Abit sagsøges for dårlige kondensatorer

Bundkort / CPU d.  25. januar. 2005, skrevet af KHC
Vist: 998 gange.

KHC

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:27:56
Svar/Indlæg:
174/41
http://www.pcworld.dk/default....

tror der er nogen der har fået røde ører hvis det passer.
Ville lige bringe den her, ikke for at starte en flame war.
jeg har ikke abit men asus.

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:32:43
Svar/Indlæg:
2694/107
Det er jo alle gamle bundkort der er galt med...

/Ash

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:42:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Enig med #1. Det er gamle bundkort.

Det er "almen kendt", at bundkort dengang var af en væsentligt lavere kvalitet end den vi er vant til i dag.

Har du læst de to sider som PC World selv linker til?

Hvis man nærlæser dem, så tegner der sig en ganske interessant billede.

"Dengang" kørte man ikke hardware på samme måde, som man gør i dag. Selvfølgelig har det være deminsioneret til den tids hardware. Problemet ligger ikke i, som jeg selv først troede, overclocking, men i ganske almindelig slitage.

De komponenter der har været problemer med er, som du ganske rigtigt selv skriver, kondensatorer. De har en givet levetid (alt efter kvalitet OG benyttelse). Dette skal ses i lys af, at disse komponenter har været udsat for en væsentligt "større" og mere intensiv belastning end andre komponenter på bundkortene.

Abit er kendt for at køre deres hardware til det yderste, og lidt over stregen. Det stiller yderligere krav til Abit's valg af komponenter og design.

Bundkortene er gamle og dermed også "slidte". Så jeg ser ikke et større problem i det end, at Abit kunne erstatte bundkortene, såfremt de var inden for fabriksgarantien.

Men, som du sikkert selv ved, så har det meste hardware ikke livstidsgaranti. Netop af årsager som disse. Producenterne kan kun stå inde for hardware i en givet tid. Alt derunder, hører til fabriksgarantien.

Det står også i ethvert dokument (læs: udførlig faktura/kvittering) du får på et stykke avanceret elektronik (mobiltelefon, minidisc-afspiller etc), at garantien kun er omfattet, så længe der ikke er tale om skade med fuld overlæg eller slitage.

Ganske, af selvsamme årsag. At elektroniske komponenter der "stresses" ikke holder for evigt.

Sådan er det bare.

Men igen: "Typisk amerikanere"...

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:43:02
Svar/Indlæg:
1713/31
Det er jo et "kendt" problem for Abit's gamle 440BX bundkort ved jeg... dog springer de ikke i luften - de får de der brune pletter. "Leakage" hedder det vidst.

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:53:53
Svar/Indlæg:
54/0
"Det er "almen kendt", at bundkort dengang var af en væsentligt lavere kvalitet end den vi er vant til i dag."

Er det noget du ved positivt? Min erfaring er anderledes - ikke at det selvfølgelig kan tillægges nogen særlig statistisk vægt. Jeg havde indtil for 2½ år siden ikke oplevet problemer med bundkort, men der er "smuttet" et par stykker siden. 2 på garantien og et udenfor.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:57:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Noget jeg "ved positivt"? Altså med sikkerhed?!

Ja.

Men dermed ikke sagt, at bundkort i dag ikke bliver udsat for en større belastning.

- eller har jeg misforstået dig? :r

KHC

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2005 23:59:55
Svar/Indlæg:
174/41
hehe kunne ikke se at det var gamle brædder udfra deres nr.

men alligevel det må da være surt at sidde og se en kondensator sprænge i ens comp, men på den anden side også lidt fedt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 00:06:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det lyder satme sjovt :00

:e

PS.: "<i>hehe kunne ikke se at det var gamle brædder udfra deres nr.</i>" Hæh :00 Amatør :e

;) :p

KHC

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 00:15:42
Svar/Indlæg:
174/41
hvad fanden hr oldermand!! nu må vi lige bede om kammertonen hehe :e

nej det er i orden jeg er noob på det område (det specifikke felt der hedder at aldersbestemme div. brædder udfra nr).
lol
men Nonig jeg kommer og henter dig på antal svar...
nå, ikke x( damn

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 00:18:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Kom bare an. Du er sådan ca. en OC.dk-alder bagefter :00 :p

PS.: Det var ikke for at bonke dig eller noget. Det var bare for sjov det ovenstående 8) ;)

Deep

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 01:12:39
Svar/Indlæg:
507/141
Hvis I ikke ved det skyldes hele miseren nogle kondensatorfabrikanter (fra Taiwan, IIRC) der forsøgte at stjæle forskellige hemmeligheder (vistnok om elektrolytten i kondensatorerne) - men de fik kun fat i dele af "opskriften", så kvaliteten af deres produkter var ringere end forventet.
Grundet prispres købte mange hardwarefabrikanter dog disse billige kondensatorer (uvidende om den ringe kvalitet) og det har så givet store problemer for forbrugerne senere hen.

