Gode og dårlige forhandlere - til alles hjælp

Diverse d.  24. januar. 2005, skrevet af System
Vist: 364 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2005 18:36:41
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej alle !

Jeg synes det kunne være en hjælp til alle, hvis vi postede vores erfaringer omkring positive og negative købssituationer, til at hjælpe andre med ikke at gå "i fælden" og få dårlige oplevelser.

Min situation:
Jeg købte en sending hardware (som jeg ofte gør da jeg er systembygger til omgangskredsen) fra CompuMail i Århus (Århus PC Lager/DCS webafdeling).
Jeg var så uheldig at de havde sendt en forkert processor. Jeg ringede ind og hørte hvad jeg skulle gøre og sendte den så ind.
De modtog produktet og deres webside informerede først om at have modtaget den (tirsdag d.18 Januar 2005) og sagen var færdigbehandlet dagen efter. Jeg ventede på jeg fik min processor, men intet skete.
Efter et par emails skete der intet, så jeg ringede ind et par gange, hvor der hvert gang blev lovet fra PN at han nok lige skulle gøre noget ved det, men intet skete. Jeg ringede efterfølgende igen til PN i supportafdelingen som sagde jeg skulle ringe tilbage kl 15, så havde han fundet sagen igen, men heller ikke der havde han fundet ud af det. På trods fra at de lavede fejlen, tilbød jeg at de kunne sende den anden processor retur samt annulere tilbagebetaling af mine portoudgifter (venligt fra mig, synes jeg selv...).
Han lovede at ringe på min mobiltelefon, men der skete intet. Nu er det så d.24. Januar og CompuMail skylder mig stadig en processor !! Intet er sket!!

Af positive forhandlere findes der rigtig mange.
Mine favoritter er:
shg, midtdata, itbutikken, getmore, bt printservice.

Men jeg har aldrig haft så uheldig en support, som fra CompuMail.
Scalprum
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2005 19:14:46
Svar/Indlæg:
448/18
Synes måske ikke det er helt fair at hænge forhandlere ud. Alle forhandlere kan være uheldige el. lign. Der kan ske mange mystiske ting.

Dog vil jeg godt tilføje en enkelt ting til inlægget; nemlig en skamros af MidtData, som jeg udelukkende har haft gode oplevelser med...



NetSapiens
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2005 23:31:49
Svar/Indlæg:
24/7
Jeg mener nu ikke der er nogen der bliver "hængt ud" her.. der bliver beskrevet (ganske sagligt synes jeg) et forløb, hvor en kunde har oplevet et ikke-positivt forløb.

Den der med at "alle forhandlere kan være uheldige el. lign"... den holder sgu ikke i byretten.
.. Og hvor ved jeg så det fra... jo, jeg har selv været en. Jeg har faktisk været salgschef sådan et sted, og hvis der er noget der er HELT stensikkert, så er det, at hvis forløbet er foregået som ovenstående, så kunne CompuMail have foretaget sig mange ting for at udbedre situationen.

Desuden.. hvis man kan rose, må man også kunne rise.

Afslutningsvis.. jeg har handlet et par gange med Midtdata, og har generelt set været tilfreds.. har dog haft en uheldig situation med en gang tennis-spil med et defekt motherboard som bold hen over storebælt i en seks ugers tid. Det var liiiidt uheldigt, da jeg endte med at måtte gå næsten til tops i pyramiden for at få dem til forhandlingsbordet om en løsning.. men så gik den også.



Dane
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2005 00:09:33
Svar/Indlæg:
270/104
Kan kun give #2 ret. Her er beskrevet et forløb ganske sagligt, og WiccaDK's utilfredshed er meget forståelig.
Selvfølgelig er det kun rimeligt at "dårlige" forhandlere bliver nævnt, også her.
Det er et af vi forbrugeres få midler, og nok også det forhandlerne har mest respekt for.
Så længe der er rimelighed i tingene er det helt ok 8)
PS: Har handlet med CompuMail flere gange og været godt tilfreds. Men derfor skal de da osse gi' WiccaDK en ordentlig service!



