Fair deling af internet forbindelse.

Diverse d.  30. januar. 2005, skrevet af karaffa
Vist: 535 gange.

karaffa

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:15:15
Svar/Indlæg:
291/87
Hejsa, jeg står i den situation hvor jeg har lejet min kælder ud, dertil hører jo en internetforbindelse. I stedet for at lejeren skal ud og betale for at der skal etableres en ny forbindelse havde jeg regnet med bare at købe en hurtigere forbindelse.
Nu er spørgsmålet så om det er muligt rent hardware mæssigt at sikre at forbindelsen bliver delt ligeligt, så at vi begge har ligemeget båndbrede til rådighed ?

?:(

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:18:51
Svar/Indlæg:
4263/107
Det ved jeg at du kan gøre i Linksys' WRT54G router. Der kan du instille hvor megen båndbredde hver enkelt port hver især må bruge.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
30-01-2005 16:21:52
Svar/Indlæg:
4033/364
typisk vil hastigheden blive delt dynamisk pga. routeren.. men fx#1 routeren kan man dele båndbredden (kender ikke lige den router).. men omvendt tror jeg ikke at den ene vil tage den hele - jeg kører med 3 putere på en router og har ikke det problem..

men hvis du skal have en router, så er linksys et glimrende mærke..

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:24:41
Svar/Indlæg:
326/165
Er det med en firmware upgrade at den kan det, evt. den uoriginale version der kan købes på nettet (men også downloades:) )?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:25:28
Svar/Indlæg:
6052/189
der findes et program kaldet "Bandwidth Controller Manager"..

Dette kan begrænse download / upload, på forskellige porte, og forskellige ip'er osv..

Deep

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:36:14
Svar/Indlæg:
507/141
karaffa:
Husk for en ordens skyld at det nok ikke er lovligt at dele din forbindelse, en lejer af kælderen vil sandsynligvis juridisk set ikke udgøre en del af din husstand, det gælder i alt fald så vidt jeg ved for de fleste private ADSL-forbindelser som jeg antager du har.
(men visse regler er til for at brydes, ikke? ;P )

stamps: Det lyder interessant - det vil sige jeg skulle have købt en Linksys i stedet for min Netgear router ? grmpfh...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:40:26
Svar/Indlæg:
2540/228
Nej helt lovligt er det sgu ik... :l

kender en der er blevet busted på det, gav vidst en klæggelig bøde

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 16:55:52
Svar/Indlæg:
1081/37
tror ikke det er ulovligt så længe at han ikke skal betale for forbindelsen, tror først det er ulovligt så længe man tager penge for det, fordi så leger man jo selv ISP, så man kan jo bare tage lidt mere i husleje(men lad være med at hænge mig op på det er ikke jurist), men hvis man kører over en trådløs forbindelse kan man jo altid sige at man vidste ikke at der var en anden der også benyttede sig af den, og der er jo sådan set heller ikke nogle fysiske spor på det

M@rty_Mcfly

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 17:09:27
Svar/Indlæg:
243/52
Du skal endelig huske på at du hæfter for hans aktivitet på nettet. Dvs kommer apg med et erstatningskrav, så er det dig der hæfter!!
hvis i vil gøre det lovligt, så opret en "lille" internetforening hvor i er 2 medlemmer og forbindelsen er købt i foreningens navn. så er du sikret.
Er selv medlem i en "lille" internet forening med 300 medlemmer.

karaffa

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 17:10:06
Svar/Indlæg:
291/87
okey havde faktisk ikke lige tænkt over om det er lovligt. Må lige høre CC om deres holdning til det.
Men tak for svarene.

karaffa

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 20:08:41
Svar/Indlæg:
291/87
okey havde faktisk ikke lige tænkt over om det er lovligt. Må lige høre CC om deres holdning til det.
Men tak for svarene.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 20:22:22
Svar/Indlæg:
4263/107

Ja, det skulle du vel :i

http://www.overclocking.dk/bil...

