Jeg vil på vandvognen.. men mangler hjælp...

Vandkøling d.  29. januar. 2005, skrevet af Black Angel 2
Vist: 392 gange.

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 20:47:05
Svar/Indlæg:
2749/122
Hejsa i gæve oc´ere...

Jeg har nok fået behov for at få noget vand smidt på min cpu... og jeg har kigget lidt på sagerne og mener at dette sæt ser godt ud og udfylder mine krag... (dog ska jeg sige at det i første omgang KUN blir Cpu´en der ska køles... til gændgæld skal den så køles mest/bedst muligt så jeg ka opnå højeste muligt oc.

http://www.shg.dk/produkter/in...

Dette sæt har jeg set på da det nok ikke fylder særligt meget og faktisk opfylder mine krag... skulle jeg mene... men hva sytes i ska jeg vælge det eller har i et bedre alternativ.. (det ska siges at jeg ikke ved særligt meget om vandkøling og derfor nok ikke ska rode mig ud i at Finde løsdele og sætte sammen selv. Men da jeg har hørt fra flere at dette system skulle være godt ... jeg kan også overtales til at forsøge at modde et kabinet og så smide dual 120mm radiator i samt en Hydor L30 pumpe i stædet for den L20 der følger med fra start af.. jeg vil også godt høre om gode id´er til et miditower kabinet hvor dette system uden problemer ka være i uden at der skal moddes... + eventuelt kabi´s hvor en dual 120mm kabi nemt ka moddes i og sættes op (også meditower) ... har i nogle gode råd/idér ?

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:01:26
Svar/Indlæg:
1328/55
Jeg tror sagtens du kan klare dig med det her sæt..

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Jeg ved ikke lige hvad jeg har overset, men det kan da ikke passe at den eneste forskel på det her kit og det du linker til er kølehovedet og et reservoir og blæser...

Det her vil i hvert fald være bedst i performance/pris... Du kan så også få råd til endnu en 120mm vandkøler - så er jeg sikker på det vil køle bedre end det du linker til, og så endda til mindre penge...

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:05:02
Svar/Indlæg:
2749/122
#1 jeg har hørt at netop det vandkøle hoved + køleren + reservoir´et er meget godt... og jeg er sku ca lige glad med prisen jeg ska bare ha det der køler bedst muligt til en A64 (939) og som er nemt at gå til + ikke fylder så meget + er lydløst...

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:11:09
Svar/Indlæg:
1328/55
Reservoir'et køler intet!

Det gør det kun nemt at få luftet ud...

vandkøleren er den samme.. Den eneste reelle køle forskel er kølehovedet - og det kan ikke være meget... Derfor synes jeg du skal tage det sæt jeg linkede til, finde en ordentlig blæser og evt. en vandkøler mere

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:48:51
Svar/Indlæg:
2749/122
Jeg har fundet en moske bedre løsning ... se her...

1stk. Asetek WC DYO Hyder L30 pumpe.. 270kr.

1stk. Asetek WC DYO Antactika CPU cooler 379kr.

1stk. Asetek WC DYO Black ICE 120MM DUAL radiator 499kr.

1stk. Asetek WC DYO - Reservoir RSV02 til 165kr.

3stk. Asetek WC DYO 1 meter uncut 10 tube til 90kr for 3meter.

1stk. Asetek WC - Anti Alga Fluid (10 ml) 49kr.

samlet set... = 1700kr. + fragt.. = max 100kr/afhentning.. + 1*120mm blæser da jeg har 1*120mm blæser i forvejen.

jeg er dog i tvivl om hvilken 120mm blæser jeg ska vælge også da jeg vil ha en der ikke siger så meget men som yder bedst muligt...

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:50:44
Svar/Indlæg:
1137/24
#0 Hvis du sætter dig lidt ind i det, og self. bruger forummet, så er der ikke noget i vejen med, at sammensætte et sæt selv!
Men hvorfor vil du først købe en mono radi + L20, for senere købe en dual og en L30?
Hvorfor ikk købe dual og L30 med det samme?

Hvad kabi har du?

Jeg kan se du har et Xaser, men hvilket står der ikke... Jeg har vand i mit Xaser III kabi med en dual radi, og det er ikk helt ideelt, men kan lade sig gøre!

#3 Det kommer an på hvor stort det er!
Man kan godt køre passivt med et 2-30 L stort reservoir...
/Thomas

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:52:11
Svar/Indlæg:
2749/122
#5 Jeg prøver lige at finde et link til mit kabinet..