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 00:41:18
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg kan ikke se hvorfor det er relevant at lave en tråd som denne her.

Det ender med at være en gabestok for folk der føler at de har retten på deres side, og det uden at firmaerne har en reel chance for at forsvare sig - dvs fortælle deres version af sagen. Der er nemlig ALTID 2 versioner af den. Hvad der sker mellem forhandler og kunde, rager sådan set ikke andre, og det er jo altid dem der føler sig uretfærdigt behandlet der råber højest... :00

Der er rigtige og forkerte måder at hænge folk ud på - og et hardware forum er IKKE en af førstnævnte.

Misforstå mig ikke - jeg føler da med WiccaDK, i tilfælde af at sagen forholder sig som han påstår - han skal bare gå den rette vej med sit problem - og det er direkte til forbrugerstyrelsen med sagen.

Lad være med at spilde forum plads / energi på det, når der ikke kommer noget som helst brugbart ud af det.....



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 06:33:43
Svar/Indlæg:
1881/217
Ikke for at lyde som om at jeg er en gammel mand der har pi**** i min egen side af sengen.

Men du skriver at den var færdig behandlet Tirsdag d. 18 januar, og lidt senere skriver du dagens dato i går ( d.24 januar ), hvis min kugleramme ikke regner helt forkert, så er der gået 6 dage, og der skal du så lige trække de 2 dejlige weekend dage fra, så vi er nede på 4 dage hvor din processor har været til RMA.
Jeg har mad i køleskabet som har stået der længere tid og ikke er kold endnu.
Giv det dog lidt mere tid.

Ang. det med at hænge et firma eller en person ud fordi handlen ikke lige sker efter køber/sælgers hovede, holder simpelthen ikke. Prøv at forstille dig, hvor mange ting sådan en firma sælger og sender pr. dag, at der så sker nogle fejl, det er sgu da til at forstå.
Jeg glemmer dagligt at ringe eller skrive tilbage til en eller flere personer der ønsker min hjælp eller bare vil snakke og det gør da ikke mig til en dårlig person og derfor skal hænges ud.
Nu er jeg den type person, der skriver næsten alting ned på Post-It for at huske det, men spark mig i r**** og kald mig en gummi-and hvis jeg står i kælderen og lover at ringe tilbage senere uden at have mine Post-It med også selvfølgelig ikke gør det.



NetSapiens
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 07:32:55
Svar/Indlæg:
24/7
Nu er kundepleje ligesom et emne der står mit hjerte nær.. i særdeleshed fordi jeg igennem 10 år har tjent gode penge på at lave forretningsanalyser og database-systemer til virksomheder, for at kunne forbedre det.. så jeg kan jo nok ikke helt holde min kæft i dette emne :)

Når det så er sagt.....

Sajmon(#4) har faktisk fuldstændig ret idet dette forum på ingen måde er det rette.. men nogen gange må man tage til takke med hvad man har, hvis man gerne vil af med nogle simple frustrationer omkring en dårlig hændelse. At det eventuelt ender med at være en gabestok, det er jo os (forbrugernes) skyld, hvis vi ikke bevarer en saglighed. Noget som jeg netop var imponeret over i WiccaDK (#0)'s indlæg.

For jeg tror at folk vil læse det indlæg og SELV drage konklusioner, og det er det som er interessant i denne kritik.

Huddy (#5) bemærker jo netop at den "kun" har været til RMA i fire dage, og det er ganske rigtigt slet ikke nok til at klage over det... men det er så heller ikke det klagepunkt som jeg lægger mærke til her.

Det som i særdeleshed interesserer mig er at forbrugeren her har været proaktiv for at få løst problemstillingen, og forhandleren har været ikke særlig responsiv i deres behandling.
Det er korrekt at "shit happens".. men at man skal acceptere det ved at bøje sig forover og gribe sine ankler, det mener jeg er forkert.

Er WIccaDK's problem nok til at man aldrig skal handle med CompuMail? Næppe... Er det et udtryk for manglende resourcer, og dårlig RMA håndtering? Måske... men JEG kan få lov til at bestemme udfra WiccaDK's post, samt information jeg kan indsamle andre steder.

