Eksternt lydkort med Coaxial udgang

Diverse d.  23. januar. 2005, skrevet af Sneglehunden
Vist: 275 gange.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 16:14:05
Svar/Indlæg:
2502/221
Hey skal finde et lydkort til USB tilslutning,
der skal være 5,1 udgang via Coaxial tilslutning
og self dts/ac3 streaming viderer ud

skal helst ikk koste mere en 3-400kr.

Hvad kan anbefales?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2005 18:39:14
Svar/Indlæg:
23132/740
> #0

Når du skriver "coaxial", så mener du vel bare digital udgang?

Det har stort set alle af disse: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 19:54:41
Svar/Indlæg:
667/20
Well enten er der lysleder, ellers også toslink/spdif som er den coaxale version, audiotrack,creative, terratec er nok dem jeg ville vælge..

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2005 20:40:06
Svar/Indlæg:
2502/221
Så vidt jeg ved findes der kun èn slags Coaxial abel, og det er ikke lysleder, men derimod et normal Phonokabel, med digital signal

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2005 22:14:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Tillad mig at rette op på en generel misforståelse.

"Coax" er ikke lig det lille phono-stik. Det er meget forkert antaget.

"Coax" er lig et kabel der er afskærmet. Som f.eks. et BNC ellet antennekabel er det (forskellen på kabeltyperne - ud over deres anvendelse - er deres impedans).

Det du tænker på hedder: "RCA" og det er ganske korrekt et kabel med to phonostik i enderne.

Men faktum er, at du sagtens kan købe coax-kabler der har både jack, mini-jack og phonostik.

Lyslederkabel/TOSlink har slet intet med "coax" at gøre. Et lyslederkabel er et kabel, der har en lang række fibre inde i sig. Fordelen ved at overføre optisk er, at man ikke risikere forstyrrelser som man gør på et coax-kabel.

Man skal virkelig højt op i højttalere (vi snakker hifi her) og dekodere før man kan høre en reel forskel. Men den er der.

Du kan sende et digitalt signal igennem stort set hvad som helst. Men, bare fordi at du sender et digitalt signal igennem, bliver det på magisk vis til et "coax-kabel". Det skal afskærmes og være af en rimelig kvalitet, før man kan kalde det for "coax".

Men, i princippet kan du bare bruge et alm. composite-kabel. Resultatet er stort set det samme :)

Jeg kan se, at du har et Radeon kort. Det kan være, at der fulgte et (kraftigt) composite-kabel med i æsken da du købte det? Det kabel er faktisk af en ok kvalitet. Det kan du evt. bruge som coax-kabel. Men mit råd til dig er, at investere i et ordentligt kabel, hvis du går bare lidt op i det.

Men som jeg skriver længere oppe. Et alm. composite-kabel kan også gøre det :i ;)

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 21:27:57
Svar/Indlæg:
2502/221
Jeg har heller ikke sagt noget om at coax er det samme som optisk.. men har sagt det er digitalt..

ja alt det der har jeg styr på...

det er desuden ikk til migselv, men det ku du jo ikk vide :p

Jeg har selv en dobbelt skærmet 5 meter ting fra pc til reciever,
og mine optiske kabler er 3 dobbelt skærmet, og guld belagt (hvad HELVede det så end hjælper ) :00

Men mangler stadig et kort med den udgang..
medmindre i kender en box der kan skifte mellem flere indputs (digital)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 21:55:57
Svar/Indlæg:
4120/115
Guld belagte, optiske kabler...??? :00 Hvis der er noget der kan være guldbelagt så er det coax kablerne!

Guldbelægningen forhindre sådanset bare korrosion af kobberledere 😉 Så kan man jo igen undre sig over hvorfor der på alle de billige stik og kabler er guldbelægning uden på det messing, stikkende ofte er lavet af? (salgs triks!) Guld i sig selv er ikke nogen god elektrisk leder, og mig bekendt har guld heller ikke nogen specielle elektriske egenskaber som er værd at gå efter, men på den anden side så producere bla. Bertram, guld kabler til audio brug, som koster beggen ens arme + ben :p Har aldrig hørt dem, men jeg ville nu aligevel gå efter sølv eller kobber udgaven, hvis jeg engang fandt olie i baghaven...

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2005 14:51:08
Svar/Indlæg:
2502/221
6# ja, der er seriøst guld belægning på dem!
ANER ikke hvorfor det er der så kan kun komme på et ord SALGS"TRICK"... :00

nå, men ku i anbefale mig et sådan kort med coax udgang?