Jeg fik først øjnene op for temperatur da jeg installerede hdd health, som bruger den smart chip som nyere harddiske har indbygget, Speedfan har ligeledes måling af smart også dog kun temperatur...
Jeg fik advarsler hele tiden, og havde temperature på 55-60G, men havde ingen blæsere i overhovedet, og dejlig lydløs var det hele... ;)
Nu er det smidt 2*80mm foran, og ligeledes 2 stk 80mm blæsere bag, en nedersts i bunden og en bag boksen hvor min raptor sidder, i den anden boks ovenover er der ikk plads til en blæser, men da alle harddiske er flyttet ud midt i kabinettet, så holder de alle en temperatur på mellem 28-35G i denne kolde tid, vil cføli stige når det bliver vamere i vejret...
Havde en ældre 80gb maxtor, den har haft det hårdt (uden køling overhovedet, og lidt hårdhændet håndtering) og dræbte desuden nogen filer, og den havde flere smadre sectore, som også hdd health oplyser om, dog er programmet ikk særlig nøjagtig ang TEC, som prøver at beregne levetiden, den svinger en del, den kan dø imorgen, eller leve til 2010, men ellers et fint stykke værktøj...