Problemet er ikke decideret at kondensatorerne er blevet "overbelastet", men at de har været forkert opbygget.

Problemet eksisterer på mange bundkort, ikke kun Abits.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 01:15:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Ja ok. Men så vil jeg gerne vende den rundt og sige, at kondensatornes brug har ikke været deminsioneret med deres specifikationer.

Elektrolyten kan jo være mange ting. Kunne meget godt tænke mig noget mere information om det du nævner. Det lyder meget interessant.

Og elektrolyten alene gør det ikke. Elektroderne har også en del at skulle sige. Som regel består de af aluminium, men kunne du evt. finde noget mere om det?

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 08:52:49
Svar/Indlæg:
1321/45
Stadig ON-topic (men også lidt off)

Jeg synes, det er utilgiveligt at Abit har sat svagere mosfets på IC7-Max3, end på Max2!

Hvordan kan de hype et bundbrædt som det vildeste OC board, og så udstyre med ringere Vcore-powerplant end lillebroderen??

Der er godt nok mange blinkende lygter og ekstra ting, der snurrer rundt, men ØV hvor er jeg generelt skuffet over selskabet der angiveligt skulle fremstille "boards for OC'ers" x(

***Pyyyyyhaaaa****, dét gjorde godt ;)

Det er self. small potatoes, men jeg er faktisk ret skuffet over det...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 09:27:38
Svar/Indlæg:
4120/115
Synes det lyder lidt underligt... Jeg har selv et LX6 board kørende endnu, og det er nok det bedste bundkort jeg nogensinde har købt, kondensatorene fejler absolut intet! Og har også flere der stadig køre med de gamle BX6 og BX6-2 boards, og på dem har jeg heller aldrig oplevet nogen problemer med kondensatorene, eller boardet i helhed...

Jeg har dog ikke haft nogen sokkel 370 boards fra abit... Men har heller ikke oplevet nogen problemer overhovedet, med hverken IS7 eller IC7.

Men det kan da siges at kondensatorer i alle siturationer skal holdes så kolde som muligt! Både pga. levetiden, men også pga. effektiviteten af dem, somregel er de altid mest effektive nede omkring 20 grader eller deromkring. Levetiden kan desuden være ekstremt begrænset hvis de sidder i et varmt miljø! Men man må formode at alle bundkort fabrikanter benytter 105 graders kondensatorer til spændingsreguleringen på bundkortene, netop fordi der sidder en varm cpu, og varme regulatorer lige ved siden af... Men selvom kondensatorene er solgt som 105 graders, så er levetiden ved den temperatur aligevel helt nede omkring 2000 timer(ca. kommer an på typen), men det er stadig en del under de sædvanlige minimum 50.000 timer, levetiden på elektronik ligger på...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 09:49:38
Svar/Indlæg:
6052/189
Der er mange fabrikanter der sparer på kondensatorerne..

Epox er også kendt for det..

Så jeg skal have skiftet 2 kondensatorer på mit 8rda+, som buler kraftigt..

Kan man egentligt godt skifte dem, EFTER de evt er sprunget ? Altså ka jeg regne med at kun tager sig selv med i købet når de dør ??

Mvh

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 10:01:39
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis du er uheldig slår de igennem og kortslutter!!! Ofte bliver de bare dårlige, og hvis dine allerede er begyndt at bule, så er kapasiteten nok også reduceret...
Men umiddelbart kan du nok ikke mærke at kondensatorene er skadet, men man kan muligvis opleve at computeren bliver ustabil og ikke kan clocke så meget som før. Det betyder jo at strøm reserven på systemet er reduceret, og der derfor kommer mere støj og ripple på forsynings spændingen til cpu'en.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 10:15:15
Svar/Indlæg:
1081/37
alle komdensatore begynder at lække på et tidspunkt lige meget hvor god kvalitet de er

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 10:16:52
Svar/Indlæg:
4120/115
Ja, men helst ikke efter kun 2000 timer, eller mindre 😉

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 10:20:34
Svar/Indlæg:
1081/37
#18 nej det er selvføgelig rigtigt men det kommer også an på temperaturen omkring kondensatorene:)

KHC

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 11:51:58
Svar/Indlæg:
174/41
(# Nonig. vidste got det var for spøg, jeg ka' ta det :e
Det var da en interessant diskussion der er ved at komme op over kondensatorer. må indrømme jeg ikke ved en hat om dem, men så kan man jo blive klogere.

