Kunsten at lydisolere et CM-Stacker

Diverse d.  26. januar. 2005, skrevet af Lusingando.
Vist: 295 gange.

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 13:15:15
Svar/Indlæg:
1015/47
Hej!..

Jeg har snart fået skrabet en komplet computer sammen, med dertilhørende kabinet og en ordentlige røvfuld blæsere. I mit CoolerMaster Stacker kabinet har jeg fået monteret ikke mindre end 4 120mm blæsere (hvoraf den ene skal side på processorkøleren), 5 80mm blæsere (hvoraf de tre sidder i PSU'en) og én lang radialblæser!.. Altså, en pokkers masse blæsere, som hver for sig ikke siger et pip. Men når mange lydløse blæsere er samet i ét kabinet, er der jo stadig en smule blæserstøj. Denne havde jeg tænkt mig at minimere, ved hjælp af nogle lydisoleringsmåtter!.. Men er der nogle derude der har gode erfaringer med nogle effektive måtter, som ligeledes har de dimensioner et CoolerMaster Stacker har?.. Og mit kabinet har jo en del blæserhuller, små huller i fronterne, ect... Ville det overhovedet hjælpe at montere disse støjdæmpningsplader hvor der er plads til det?..

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 14:04:49
Svar/Indlæg:
658/48
Det ville nok hjælpe ja... men spørgsmålet er hvor meget ? (:

Jeg kan kun anbefale dig at prøve....

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 14:40:25
Svar/Indlæg:
141/3
Jeg har sat nogle af disse ind i mit CM Stacker og det har da hjulpet lidt http://www.studiedata.dk/produ...

Syns måske det er lidt overkill med de antal blæsere du har. Jeg kan jo lige beskrive mit setup og temp:

1 x 120 (blå Revoltec) bag som puster ud
1 x 120 (26 dB Papst) der sidder på min XP-120
1 x 120 (blå Revoltec) der sidder i samme højde som XP-120 og puster kold luft direkte ind over den
1 x 120 (blå Revoltec) i min PSU

Jeg har sat de tykkeste måtter i det der set i bunden, i "loftet" og i alle de 5.25 hvor der ikke sidder noget HW. 80 mm blæseren i toppen har jeg fjernet og dækket hullet til med en måtte. Hullene i højre side hvor den ekstra blæser kan sidde har jeg ikke dækket til.

That´s it. Temp 34/43. Synes jeg da selv er meget godt. Det eneste jeg kan høre hvis jeg anstrenger mig er min NV5 Silencer.

Tip - hvis ikke du har gjort det, fjern gitteret på 120 mm blæseren bag....det hjælper meget på lyden.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 14:44:52
Svar/Indlæg:
1081/37
det er ikke så sikkert de kommer til at larme så mange mere DB bare fordi de er flere selvfølgelig kommer de til at larme mere men ikke så meget som man regner med, du kan regne ud hvor mange DB de kommer til at larme samlet ved at bruge de her formler fra mit eget svar i et andet indlæg:

"ja hvis bare det var så let problemet er bare at det er logaritmisk så man kan ikke nøjes med at gange og dividere, men man skal først finde ud af hvor mange gange 19dB er, og nu ved jeg så at 19dB er ca. 80gange, for at være helt præcis 79.43gg, for at regne det ud bruger man formlen: antilog(10x) X (dB/10)

Det skal du så gange med antal blæsere: 397.15gg

og så regne det om til dB igen: 25.989dB = 10 x log(397.15)

sværere er det ikke"

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 14:51:23
Svar/Indlæg:
1015/47
Okay, jeg tænkte, hvordan fik du gitteret bag din 120mm blæser i bag ud?..

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 19:06:17
Svar/Indlæg:
1015/47
Jamen altså, jeg kan udemærket høre at de kører når jeg sætter strøm til svinet.. Så hvad de "larmer" er ikke noget problem. Men jeg ville høre om det ville hjælpe at installere støjdæmpningsmåtter i så "åbent" et kabinet som Stacker.

Derudover ville jeg gerne vide hvordan jeg fjerner det bagerste sorte blæsergitter!.. Har fjernet blæsere, og de fire skruer bagpå, men hvordan får jeg selve gitteret ud?..

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 19:59:58
Svar/Indlæg:
1028/33
vil bare lige siger,,, hvis du går efter måtter til støj, så køb det hos en autotilbehørs forhandler,,,,, meget st spare :)