Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 17:50:20
Svar/Indlæg:
4/13
penge?
Hejsa :)
Nu har jeg længe været fasineret af vandkøling, uden at have fået taget mig sammen til at gøre noget ved det, men nu er det snart lønningsdag, såeh... Hvem ved :e
Det jeg ønsker er at få et system der bliver mere støjsvagt end det er nu. I forhold til dengang jeg brugte stock-kølere på CPU og GPU er det allerede nu meget bedre, men nu vil jeg altså nå længere ned. At temperaturerne måske stiger et par grader bekymrer mig ikke, så meget, da jeg hverken overclocker eller presser systemet i længere tid ad gangen.
Efter at have læst testen af Danger Den's leger jeg med tanken om at investere i:
CPU: Danger Den TDX (Socket 478)
GPU: Danger Den Acetal Maze4 (9800XT)
Chipset: Danger Den Maze4 (i875)
De tre dele skulle jo meget nødigt sige noget, så der vil jeg slippe af med de to blæsere jeg har lige nu, og samtidig få noget aktiv køling på chipsettet selvom det muligvis ikke er nødvendigt.
Der hvor jeg begynder at blive i tvivl er omkring pumpe, reservoir, og radiator.
Computeren står næsten lige ved siden af en sofa, så jeg har en tanke om at lave et reservoir omme bag ved den som jeg kan sænke en Eheim1048 ned i.
Jeg ved godt at pumpen vil være med til at varme vandet op, men da mit mål er et støjsvagt system der ikke skal OCes, tænkte jeg at jeg vil prøve denne metode først. Mit håb er at vandet vil være med til at gøre pumpen endnu mere støjsvag end den allerede er, uden at temperaturerne går helt amok.
Mht radiatoren er mine planer at få fat i et ordentligt bæst af en radiator fra en bil, og se om den kan afsætte så meget af varmen til omgivelserne, at jeg kan slippe for blæserne. Kan altid smide nogle 120mm blæsere på ved 7v, hvis det bliver nødvendigt.
Har ikke de store problemer med at afprøve forskellige idéer selv, men... Hvis i mere erfarne har nogle gode råd, eller kan se at der er noget helt galt med min idé, kan jeg jo lige så godt rette op på det, inden jeg sætter penge til :p
Hvad siger i? Er jeg ude i noget snavs, eller er der bare ting jeg kan gøre bedre, så kom med det :)
Senere:
Det jeg kunne forestille mig (håbe på) er at min største støjkilde bagefter vil blive min Seagate HD.
Jeg vil nok starte med at forsøge mig med nogle postelastikker i en 5,25" bås, men hvis det bliver nødvendigt at vandkøle den også er jeg villig til at gøre det.
Er der en køleblok i kan anbefale, der både køler godt og har en støjdæmpende virkning?
Mvh Michael