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:56:38
Svar/Indlæg:
626/20
#1+3 Det er ikke helt rigtigt. I Entry sættet får du heller ikke Control Unit med til pumpen, så der skal man tænde manuelt for pumpen når man starter computeren. Sammen med reservoir, blæser og Antarctica kølehovedet gør det en pæn forskel i high-end sættets favør, men jeg giver dig ret i at Entry kittet har et super godt pris/ydelsesforhold og er en billig indgang til seriøs vandkøling. Og så kan man jo altid opgradere... ;)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 21:58:29
Svar/Indlæg:
1328/55
#5 Det er jeg ikke enig i.. så vidt jeg ved er det eneste der sker ved et stort reservoir er at vandet langsomt - men sikkert - vil bliver varmet op.. Og det er self også fint nok, hvis man ikke har sin computer tændt i mere end et par timer af gangen.. og så fylder det også lort, rent ud sagt...

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:00:21
Svar/Indlæg:
1328/55
#7 Okay, det vidste jeg ikke.. Men man kan vel også bare lade pumpen køre? Det ved jeg der er flere der gør, i hvert fald med eheim

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:06:32
Svar/Indlæg:
2749/122
Det er den her bare i sølv og i en 100% alu udgave ... http://www.shg.dk/produkter/in...

Der er dog ændret lidt på fronten så der er plads til 1*120mm blæser... men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke aner hvor man ka lave plads til 2*120mm blæsere... og en DUAL radi.... :(

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:09:09
Svar/Indlæg:
626/20
Jeg giver #5 ret i, at det nok er lidt på grænsen af det nødvendige at kassere sin L20 for at købe en L30 senere. Flow er ikke det der betyder mest for ydelsen, med mindre man har et meget restriktivt kølehoved (og det er Antarctica ikke), så det vil kun give en marginal forbedring af performance. Det kan derimod godt give noget at sætte en ekstra og/eller større radiator i, så Black Angel kunne evt. opgradere med en ekstra single eller dual radiator senere... :i

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:09:34
Svar/Indlæg:
2749/122
# til jeres diskution med hensyn til den Controlunit ... men nu siger jeg det som det er ... JEG skal ha sådan en med... og derfor har jeg da også valgt den med i #4 samt en Hydor L30 + en dual 120mm radiator... skal dog siges at dette moske blir nød til kun at blive en single 120mm da jeg ikke ved om der er plads til en dual 120mm i mit kabinet... :(

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:12:01
Svar/Indlæg:
1137/24
#8 Den er sgu god nok!

Når du skal af med varmen i vandet handler det om den tid i varme vekseleren, hvor stor overflade vandet kan afgive varme på og luftmængden som køler...

I et så stort reservoir er vandet der i meget lang tid af gangen, og overfladen er ekstremt stor, mens der ikke er ret meget luft til at køle...

I så stort et reservoir på 20-30 L, så ville det kunne holde vandet ~ambient hele tiden!

Men pc-mod.dk og vcore har noget rigtig godt vandkøling!
/Thomas

Black

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:16:39
Svar/Indlæg:
2749/122
#13 tror du det ville kunne moddes ind i sådan et her... (ved godt at det er et skod kabi... er os træt af det) ?http://www.thermaltake.com/xas...

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:17:40
Svar/Indlæg:
626/20
#9 Ja, det kan man selvfølgelig, men i disse tider bliver vi jo konstant opfordret til at undgå stand-by strømforbrug, så det vil jeg nu ikke anbefale. Selvom pumpen er konstrueret til kunne holde i mange tusind driftstimer er der måske også en lille risiko for at man slider den op i løbet af nogle få år, hvis man lader den køre 24/7.

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:34:57
Svar/Indlæg:
626/20
#13 Sandheden ligger nok et sted midt i mellem. Det du skriver er sådan set rigtigt nok, bort set fra at selv store reservoirs ikke har så stort et køleareal som en radiator. Derfor har reservoiret (når vi taler køling) primært den virkning, at det forsinker opvarmningen af vandet pga. den større vandmængde der skal opvarmes. Naturligvis afgiver det også lidt varme pga. det overfladeareal reservoiret nu en gang har, men det skal være et temmelig ekstremt reservoir før det er noget der er værd at tale om.

Jeg kan forsikre dig, at hvis du kun har et reservoir til at køle vandet, så bliver det langsomt men sikkert varmet op til en ret lun temperatur, inden det stabliserer sig. Hvis man kun har sin computer tændt i en time eller 2 ad gangen kan det derfor være godt nok, men hvis du f.eks. spiller eller kører Prime95 i mange timer i træk, vil du helt sikkert finde ud af, at det har sin begrænsning. :)

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2005 22:56:10
Svar/Indlæg:
1137/24
Du får nok ikke en dual radi ind i det kabinet, uden du skal modde helt sindsygt og hvis du skal ha mere end cpu kølet på et tidspunkt, så skal du bruge et hav af L-stykker...

bort set fra at selv meget store reservoirs ikke har så stort et køleareal som en radiator

Det er da noget vrøvl... Forstil dig et reservoir/akvari på 30 L stående ved siden af en tripple radi... Hvad er så størst? ;)

Ok, at det ville blive ambient er måske en overdrivelse, men et 30 L reservoir er bedre end en dual radi!

