Vil hjemmelave kompressor anlæg

Køling d.  29. januar. 2005, skrevet af Zero_x
Vist: 1278 gange.

Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 12:50:16
Svar/Indlæg:
306/54
Har længe haft kig på et vapochill kabinet, men prisen er squ nok en smule pebret :(
Så derfor har jeg allieret mig med min kære fætter, som er kølemontør og vi har nu bestemt os for at starte et projekt med lidt extrem køling, helst med sub-zero temps, men det har ikke rigtig været muligt for os at finde nogen guider til at omgå problemet med kondens omkring prossesor, det ville jo være rart ikke at skule riste alt for mange processorer og bundkort ved at skulle eksperimentere! :e

Planen i alt sin "enkelthed" går ud på at der skal laves køling på nort-/southbridge, cpu, gpu og ram.. Men hvis projektet kræver at kabi skal være lufttæt kommer vi nok ikke udenom noget køling af PSU og HD også! ;)

Alle guider, tips og idéer vil være til stor hjælp :p

hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 13:12:26
Svar/Indlæg:
1419/29
GIGA ?
Tror dine temps bliver et stykke over + grader vis du vil køle nort-/southbridge, cpu, gpu og ram. Det ville være bedre at lave flere anlæg. tjeck vr-zone og xe.org der er meget viden at hente inde, om kompressor køling.
og til sidst hva hulen skal du bruge kompressor til på psu og hdd?
Så varmen blive de komponenter slet ikke.



Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 14:18:22
Svar/Indlæg:
306/54
#1 Hvad ved jeg.. kender ikke noget til temps i lukkede systemer derfor jeg søger info. ;)



PCK
 
Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 14:26:48
Svar/Indlæg:
42/2


Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 14:43:51
Svar/Indlæg:
2453/80
tror ikke HD'en er glad for minus temps ;)



Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 14:46:11
Svar/Indlæg:
306/54
ups.. glemte F5 giver xtra inlæg! :D


SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 15:16:10
Svar/Indlæg:
567/2
Hvis du skal køle så meget ville jeg bygge en waterchiller.



Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 15:39:36
Svar/Indlæg:
306/54
#6 he he.. Vi er lidt nye i det her.. har ikke en gang prøvet at bruge vandkøling før men med tålmodighed og lidt suns fornuft (+ en del læsning) burde det jo nok kunne lade sig gøre.. Men vil nu helt prøve med noget on-die da et kompressor anlæg samt et vandkølings anlæg vil komme til at fulde lidt for meget!

Hele anlægget skal helst kunne presses ind i dette kabinet!
http://www.edbpriser.dk/Listpr...



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 01:28:23
Svar/Indlæg:
567/2
jamen hvis i insisterer på Direct die ville jeg nøjes med GFX og CPU. og så ellers skaffe en kraftig kompressor og en stor kondenser.
Men en waterchiller behøver ikke fylde så meget. det er helt klart det bedste for jeg og jeg kan ikke se hvad der skulle være galt i at bruge YY cuben til det.
Der skal jo kun en pumpe og slanger til.



Topper
 
Overclocker
Tilføjet:
30-01-2005 07:04:19
Svar/Indlæg:
29/0
I ender med at bruge flere penge og få noget der ikke virker ordenligt til 24/7 brug...

Hvis det er for sjovs skyld, er det fedt nok, men regn ikke med at spare penge. Hvis du absolut selv vil, kunne du jo købe et CPU-kit og en ChillControl fra VapoChill, så har du da styr på det vigtigste, mht at undgå afbrænding af CPU'er



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 09:31:14
Svar/Indlæg:
316/10
#0 > Anlæg med flere fordampere er meget svære at få justeret ind, i kan jo ikke bruge termoventiler pga. den lave belastning, så der skal pusles meget med kapilarrørstilpasninger.
Det er blevet gjort før af f.eks Bowman, men han ville efterfølgende ikke anbefale andre at forsøge.
Hvis jeg var dig ville jeg starte ud med at lave et anlæg kun til cpu, derefter kan du så lave et anlæg mere til gfx, det vil give bedste ydelse med to anlæg og der vil sikkert lige akurat være plads i kabinettet, men det skal nok modificeres kraftigt.
Hvis din fætter ikke har nogle dele til at ligge ville jeg genoverveje om det er en god idé at lave det selv hvis formålet hovedsagligt er at spare penge, en brugt Mach kan købes for en slik i forhold til at skulle ud og købe de fleste dele fra nye.

Held og lykke med projektet.



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 09:37:15
Svar/Indlæg:
1604/60
Det kan da godt laves men i kommer uværlig til at bruge en del tid på det, Jeg lavede mit LS om for at forbedre den, og det lykkedes fint, det eneste der er tilbage af det org kit er kompressoren, resten kunne laves bedre ;)



Raller
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:50:03
Svar/Indlæg:
43/3
Hejsa ...

Vil også sige ligesom SlacKer , lav en waterchiller hvis du skal køle så meget .

Men hvis du vil lave din hjemmelavet kompressor køler, så start med et "single stage " anlæg . Har siddet og nusset lidt med en tegning .


.

Den er enkel og kan køle CPU til Sub-Zero Temps .

Held og Lykke .




Topper
 
Overclocker
Tilføjet:
30-01-2005 17:30:10
Svar/Indlæg:
29/0
#11 hvad lavede du helt nøjagtigt om, og hvad gav det?



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 22:18:18
Svar/Indlæg:
567/2
#12 Det du kalder evaporator er bare Sugeslangen.
Evaporator er det engelske udtryk for fordamper, det du kalder kølehovede.
og hvis jeg var #0 ville jeg skifte Fordamperen ud med en længde kobberrør i et reservoir eller noget 3/4" kobberrør rundt om noget 1/2". derfter vikle det i en spiral og køre ethanol gennem det inderste rør,



Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2005 13:53:39
Svar/Indlæg:
306/54
ja.. så er projektet skrottet.. det har du kostet 1 mobo , 2 prosessorer og 2 fryserer uden at blive rigtig effektivt.. og kompressorerne larmer som et ondt ord når de starter!!! Vi går i tænkeboks og prøver at finde på noget nyt at lave!
:e



Blue^Dragon^
 
Superbruger
Tilføjet:
05-04-2005 17:06:04
Svar/Indlæg:
59/38
Det med kondensen, er det ikke noget med et varmeelement der skal bruges der?