Jeg ved ikke om det er Sveasoft's firmware der tilføjer den mulighed, men i så fald kan den hentes helt legalt her:
http://wrt54g.thermoman.de/

(Underordnet hvad Sveasoft påstår. Faktisk ganske sjov læsning hvis man lyster :p)

TBT

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2005 21:30:23
Svar/Indlæg:
422/14

Det er ikke standard, men som du selv skriver så kan den med Sveasofts.

Jeps, der er en del mudderkastning omkring emnet :e

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2005 22:07:16
Svar/Indlæg:
611/26

Der kommer ingen APG med noget erstatningskrav.

Hvis du ikke har eget domæne er det ikke nemt for APG at finde din adresse. Så skal de igennem din internet udbyder og have den af ham og jeg tror ikke der er nogen udbydere som har lyst til at gøre dette mere, efter at tdc lod være.

Hvis man sorger for at ikke at dele det som man downloader, så kan de ikke med sikkerhed sige at du rent faktisk har det på din maskine som du er ved at hente.

Hvis de vælger at "aflytte" dit internet, skal du have det skriftligt at vide ellers bryder de privatlivet.

Hvis de skal ind i din lejlighed, kræver det en dommerkendelse. Det er noget som man kun får på bestyrket mistanke. Altså enten hvis du deler hele din harddiske - ellers hvis de har haft "aflyttet" dig i længere tid.

Beslaglægger de din computer, skal de finde det software på den, som der står de forventer at finde ifølge dommerkendelsen. De må altså ikke søge efter computer spil, hvis der står musik og film på dommerkendelsen. Computeren må kun udleveres til politiet. Hvis du har krypteret computeren, så har de 1 måned fra beslaglæggelsen til at finde et kriminelt forhold på computeren. Hvis det ikke lykkedes dem at finde noget, skal du have udstyret tilbage i samme stand og kan sagsøge dem for en klækkelig erstatning for tort svie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste.

Hvordan kan de være at APG går efter "jævne" folk og unge studerende - fordi de ikke har nogle rige forældre med en røvfuld advokater i ryggen som kan afgøre en masse retsager som vil danne præcedens. APG lever på at folk indrømmer deres fejl og er bange for at de kommer til at sidde med en kæmpe erstatning til de går i graven. Medmindre man ikke står med en rygende revolver, så har APG ikke store chancer for noget som helst.

Det var et OT - håber ikke at det kaprer trådet for meget

M@rty_Mcfly

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 00:18:22
Svar/Indlæg:
243/52
13# Der kommer ingen APG med noget erstatningskrav.

Det er jo forkert at sige at de ikke vil komme, sidder han og deler er der jo en risiko for at blive snuppet!

Jeg er på ingen måde på apg side og kan ikke lide deres metoder. men man skal jo dække sig ind under alle omstændigheder, så man ikke for en ubehagelig (siges som asbjørn riis) overraskelse med posten eller fogden banker på døren. x(

sorry for ot

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 10:48:40
Svar/Indlæg:
3943/44
#13 godt der er endnu en der har forstået hvordan det fungere med APG (det gør det så meget sværere at være dem!)

#0 Du kunne også sætte en FreeBSD server op, den kan dele inet, så hvis der kun er en af jer der bruger den får han fuld båndbredde, hvis i begge bruger den bliver den delt! (tror faktisk at det er en del mere avanceret, men har kun hørt om det så er ikke sikker på hvordan det virker)

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 12:11:32
Svar/Indlæg:
322/10
"Hvis du ikke har eget domæne er det ikke nemt for APG at finde din adresse. Så skal de igennem din internet udbyder og have den af ham og jeg tror ikke der er nogen udbydere som har lyst til at gøre dette mere, efter at tdc lod være."

Din ISP _må_ ikke udlevere denne information uden en dommerkendelse. Kommer der en dommerkendelse, _skal_ de derimod udlevere info.

"Hvis de vælger at "aflytte" dit internet, skal du have det skriftligt at vide ellers bryder de privatlivet."

Igen, Dette skal forbi en dommer, hvis dette skal gøres på ISP-niveau. Jeg har endnu ikke hørt at dette nogensinde er sket i DK.