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 12:19:35
Svar/Indlæg:
592/17
Har skiftet et par stykker på mit gamle Epox kort. Og det er generalt problem. Også i underholdnings elektronik. F.eks i Switch mode power supplys.
Hvad dælen er det for noget at spærre det hele ind i en blik kasse, så komponenter (især kondensatore) bliver nærmest kogt.
Og nu hvor processorene bliver hurtigere og hurtigere, stiger temperaturen også. Tag et blik på den nye Video fra Toms hardware. En Case temperatur på omkring 38 C ?:(
Det er da fuldstændigt galt! Og hvis profilen er omkring de 70 - 75 C. Så er der ikke langt op til de 85c som standard kondensatorene kan tåle. Jo lavere Case temperatur. Jo længere holder komponenterne også. Men dog må de heller ikke være iskolde. De skal også have en "abejds" temperatur. Før de kan blive så effektive som overhovedet muligt!
Bare mit bidrag. :)

>> Ebzen <<

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 12:27:23
Svar/Indlæg:
1081/37
#21 ja det er generalt et problem, man kunne også bruge tantal kodensatore, altså tørre elektrolyt kondensatore, men så bliver prisen på bundkort også en helt anden:(

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 15:04:03
Svar/Indlæg:
113/4
Jeg var lige henne og kikke på et defekt BE6 jeg har liggende. Tre af kapacitorene er bulede og en af dem har lækket...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 15:42:00
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvad er det for nogle? (mærke/model)

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 16:48:23
Svar/Indlæg:
113/4
Mærket er TAYEH jeg kan ikke lige se modellen.

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 16:57:17
Svar/Indlæg:
113/4
Jeg hev lige en af...
TAYEH
1500 micro Farad
6,3V
105 grader celcius

Derudover står der A 917

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 17:26:41
Svar/Indlæg:
256/18
Netop kondensatorer er et punkt hvor man kan sætte kraftigt ind på nyere kort, og det er jo klart at det er overvejende tung grund til at man idag kun kører med Rubycon lytter på Abit bundkort. Det kan mange andre producenter ikke gøre efter.

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 17:28:07
Svar/Indlæg:
256/18
Det skal i parentes lige nævnes, at Rubycon p.t. er blandt de 3-5 bedste producenter i verden til at lave kvalitetsgode elektrolytter til industrien.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 17:55:57
Svar/Indlæg:
4120/115
Bare fordi der står Rubycon på dem er det ikke ensbetydene med at det er super kondensatorer. Rubycon laver måske nogle serier af super kondensatorer, men de laver også mange std. serier, der ikke er noget specielt ved!

Jeg bruger somregel selv altid Sanyo WX kondensatorer, til forskellige ting jeg går og laver, og de er meget gode, de har en meget høj ripple strøm og meget lav ESR, og så koster de ikke en underarm... (de gir dem heller ikke væk, men forholdsvis billige)

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 19:42:05
Svar/Indlæg:
113/4
Jeg har tænk mig at køre ud i radiolageret i morgen og hente nogen nye og montere. Mest for sjov (syg humor?), men også for at processoren kan bruges igen.

Tager jeg så helt fejl, hvis jeg tror at man med fordel kan montere nogle større? Hvis de vel at mærke findes større i samme diameter.
Min formoding er at der vil være mindre ripple ved høj belastning, men det kan selvfølgelig være at kredsløbet er dimensioneret til lige den størrelse?

Hvis der ikke findes nogen større med samme diameter og der ikke sker noget ved at montere større, vil der så ske noget ved at montere nogen større med en stump ledning eller skal der være så kort afstand som muligt?

Hvis man ikke kan montere med ledning og man kan montere en større, vil det være muligt at montere en med standard diameter på det normale sted og en i parallel på f.eks. bagsiden af motherboadet (med f.eks. en stump ledning)?

På forhånd tak.
Henrik

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 21:21:48
Svar/Indlæg:
4120/115
Radiolageret har desværre ikke nogle low ESR kondensatorer ☹ kun alm. 105 graders, men ellers så bestil nogle af de Sanyo WX fra elfa.se 😉 de koster vist kun omkring 15-20kr./ stk.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
27-01-2005 13:13:53
Svar/Indlæg:
5039/109
#22, tantal kondensatorer er dyrere end elektrolyt kondensatorer.

