?

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 15:53:15
Svar/Indlæg:
43/9
ps...

du kan sagtens monter den på mobo uden af tage det af.
og en ting mere da din psu sider tæt på mobo,
og hvis du skal have paps blæser monteret i 3 pins stikket, så monter den lig før du monter xp120 profilen så skal du ik side og fitte med at få dine pølse finger under xp120 for at sætte det lille stik i :)

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 15:55:52
Svar/Indlæg:
43/9
ja det er der hvor pipsene buger :)

forstår ik lig

"Hvilken den skal sidde over rammene.... Der hvor bøjlerne går ud, eller der hvor de ender i toppen?"

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:07:57
Svar/Indlæg:
909/40
#5... Okay, men det gi'r sikkert os sig selv når man monterer den.... Så hvis jeg forstår dig rigtigt skal "den tynde del" af profilen sidde over rammene.....
Så vil jeg da købe så'n en også håber jeg på min cpu kan oc'es en masse :D

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 16:09:43
Svar/Indlæg:
43/9
at monter blæseren er let.. der er 2 stk gummi bånd i lys blå dem skal du klister på så de passer ca med bræserens bræde. så den ligger oven på gummi båndene, der er 2 stk bøgler med, i hver sin ende af bøglerne er der en slags krov, dem skal du monter i profilens sider, hvor der er hulder til dem, der efter ligger du blæsern på, og vipper bøglerne over blæserens nederste kant :) det kommmer af sig selv når du har det hele i hånden

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:16:21
Svar/Indlæg:
1248/70

ja så er jeg åbenbart mere forsigtig end andre - men ja .. jeg vil mene at der er risiko for at enten ødelægge cpu eller bundkort .. læg mærke til at jeg skriver "risiko for" ikke med sikkerhed men

jeg er altså ikke så doven at jeg vil risikere min cpu til 6000,- og mit bundkort til 900,- bare for en enkelt afmontering

iøvrigt er det ikke korrekt hvad #2 skriver om at rørene skal vende ud imod USB. jeg har A-data, Corsair XMS og OCZ El og de kan alle både af- og påmonteres når rørene vender imod ramklodserne-- men "2's ram er måske højere end mine..

--CB

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 16:20:59
Svar/Indlæg:
43/9
har du box køler på ??? #DoGW | Blizzard

tror ik du skal regne med at kunne Oc meger mere da jeg vil sige at xp120 fordel fram for de ander blæser, er at man selv kan besteme blæser type, så det med føre at den ik larmer, som de ander køler,
jo den køler også lidt beder en ander. så hvis du ønsker Oc køler så skal du nok se efter en ordnlig mother fucker blæser som feks http://www.studiedata.dk/produ...

da den VÍRKILG GIVER LUFT men larmer jo som en halv jet jæger jo.

men køb den for dens gode køle evne samt den lydløs hed som er i top...

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 16:27:42
Svar/Indlæg:
43/9
karsten B :) det er jo smag og behag efter hvad man siger at være forsigtig.
hvis man ved hvad man har at gøre med så er det jo ingen problem at monter ... så det der med at have udstur for flere tussende kr er ik en undskyldning for at gøre det på den måde , for efter min erfaring er det "bare man ved hvad man gør med" så skal det nok gå, men som det nu er i live med alt ting så er der jo ikkke noget der er sikkert da alt kan ske ..... om man gøre det på den ene måde eller anden måde

Mvh cybtech

ps Asus A8v rev2 cpu, AMD FX55, A-Data pc4800 2x512 GFX POV 6800GT ;)

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:29:18
Svar/Indlæg:
1248/70
Uha !!! jeg har købt lige præsis den blæser som #9 henviser til det skal du ikke ... selv på 7v er den ikke til at holde ud og på 12v er det lige før compen blæser omkuld !!! (jeg er IKKE sart) men DEN er for slem !!!

Et andet problem er at da den bruger 21W er der næsten ikke til at opdrive en blæserstyring der kan holde til den (jeg har brændt een af) og hvis den skal sættes så lavt i omdr. starter den ikke op næste gang du starter compen

2 dage .. så var jeg ude og køben en mere human (Papst 26 db) jeg kunne ikke holde støjen ud - var dog blevet advaret inde hos studiedata, skal lige siges ... Men til gengæld, som 9# skriver så køler den rigtigt godt..

--CB

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:32:22
Svar/Indlæg:
909/40
#9...

Den blæser larmer jo aaalt for meget.... Ellers skulle man måske købe en Hyper6 også en 80 -> 120mm og en papst 26dB stadig... Vil den være meget bed te til OC?

Jeg Synes bare den TR profil er meget nice... Den vejer nemlig ikke det store sammenlignet med de andre profiler på markedet.... Gider nemlig ikke at have en prfil på der skal afmonteres hver gang man skal til lan...

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:37:37
Svar/Indlæg:
1248/70
#10 .. ja det er jo så din religion, men fred med det

- jeg er sikkert mindst lige så erfaren som dig med hensyn til montering af hardware .. så lad det venligst ikke komme an på det..

men 0# du vælger jo selv hvad du vil ... ikke mere herfra .. dit valg og dine erfaringer..

--CB

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 16:38:51
Svar/Indlæg:
43/9
karsten B regne ud at du har en AMD FX 55 ik... hvis hvad temp har den. og hvor hurtig køre du med paps low noice blæser???

jeg har en temp på 42c køre med paps low noice med 5V

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:47:35
Svar/Indlæg:
1248/70
#14 min er ikke en low noice (26 db), men jeg kan holde den ud ..

(1600 omdr.)

min FX55 kører 2770 mhz med idle temp på 35 grader C ved 1,5v vcore

--CB

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:47:58
Svar/Indlæg:
909/40
#14 hvor meget får så'n en i vcore så?
Jeg tror sagtens den kan køle min cpu fint.... Min kører abre lige nu 2500 mHz @ 1.400v så max temp er 42 grader og idle omkring de 30.... men hvis ejg vil over 2650 mHz skal jeg til at gi over 1.600v i Vcore, og så synes jeg sq den bliver rimelig varm.... ca. 55 grader max load... Så derfor skal jeg have en ny køler, og samtidig kan jeg se også gøre den mere støjsvag..

cybtech

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2005 16:51:44
Svar/Indlæg:
43/9