At Huddy (#5) benytter sig af et post-it system til at styre sine kunderelationer, med dårlig respons som resultat (med mellemrum), gør hverken Huddy eller hans eventuelle firma til djævelens håndlangere. MEN... Huddy.. det gør dig til en dårligere leverandør end den virksomhed der KAN finde ud af at vende tilbage. Det er et spørgsmål om forventning, og opfyldelse af samme. Derfor kan jeg godt lide at samle så mange informationer, subjektive såvel som objektive, forud for en handel.

Sidst vil jeg lige sige at havde jeg været i WiccaDK (#0)'s sted, havde jeg gjort noget tilsvarende, omend nok ikke i dette forum. Til gengæld havde jeg ligeledes taget fat i CompuMail's ledelse i form af en mail eller lignende, og på samme saglige måde som her, gjort dem opmærksom på hvorfor jeg ikke fandt handlen med dem særlig positiv. Det er nemlig OGSÅ en pligt vi som forbrugere har... giv din leverandør en chance til at blive bedre, ved at fortælle ham hvad du er utilfreds med.

Det var vist nok fra morgenstunden :)



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 08:16:49
Svar/Indlæg:
1881/217
#6

BLAH! - jeg er måløs.
Hvordan i alverden kan du tillade dig, at angribe både mig og min arbejdesplads uden at vide fakta om hvordan min hverdag ser ud? - det er da total mangel på at være obejktiv, som du skriver højt om.

I min hektiske arbejdesdag med omkring 50-100 hendvendelser fra både elever og lærer administrative medarbejdere synes jeg ikke at du skal begynde at gøre dig nogle forstilling om hvorvidt mit Post-It system virker, ud fra at jeg skrev at der dagligt er en eller flere der ikke får respons fra mig, for tænk så lige på alle dem som rent faktisk får besked fra mig, og nu er det ikke alle svar jeg kender spørgsmålene på hvad angår IT og derfor fortjener at jeg ikke svare A.S.A.P, men det kan du måske? - hvis ja, så fortjener jeg slet ikke min stilling som System Administrator med omkring 2000 elever 1000 PC´er og 53 servere.
Så det som du har skrevet ang. mig, ser jeg som total unødig og extrem misrespekt.
Men hvis det er dit syn på det - so be it, det er bare LANGT fra alle oplysninger omkring mit arbejde og kunde service du er i besidelse af.

:00



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 08:31:11
Svar/Indlæg:
1881/217
Som tillæg til det jeg skrev i #7.

Hvis det var fordi at jeg "ligger til den lade ende" (Som dit indlæg hentyder) vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg tiltider har så travlt at ledelsen har udstyret mig med to mobiltelefoner (For at hentyde lidt til hvor meget jeg har at lave)
Så jeg synes f***** at jeg gør et godt stk. arbejde hvis jeg glemmer eller undlader at svare nogle med det samme eller slet ikke svare fordi at deres ønsker eller spørgsmål er helt derude hvor der slet ikke er noget der giver mening.

Du ved jo selvfølgelig godt, at jeg nok ikke har den allerbedste hukommelse, og selv synes at det er flot hvis 99% af hendvendelser bliver besvaret og gjort noget ved, men som sagt det vidste du jo godt ;)





NetSapiens
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 11:19:27
Svar/Indlæg:
24/7
Tillad mig lige at trække en stol ud til dig Huddy.. her, sæt dig ned... tag en dyb indånding... vil du have en kop kamille-te?

Har vi fået pulsen lidt ned?

Godt så... så kan vi sikkert tale sammen som voksne mennesker igen... må jeg tage en kop kaffe og en smøg?

For det første, så HENTYDER jeg ikke til noget som helst.. jeg ved ikke en skid om dit arbejde, og du ved ikke en skid om mit.
Jeg er skråt ligeglad med hvad du laver, hvor hårdt du arbejder, og hvem din far er (du skal bare ikke gå her hvor jeg fisker)
Du er sikkert et varmt og kærligt menneske, med høj arbejdsmoral som donerer store dele af sin fritid til det lokale samfund.
MEN DET ER IKKE DET SOM ER POINTEN!!!!