#23, jeg skal også se om nogle af mine kondensatorer buler. Håber jeg ikke de gør.

#30, hvis du skifter til nogle andre, så skal de have samme kapacitans som de forige. Hvis de er større vil de trække mere strøm, og du vil vel ikke udsætte dine mosfetts for større belastning?

Men at skifte dem ud med nogle der kan tåle en højere spænding, kan jeg godt se fordelen i. Det ville nok give en længere levetid. Det er bedre at køre under grænsen end lige på grænsen.

Den gang jeg satte en Zalman CNPS7000Cu på mit gamle NF7, var det også tæt på at jeg loddede en kondensator ud og satte den på med nogle ledninger, da der ikke var plads til køleren.

Jo længere ledninger man bruger, jo større bliver de forstyrrelser der evt. ville være der.

Sgu en dejlig tråd det her ;)

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 13:34:25
Svar/Indlæg:
592/17
@32:
En stump ledning vil virke som en antenne for HF støj. Også derfor komponenter skal monteres så TÆT på kortet som overhovedet muligt.
Du behøver skam ikke bruge specielle støjdæmpede elektrolytter. Har kun oplevet positivt ved dem man køber hos EL-Supply. De er også anbefalet til Switch mode. Også er de billige. Jeg er næsten sikker på at det man køber og montere på bundkortet, det er helt sikkert meget bedre. Hehe!
Nogle af dem er bare noget billigt c*ap. :l

V.H

>> Ebzen <<

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 13:36:04
Svar/Indlæg:
1081/37
#32 ja tatal kondensatore er dyrere også derfor jeg skriver at prisen på bundkort vil blive en hel anden.

Når det gælder de store elektrolytter på bundkortet sidder de der for at udglatte spændingen og man kan godt trække længere ledninger(inden for en hvis grænse ellers begynder ledningerne også at virke som en spole) til dem bare ledningerne sidder paralelt op af hinanden, det vil kun betyde en meget lille større kapasitet, men ikke noget af betydning, der vil ikke komme forstyrelse da det er selve strømforsyningen til CPU og at alle forstyrelser der evt kunne komme fra PSU er filtreret fra inden de kommer igennen mosfetterne og så til kondensatorene.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 13:38:54
Svar/Indlæg:
1081/37
#33 ja bare man husker at de er 105graders dem skal man altid bruge til switchmode, hvilket også er tilfældet for dem der sidder på bundkortet

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 13:46:27
Svar/Indlæg:
592/17
Utroligt..
Man føler sig virkelig kneppet, når man giver 1300 kr for et bundkort, også går det i stykker 4 måneder bagefter, fordi leverandøren af kondensatorene skulle bruge et billigt pis mærke! :00

>> Ebzen <<

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 13:53:36
Svar/Indlæg:
1081/37
det er højst sansynligt ikke abits fejl det kan være at de har fået en ladning kondensatore som egentligt var 85graders men som der er markeret som 105graders, det er set før, så længe at det er 105graders kodensatore der sidder på bundkortet har abit jo gjordt hvad de skulle og dem som er de egentlige syndere er dem som har fabrikeret kondensatorene!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 14:33:17
Svar/Indlæg:
4120/115
Alle og enhver kan jo skrive 105, eller 125 grader på en kondensator, hvis de bare er villige til at lade levetiden være kort nok :P

Men der er mange flere parametre i kondensator som er hver at tage højde for, end den temperatur som den er angivet til!

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 14:41:07
Svar/Indlæg:
1081/37
i en switchmode er der ikke så store krav andet end at det skal være 105grader og have en lav indre modstand og den lave indre modstand før de ved at sætte en masse kondensatore parallelt derfor der er så mange på bundkortet. så det er faktisk kun de 105grader der er vigtige

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 15:36:13
Svar/Indlæg:
113/4
Nå, jeg var lige i radiolageret og fik nogle 2200 microFarad 25V 105 grader og skulle til at lodde... BIOS-chippen mangler :x ......

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 01:39:12
Svar/Indlæg:
113/4
Jeg skulle lige fixe en kammerats PC hvor 5V og ground på ATX-stikket var smeltet... :o
Den havde kørt meget ustabilt og kunne til sidst ikke boote windows, før der blev kikket indvendigt.
Da jeg kikkede på bundkortet var der en kapacitor der var bulet så meget ud at den var sprængt i toppen... :x
Bundkortet er et EpoX 8KHA+ og kapacitoren er en :
TEAPO
2200 microFarad
10V
105 grader celcius

Jeg har skiftet kapacitoren med en af dem jeg har hentet tidligere i dag ude på radiolageret og renset ATX-stikket for forkulninger og nu kører den memtest+ uden fejl.
Harddiske kommer i om 5min og så melder jeg lige tilbage om operationen er lykkedes.

