OC af XP2600+ sempron CPU

Bundkort / CPU d.  25. januar. 2005, skrevet af System
Vist: 197 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 12:54:55
Svar/Indlæg:
0/11005
Har investeret i :Bundkort: Asrock K7VT4A+, 1024 DDR ram, AMD XP2600- 266. Men jeg vil gerne have den til at køre over 2,0 GHz. Er
der nogen der kan hjælpe ? ?:(

PS. Bare den kommer over 2,0 GHz, så er jeg tilfreds. :)
Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 13:04:45
Svar/Indlæg:
3214/18
For det første så er det ikke det mest OC-venlige bundkort du har købt dig der. Og hvis det er en Sempron du har er det en 333FSB (2x166).

Hvilke RAM er det du har? Det skal helst min. være PC3200 hvis du skal ramme 2.0GHz uden at skulle køre med divider, som sløver sådan et system for meget.

For at clocke den skal du ind i BIOS og sætte FSB op. Den skulle gerne stå på 166 nu. Den skal op på 182 før du rammer 2GHz. Men tag små skridt ad gangen. Når den bliver ustabil sætter du v-core en lille tand op i BIOS. Og sådan bliver du ved indtil målet er nået. Du kan teste stabiliteten ved at køre noget 3d-mark samtidig med prime95 torture-test og evt. GORK's OC-tools.

Du skal dog også huske at have tilstrækkeligt med køling på!

virolog

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 13:46:42
Svar/Indlæg:
2/0
Beaviz> Tak for svaret. Mine ram er :Pc 2700 512Mb Kingston og Pc 3200 512Mb Geil DDR. Min CPU køler er : Vegas Vulturespin/Eea10B4-BC. Mine jumpers er sat til 333MHz og kan sættes til 400MHz, hvis det bliver nødvendigt ?:( Skal jeg tage pc2700 kingston ddr-ram ud, før jeg oc cpu´en? ?:( Hvad sker der når den bliver ustabil? Jeg er ny på dette område, men håber på noget info omkring dette. Mhp bundkortet, så var det var et godt tilbud og selvfølgelig lysten til at overclocke CPU´en, efter at have læst de nyhedsbreve , jeg har fået tilsendt gennem tiderne. 8)

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 14:09:40
Svar/Indlæg:
3214/18
Du kan også prøve at overclocke med den PC2700 stang i. Det kan godt være den kan snige sig på på de 182MHz FSB. Specielt hvis du har mulighed for at sætte vdimm-voltage eller noget lignende op i BIOS.

Jeg kender desværre ikke noget til den CPU-køler du nævner. Men har du ikke mulighed for at aflæse temperaturen på den i BIOS?

Jeg tror heller ikke du behøver at stille på jumperne på bundkortet. Du burde kunne indstille det hele fra BIOS, så du har mulighed for at øge FSB med 1MHz ad gangen.

MHT ustabiliteten: Prøv at downloade memtest86 fra memtest86.com og lav en bootbar CD eller diskette. Det program bruger jeg ofte til at checke først om det er stabilt efter FSB-forøgning. Når du så ikke får fejl deri kan du gå videre til Windows og teste med de programmer jeg nævnte tidligere i #1.

Du skal også være opmærksom på, at på dit bundkort vil frekvensen på PCI- og AGP-bussen stige i takt med at du øger FSB. Dette kan godt være et problem for nogle PCI-enheder og grafikkort. Du kan sikkert ændre dette i BIOS og skal satse på at holde PCI så tæt på 33MHz som muligt og AGP på 66MHz.

virolog

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2005 15:31:52
Svar/Indlæg:
2/0
Ved ikke om der er vdimm-voltage på. Men hvis der er, hvor meget skal man sætte den op til? Skal jeg genstarte hver gang jeg hæver fsb med 1 MHz ad gangen? Jeg vender tilbage med temperaturen, men jeg tror den er under 30 grader.