Min udtalelse om at dit post-it system ikke fungerer, var ment som en generel observation i forbindelse med et kunde-leverandør forhold. Det som var min pointe var at såfremt en given leverandør i en given situation, IKKE er istand til at respondere rettidigt på en kundehenvendelse, så gør leverandøren noget forkert.

Lad os tage et andet eksempel: Studie-data har lukket for afhentning i deres "butik" med henvisning til at de brugte for meget tid på denne service, og på at sludre med kunder.
Lad os nu antage at den tid de har brugt på at åbne døren og og behandle den gruppe kunder, har oversteget deres ressourcer, således at (eksempelvis) RMA har oplevet en vis backlog, så har de reageret ganske fornuftigt ved at ændre deres prioritering, og igen fokusere deres indsatser der hvor de selv mener de, og deres kunder, er bedst tjent.

Lad os så vende tilbage til dit eksempel:
Såfremt du ikke kan respondere på nødvendige henvendelser rettidigt (selv med to mobiltelefoner), så er der noget galt. Sandsynligvis ikke med din arbejdsindsats, men måske med de allokerede ressourcer? Det kunne være at organisationen har brug for flere personer? eller en anden styringsmetode?

Ser du, problemet bliver at hvis nu dine "kunder" er informeret om at du står til rådighed, og det så viser sig at det kan du ikke på grund af arbejdsbelastning, så opstår der et misforhold mellem "kundens" forventning og "leverandørens" ydelse.
Således falder det opfattede serviceniveau for kunden.
Det vil altså sige at såfremt du ønsker at forbedre det OPFATTEDE serviceniveau, kan du gøre to ting.. .du kan højne serviceniveauet eller du kan sænke dine kunders forventninger...
Følger du mig? Stadig ingen kritik af dig vel? Der er ihvertfald ingen tiltænkt kritik, og der har aldrig været det.

OK, helt tilbage til CompuMail som det hele startede med.
HVIS nu CompuMail er tungt belastet i deres RMA afdeling, så kunne de øge den opfattede kundeservice, ved at respondere enten via en automatisk mail, en telefonopringing, eller bare en info på deres website der sagde lige netop dette. Hvis WiccaDK var informeret fra starten: "OK, send din processor herind, men vi er desværre særdeles hængt op for tiden, så vi vil vende tilbage til dig d. 28/1 eller umiddelbart før"... så havde der alt andet lige ikke været noget misforhold.
WiccaDK kunne så være enten tilfreds eller utilfreds, men ved at holde informationsniveauet havde CompuMail dermed gjort deres bedste for at rette op på en ringe situation.

Så for at rekapitulere den kommentar som åbenbart fik dig op på barrikaderrne:
"MEN... Huddy.. det gør dig til en dårligere leverandør end den virksomhed der KAN finde ud af at vende tilbage. Det er et spørgsmål om forventning, og opfyldelse af samme. "

Kan du se min pointe nu? pointen er at du som leverandør (måske) kunne blive bedre ved at benytte bedre værktøjer (bredt set)... og desuagtet om du virkelig er den bedste til dit job, og det bare ikke KAN blive bedre end ddet som du gør, så kunne man i din/jeres/organisationens situation øge det opfattede serviceniveau ved at sænke forventningerne hos kunderne.

Bare for at sikre at du ikke tror jeg selv er verdensmester, så er der også kunder hos mig der ikke får rettidigt svar... der er besvarelser jeg glemmer, og problemstillinger som bliver løst for sent.
Men jeg har indset at hvis det sker så er det som oftest en problemstilling mellem mig, min chef og min organisation... det er aldrig kundens skyld.

Drik du bare din te færdig inden du svarer, hvis du da har interesse i det. Men jeg håber at dit næste indlæg bliver lidt mere roligt og sagligt.

Hav en god dag.