Jeg er ikke den store fysiker selv, men jeg har hørt de kloge drenge (NoNig osv.) udtale sig om det...

BTW. hvor er de henne nu, når man skal bruge dem :)
/Thomas

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 23:23:58
Svar/Indlæg:
626/20
#17 Så ok da. Men et 30 liters reservoir går så også under betegnelsen lettere ekstremt min terminologi. ;)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2005 23:27:07
Svar/Indlæg:
1328/55
Jeg er ikke i tvivl om at en dual vandkøler vil være meget mere effektiv end et stort reservoir

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 13:15:28
Svar/Indlæg:
1137/24
#18 Ja, men det var ikke det diskutionen handlede om ;)

I min Dual Heatcore kan der være 250ml vand af gangen, hvilket er 120 mindre end i et 30L akvarie... Dvs. at et akvariets overfalde er ~100 gange større end min radis...
Det kan godt være, at det ikk bliver kølet af 100 cfm ~2x120mm@ 7V, men det har dælme en overflade, som kan afgive en del watt!

Prøv at se en Zalman Reserator 1...

http://www.overclocking.dk/lit...

Den indeholder 2,5L vand i den passive radi... Den kan alligevel holde en ok clocket CPU og stock GPU rimelig "kold"... 53 grader CPU load!

Et akvarie er godt nok ikk i alu, men det er ~12 gange størrere...

Alt er bygget på hvad jeg tror, da jeg ikk har nogle konktrete beviser via udregninger osv.
/Thomas

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:02:35
Svar/Indlæg:
626/20
#20 Du kan ikke antage, at et akvaries overflade er 100 gange så stort i forhold til en radiator, selvom det indeholder mere end 100 gange så meget vand. Tænk på, at varmen i en radiator ledes ud i alle de små lameller, som til sammen har et ret imponerende areal, når man tænker på hvor lidt en radiator fylder. Dertil kommer (som du også selv er lidt inde på), at at en radiator er lavet af noget bedre varmeledende materialer end f.eks. et akvarie.

I øvrigt synes jeg ikke at 53 grader load er særligt imponerende for et vandkølesystem, så det siger lidt om Zalman Reserators begrænsninger. Som jeg også har været inde på, er det heller ikke ligegyldigt om vi taler full load i 1 time eller 10 timer, for vandet i de passive systemer har det som nævnt med at opvarmes langsomt. Hvis der derfor ikke er målt over en tilstrækkelig lang periode, kan Reseratoren og tilsvarende systemers ydelse derfor vise sig at være endnu dårligere ved længerevarende belastninger.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:19:08
Svar/Indlæg:
1137/24
#21 Ang. lameller og areal.. Point taken ;)

Jeg synte derimod, at det er godt klaret... Men det er self. en personlig vurdering...

Hvis du læser testen, så var temps mål efter 5 timer, hvorefter den ikke steg yderligere...
Læs lige testen før du udtaler dig ;)
/Thomas

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:42:35
Svar/Indlæg:
626/20
#22 Ok, jeg idrømmer at jeg ikke tog mig tid til at læsten testen igennem. Til mit forsvar tog dog netop forbehold og skrev hvis, fordi jeg ikke havde læste betingelserne for testen. Anyway, så lige over mht. point taken. ;)

Min overclockede Barton 2500+ bliver max. 45 grader full load på støjsvag luft (ved stuetemperatur på 20 grader), derfor synes jeg ikke at 53 på vand er særligt imponerende, selvom jeg godt er klar over, at man ikke kan sammenlige direkte med den varmere P4 CPU der bruges i testen.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 18:51:04
Svar/Indlæg:
1137/24
#23 Der er forhåndvist langt fra støjsvagt til komplet stille...
+ Der ingen airflow er omkring radi'en..
IMO, meget godt klaret!
/Thimas

NoNameNoFame

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 19:35:04
Svar/Indlæg:
156/19
anonyme alkoholikere, skulle kunne hjælpe dig.

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 20:00:39
Svar/Indlæg:
767/119
#25, var lige på vej til at skrive det samme, men det er jo OT - sorry, men når man smider sådan en overskrift så beder man selv om det ;)