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 04:54:19
Svar/Indlæg:
592/17
@37:
Det var så ikke et Abit kort, men et Epox 8RDA+. Men jeg har også et gammelt Abit KT7-Raid kort. Der var kondensatorene også blevet godt fede i toppen. De blev bare udskiftet. Så funker det da fint igen. Faktisk et lækkert bundkort de lavde der. :e
@41: Døde din patient eller?

>> Ebzen <<

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 15:09:57
Svar/Indlæg:
113/4
Patienten kører windows og primer i bedste velgående. 8)
Jeg har fundet et GF4 TI4200 der skal prøves på nu.
Kortet er ustabilt og der sidder en kondensator der er bulet og har lækket i toppen.
Mærket er Conicon 1000 microFarad 6.3V 105 grader.

Fatboc

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 20:18:40
Svar/Indlæg:
113/4
Grafikkortet virker også nu. 8)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 21:05:28
Svar/Indlæg:
6052/189
micma18:

Hvad er det der low ESR du nævner hele tiden? :e

Er det noget vigtigt som man skal tage i forhold til når man skifter kondensatorerne på bundkortet?

Mvh

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2005 21:10:02
Svar/Indlæg:
256/18

Det er sådan set ikke det jeg vil frem til. Hvad jeg til gengæld vil frem til er at man øjensynligt har gjort noget for at bedre sin kondensator-standard, og det er ihvertfald ikke blevet ringere med Rubycon. Så meget HAR jeg da arbejdet med netop dem.

JakobL

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 21:23:00
Svar/Indlæg:
162/5
Helt uden moral stjålet fra Hardocp:

Official ABIT Reply:
Many of you saw the publicity surround the long-standing lawsuit against ABIT for faulty capacitors that plagued every motherboard maker in the industry. Here is an official ABIT reply, which simply backs up their policy from the beginning.

ABIT is pleased that this issue has come to a conclusion. Prior to this lawsuit, any ABIT user with an issue with capacitors on an ABIT motherboard already had the ability to get their board repaired at the ABIT USA Service Center. The Settlement has not enforced anything above what is already standard ABIT policy. ABIT stands by our service levels, about which Anandtech says, "Abit's RMA policy is unmatched in the U.S.; no other motherboard manufacturer comes close." ABIT and IBM were the first 2 companies to recognize the capacitor issue and ABIT was the first and only company to switch to 100% Japanese capacitors. Essentially, this lawsuit enforces a policy which was already a standard at ABIT.

One of the reasons that ABIT motherboards remain one of our favorites is their e-RMA procedure that simply works out well for ABIT motherboard owners in warranty need. In fact, HardOCP has been diligent in not even reviewing motherboards from companies with lacking RMA services in North America.

Gad vide hvorfor de overhovedet sagsøgte til at starte med?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2005 22:47:18
Svar/Indlæg:
1081/37
#45 nej det er ikke nødvendigt, eller jo det kunne det godt være, men er det ikke, fordi at bundkort fabrikanterne kommer uden om problemet med at bruge mange mindre kondensatore i parallel og dermed sparer de penge istedet for at de skal ud og købe nogle større low-ESR kondensatore som er meget dyrere

ESR = Equivalent Series Resistance

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 00:11:42
Svar/Indlæg:
4120/115
Som #48 siger så er det den serie modstand der findes i kondensatoren, og den er sigende for hvor hurtig og, hvor meget strøm kondensatoren kan af/oplade, i forhold til kondensatorens kapacitet.

Taget ud fra en tilfældig std. kondensator på 1000uF/35v. så er dens indre modstand (ESR) f.eks. 0,2ohm, og den kan afgive en strøm på 930mA.

Og hvis man prøver at sammenligne med f.eks. den Sanyo WX, jeg reklamere lidt for 😉 så har den en indre modstand på kun 0,018ohm, og kan afgive en strøm på 2,77A. Og det er ligeledes en 1000uF/35v.

Man kan self. godt forsøge at trække større strømme ud af kondensatorene, f.eks. ved at kortslutte dem e.lign. men så begynder der at udvikles varme inde i kondensatoren, og dens dielektrum begynder at "fordampe", og på den måde kan der bla. dannes overtryk (buler i toppen), eller lækage i kondensatoren...