RainMaker
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2005 12:03:31
Svar/Indlæg:
637/15
set i perspektivet af 4dages levering og glemte aftaler
med en sælger fra et firma.. jeg har skam selv prøvet en
del tovtrækkeri mellem mig og et firma og om en vis varer
. jeg må indrømme at 4dage virker som peanuts i det spil
giv dem nu en chance, og jeg må indrømme at hvis man vil
have noget at vide må man opsøge det selv..

jeg ved godt det ikke burde være nødvendigt men det
er det nu engang, uanset hvor meget et firma får ind
skal de ikke glemme en kunde, men vi ved alle at det IKKE
holder i virkeligheden, vi er mennesker der sker fejl..

jeg er højest sansynligt noget af det dummeste s**n at
have som kunde med en RMA sag, jeg ringer og spørger
til min ordre hvis de siger 2 dage, og de vil vide noget der
så kan i godt regne med at efter 2dage midt på eftermiddagen
sidder jeg i rørert og siger "hvaaa ?" og har endnu ikke
hørt et dårligt ord for det (hvad sælgeren så siger i middagspausen om ham "Brian" er ikket mit problem)

jeg mener seriøst at hvis der ikke er sket noget efter en uge
eller efter aftale skal man ringe og høre, ikke før
de kan jo også have andre ting end at se på din RMA sag ?
ved godt det er ders job,
men til tider må man være overbærende og gøre lidt
for at få info..

kender detr selv skal man have noget seriøst ud af mig
der skal gå hurtigt så virker det ikke med en PM/Mail hvor der
står "svar når du har tid" fang mig på ICQ et eller andet
så er jeg der skam

og er sikker på det er sådan flere steder også og hos personer og firmaer..

^ overstående er min egen personlige mening og
har ikke noget med "RainMaker" at gøre



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 12:05:14
Svar/Indlæg:
1881/217
OMG ?:( - Fu*king god the!
:l

Jeg tror at du vælger at opfatte mit indlæg forkert :i
Især da jeg ikke gør brug af stor ord og/el "!". Men det er ikke op til mig, hvordan andre folk vælger at opfatte det - heldigvis, hvilken bare understreger at du ikke kender mig godt nok til at skabe nogle konklution omkring hvilket menneske jeg er eller hvordan din forstilling om hvordan min arbejds dag er.

Det jeg ville var at stille det lidt i relief for dig, at ikke alt virker som du lige tror.

Desuden, kender jeg udemærket godt den model du stiller op - også uanset hvor mange gange du vælger at lukke det ud også uanset hvilken eksempler du vælger at benytte.
Det lærer man hvis man tager en HG´er eller en HH´er.

Jeg tror at du mangler at tage højde for de faktor man som ikke er til at styre :i - "Hvilken ting" er der så nogle der tænker. Hvis jeg nu er syg, gør det så mig til en dårlig leverandør over for min kundekreds? - Nah, bestemt ikke, men efter #9 model, er jeg både dårlig leverandør, lider af ko-galskab og en ånd at høre på. Hvad hvis mit barn er syg og skal hentes med det samme, gør det så mig til en dårlig "kundeservice" hvis jeg tager fri eller flexer resten af dagen, og hvad gør jeg så overfor min søn hvis jeg ikke tager fri? - noget forkert?! :i

Derfor synes jeg bestemt ikke at der er nogle grund til at plette CompuMail til, fordi at #0 ikke lige får svar når han beder om det.
Det kunne jo være at #0 har givet den stakkels mand hos CompuMail et forkert Mobiltelfon Nr. han kan trække på, eller TDC praktikan har klippet ledningen over til CompuMails bygning (Hvad ved jeg)
Det er derfor at det efter 4 dage er alt alt fortidligt at himle op over, hvilken manglede kompatance CompuMail har - og at #9 som tilsynladende er ForretningsAnalytiker kan komme med sådan en påstand, at CompuMail er en forretning med dårlig kundeservice.

Ang. hvorvidt jeg har 2 telefoner, kan jeg da kun sige, at du igen ikke aner noget som helst over den givet situation jeg sidder i - så i det her tilfælde burde du da vist pakke din lomme ForretningsAnalytiske evner sammen, da vi som den store virksomhed vi er, har et firma til at ordne denne type opgaver.

At du så tilsynladene skriver til mig som om at jeg er et bette barn på 3 år der er forkælet, og ikke kan undlade at være nedladene, vil jeg vælge og over se samt tænke, at det er dit problem.

