Vil støjniveauet falde, eller er det spild af

Vandkøling d.  26. januar. 2005, skrevet af mbulow
Vist: 466 gange.

mbulow

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 17:50:20
Svar/Indlæg:
4/13
penge?

Hejsa :)

Nu har jeg længe været fasineret af vandkøling, uden at have fået taget mig sammen til at gøre noget ved det, men nu er det snart lønningsdag, såeh... Hvem ved :e

Det jeg ønsker er at få et system der bliver mere støjsvagt end det er nu. I forhold til dengang jeg brugte stock-kølere på CPU og GPU er det allerede nu meget bedre, men nu vil jeg altså nå længere ned. At temperaturerne måske stiger et par grader bekymrer mig ikke, så meget, da jeg hverken overclocker eller presser systemet i længere tid ad gangen.

Efter at have læst testen af Danger Den's leger jeg med tanken om at investere i:
CPU: Danger Den TDX (Socket 478)
GPU: Danger Den Acetal Maze4 (9800XT)
Chipset: Danger Den Maze4 (i875)

De tre dele skulle jo meget nødigt sige noget, så der vil jeg slippe af med de to blæsere jeg har lige nu, og samtidig få noget aktiv køling på chipsettet selvom det muligvis ikke er nødvendigt.

Der hvor jeg begynder at blive i tvivl er omkring pumpe, reservoir, og radiator.

Computeren står næsten lige ved siden af en sofa, så jeg har en tanke om at lave et reservoir omme bag ved den som jeg kan sænke en Eheim1048 ned i.
Jeg ved godt at pumpen vil være med til at varme vandet op, men da mit mål er et støjsvagt system der ikke skal OCes, tænkte jeg at jeg vil prøve denne metode først. Mit håb er at vandet vil være med til at gøre pumpen endnu mere støjsvag end den allerede er, uden at temperaturerne går helt amok.

Mht radiatoren er mine planer at få fat i et ordentligt bæst af en radiator fra en bil, og se om den kan afsætte så meget af varmen til omgivelserne, at jeg kan slippe for blæserne. Kan altid smide nogle 120mm blæsere på ved 7v, hvis det bliver nødvendigt.

Har ikke de store problemer med at afprøve forskellige idéer selv, men... Hvis i mere erfarne har nogle gode råd, eller kan se at der er noget helt galt med min idé, kan jeg jo lige så godt rette op på det, inden jeg sætter penge til :p

Hvad siger i? Er jeg ude i noget snavs, eller er der bare ting jeg kan gøre bedre, så kom med det :)

Senere:

Det jeg kunne forestille mig (håbe på) er at min største støjkilde bagefter vil blive min Seagate HD.
Jeg vil nok starte med at forsøge mig med nogle postelastikker i en 5,25" bås, men hvis det bliver nødvendigt at vandkøle den også er jeg villig til at gøre det.
Er der en køleblok i kan anbefale, der både køler godt og har en støjdæmpende virkning?

Mvh Michael

X-treme

Overclocker
Tilføjet:
26-01-2005 18:58:07
Svar/Indlæg:
189/54
støjniveauet vil HELT sikkert falde hvis all så der er ikke er nogen blæser i dit kabinet andet end psu´en det lyder fedt :e

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 19:15:51
Svar/Indlæg:
453/31
bruger selv Danger Den kølehoveder i mit system,kanon kvalitet :e
pumpen afgiver ikke meget varme ,så det skal du ikke tænke så meget på :)
ville købe den i en 12V version da det gør tilslutningen meget nemmere og giver bedre sikkerhed!
har spekuleret over hvordan det ville fungere hvis man monterede en køler lige under PSU`en,så det var PSU`ens 120mm blæser der kølede vandet osse,da den er temp styret!?

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2005 21:23:27
Svar/Indlæg:
1293/104
Jeg er så gået en lidt anden vej. Har købt en Zalman Reserator, da jeg havde samme ønske som dig. Desuden en Chill psu 510A. Det er den eneste blæser som er tilbage i mit, iøvrigt støjdæmpede, kabinet. Maskinen står lige ved siden af mig på mit skrivebord, og er næsten umulig at høre. Så du er på rette vej :)

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2005 23:05:55
Svar/Indlæg:
607/20
Jeg har lige lavet vandkølig og man bliver sgu overrasket over hvor stille det er, desvære larmer min raptor lidt meget og jeg har heller ikke fået min lownoise psu endnu! :(

Nu til sagen, jeg har fåt et ordenligt monstrom af en radi, den er 30cm*30cm*10cm hvilket er meget stort! (der er billeder af den i min profil :) )

Du skriver at du vil have pumpen i et reservoir hvilket jeg også skal have lavet, da en hydor L30 altså brummer en del! og det forplanter sig i kabinettet selv om den står på de medfølgende sugekopper! :(

MVH. Kasper Neve

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 00:08:10
Svar/Indlæg:
658/48
jeg kan stærkt anbefale en Eheim 100? compact... de er billige og lydløse... og så er de nemme at modde... (:

Som Sajmon ville have sagt; "COMPACT TIL FOLKET!!"

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2005 08:33:39
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har også kun PSU'ens blæser tilbage i mit system og det var noget af en lettelse at få fjernet alt den støj.
Min larmende harddisk har jeg så smidt i en vandkølet boks som har fjernet støjen.
Ligeledes er mit kabinet også blevet dæmpet med måtter og min radiator er passiv.

Målet var at få en passivt kølet computer som man kunne tage med til LAN osv. - Det er lykkedes at få det hele samlet i én enhed - men desværre kræver det en opringning til 3x34 hver gang man skal have den transporteret :(