ASUS A7N8X-E Deluxe nVidia SoundStorm eller e

Bundkort / CPU d.  30. januar. 2005, skrevet af System
Vist: 432 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
30-01-2005 00:25:16
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har gået og overvejet og købe nyt bundkort i et stykke tid nu. Derfor regner jeg med på mandag at skulle ud og købe et nyt men en ting jeg har spekuleret over er om dette bundkort er med onboard lydkortet nVidia SoundStorm som skulle være ret godt.

Derfor ville jeg gerne om der var nogle som kunne bekræfte det 100% eller afkræfte det.

På deres hjemmeside står der det leveres med SoundStorm.

Hos disse forhandlere står der det er et andet.

SHG : Audio > Realtek ALC860, 6 Channel Surround
ComputerCity > REALTEK 6 KANAL S/PDIF DOLBY DIGITAL
Midtdata > Realtek ALC650 6-channel audio
EDBpriser > Realtek ALC650

Derfor synes jeg det er meget misvisende om hvad der rent faktisk er på dette bundkort og søger gerne et svar fra en ejer eller en anden som ved det med sikkerhed.

På Forhånd tak!

Mvh.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-01-2005 00:59:28
Svar/Indlæg:
7881/1165
soundstorm og realtek-chippen er næsten to sider af samme sag...... men også kun næsten.
Soundstorm kan ikke leve uden realtek-lyd-chippen.
Men realtek-chippen kan godt leve uden soundstorm.

Soundstorm funktion er at være en ekstra processor.
En normal lydchip fungere ved at producere sin egen lyd, men realtek-chippen indeholder faktisk kun lydprogrammerne og skal have en tredjeparts-chip til at lave lyden. Har den ikke soundstorm, får den CPU'en til det istedet. Med soundstorm belaster man ikke CPU'en med unødigt arbejde, da den tager sig af det job istedet.

Men jeg vil ikke bekræftige dig, bae sige at jeg tror det er det der ment, og det der har forviret dig. Men tjek asus's hjemmeside, der må det da stå.
En anden måde du kan se det på, er at nforce2 chips uden soundstorm har integreret SATA og hardware-firewall istedet.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-01-2005 01:50:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2:
Nåja... selvfølgelig er det det. Men der er forskel på en integreret løsning og en onboard løsning.
En integreret løsning har sin SATA-controller indbygget i bundkortets egne chips. Hvor at en onboard, benytter PCI-broen og en ekstern SATA-controller(svare til at du stikker at SATA-kort i et PCI-stik) men den er bare indbygget i bndkortet.
Jeg har været inde og se på den, jeg er ret sikker på at det er med soundstorm ;)
MCP-T (mener jeg den hedder) sydbros-chippen har nemlig soundstorm. hedder den noget med GB er det den nye syd-bros-chip uden soundstorm. og det er det ihvertfalt ikke!
Så mon ikke også at asus skriver det rigtige på deres hjemmeside :)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 02:02:27
Svar/Indlæg:
1996/65
Det er med soundstorm ... du kan se det ved at kigge på sydbro chippen ...

og jeg, som selv ejer sådan et A7N8X-E Dlx bundkort, kan ikke finde noget dårligt at sige om det ...

Dog skal det moddes hvis man virkelig vil overclocke ... :D

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 12:06:39
Svar/Indlæg:
1888/560
Bare sådan rent kvalitetsmæssigt... SoundStorm er bedre end diverse andre onboard løsninger efter min mening, men meget bedre synes jeg ikke det er. Lyden er meget "hård" at høre på, meget skarp diskant.

I stedet synes jeg du skulle bruge pengene på en Sound Blaster Live! 5.1 Digital (gerne bulk, koster 2-300kr +porto) eller et Audigy 1/2.

SoundStorm kan dog en ting som ingen andre lydkort på markedet kan: Realtime Dolby Digital Encoding.
Og hvad betyder det så? Det betyder at 5.1 lydkilder, hvor man normalt skal tilslutte 3x stereokabler for at få alle 6 kanaler igennem analogt nu kan klares med 1 kabel digitalt (f.eks. surround sound i spil). SoundStorm encoder alle 6 kanaler i Dolby Digital format og så kan en ekstern dekoder ellers afkode det igen. Jeg synes dog en del af lydkvaliteten går tabt, derfor jeg i sin tid skiftede til ovennævnte Sound Blaster Live!

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 14:00:06
Svar/Indlæg:
1996/65
#5 ... jeg ved ik med dig ... men jeg kan nu tydelig høre forskel på om jeg bruger mit onboard Soundstorm lydkort ... eller mit Soundblaster Live lydkort ...

Sample raten er højrere og lyden er mere nøjagtig gengivet ved mit soundstorm ... Og kan kun sige at jeg aldrig ville gå tilbage til mit SBLive kort ...

Men nej soundstorm er ikke det bedste lydkort til analog lyd ... Men Dolby Digital, Dolby 5.1 eller Dolby DTS som den også kan lave ... Tilsluttet til en ordentlig forstærker ... så findes der ikke bedre lyd, ihvertfald ik uden at man betaler mange tusinde kroner ekstra ... :i

vest

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 15:26:03
Svar/Indlæg:
258/72
#7 bare lige en hurtig rettelse, det hedder ik Dolby DTS, Dolby og DTS er to forskellige firmaer ;)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 15:48:51
Svar/Indlæg:
1996/65
#8 ... ja okai ... kunne ikke lige huske hvad den tredje mulighed hed ....

Men der er ihvertfald flere indstillingsmuligheder for digitalt output .. :D

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 13:56:56
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg synes det digitale output på SoundStorm er alt for "hidsigt", det skærer jo næsten i ørerne med den diskant! Foretrækker klart mit gamle SBLibe over det, skal dog ikke kunne sige noget om den analoge lyd...