Til #0 kan jeg kun sige, ring til dem igen, og hvis de ikke responere på dine opklad så prøv igen, hvis der stadig ikke er nogle reaktion, så skriv en mail, eller gå til deres overordnet, men fat lidt toldmodighed - rom blev ikke bygget på en dag.





NetSapiens
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 12:27:48
Svar/Indlæg:
24/7
Jeg pakker mine lomme forretningsanalytiske evner sammen og dropper det her.

Jeg overvejede indtil flere kommentarer til din post, men intet af det var relevant til den oprindelige post.

Desuden kan jeg jo se af din måde at kommunikere på at du er alt for klog til mig.. du har set igennem mine manglende kompetencer, og jeg må hellere indse at jeg er blevet overgået af en mere intelligent og dygtig person end jeg selv.

Jeg vil nyde resten af dagen og sole mig i min indsigt i hvor langt der er til Randers, både i dag og i morgen.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 12:27:52
Svar/Indlæg:
6624/113
Hihi.

Der var vist lige 2 mand der rendte skævt af hinanden der. :e :e

Jeg gider ikke at sige "hvad sagde jeg" ( tråden blev til gnu ) - for det er ingen for det første tjent med, men det er heller ikke sket endnu, stik mod alle tidligere erfaringer på dette område.

En ting ved det her forum, som både kan være positivt og negativt, er "Diverse" og "Soap-Box" kategorierne.
Positivt fordi tråde som denne overlever uden at blive deaktiveret - ene og alene af den årsag at den ikke ses i forumoversigten på forsiden.
Tro mig når jeg siger at jeg var 1,2 sekunder fra at gøre det lige efter jeg havde læst #0, da jeg som sagt stadig ikke mener det fører til ret meget. Den pågældende forhandler ser ikke tråden, og der ER bedre måder at få sin vilje på, som Netsapiens så udemærket udtrykker det. Det være sig i form af en mail eller lignende til folk højere i hierakiet end RMA afdelingen. ( Reelt set er de jo firmaets sorte får, idet manglen på deres eksistens tyder på perfekt forretningsføring og gode produkter. Det er et tænkt eksempel - men bær lige over med mig. ;) )

Negativt, netop fordi stort set ingen ser tråden, og kan drage erfaringer af den - det være sig både gode og dårlige.

Jeg har flere gange set folk klage over shg, og deres ringe service i RMA sager. Ved at nærlæse de par sager, er det ofte blevet klart for mig at folk har grebet det helt forkert an. Det kan godt være at man mener man er bedst tjent med at snakke med leverandøren i telefonen, men HAR firmaet et RMA system - så skal det bruges!
Jeg kender udemærket det at telefonen ringer 15 gange på en dag, og så er det bare et kendt faktum at kun 3-5 gange kan man bagefter huske hvad man fik lovet, og i endnu mindre grad får man fulgt 100% op på det. RMA folk er jo lønslaver som alle os andre, og de kan sagtens være igang med at behandle en sag eller finde en dims frem, hvorefter de bliver hevet væk fra det.
Telefoner ringer bare igen, hvorimod en mail eller en statistik i et RMA system ikke bare lige forsvinder.

Alle dem der klagede over shg, havde ringet derover - og aldrig andet. Alle dem der var uenige i at shg havde dårlig service, havde brugt deres udemærkede RMA system - og således gjorde jeg det også da jeg fik et defekt bundkort leveret første gang. Selfølgelig laver de fejl og self kan der ske noget under transport, for det er kun mennesker som alle os andre. Men når den fejl skal rettes i form af en RMA sag, så gælder det om IKKE at give leverandøren mulighed for at lave flere fejl - og det gøres bedst på skrift.
Enten med en mail - eller ved at benytte et eventuelt RMA system - eller smide dem et godt gammeldags anbefalet brev. Det var da mindst EN ting WiccaDK kunne have gjort anderledes, og det der nu med ret stor sandsynlighed har sikret mig 9 fuldstændigt problemfrie RMA sager hos diverse forhandlere - deriblandt Compumail..... :00