Vandkøling: Projekt 100% lydløs samt god oc

Vandkøling d.  31. januar. 2005, skrevet af Angel
Vist: 470 gange.

Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 15:18:45
Svar/Indlæg:
170/34
Jeg har et mål og det er at vandkøle min næste opgradering, som skal være godt som 100% lydløs. Jeg har aldrig kastet mig ud i vandkøling projektet før, men jeg er villig til at punge meget ud efter det bedste, for at få mest perfermance og lydløs samtidig. Jeg venter specielt på AMD Athlon 64 3800+ 90nm Winchester CPU'en, som jeg gerne vil overclocke mindst fra 2.4@3.3GHz (37.5%), hvilket mine kommende Corsair TwinX PC4400C2.5 ram også kan klare.

Det er både Northbridge, CPU, GFX og måske også strømforsyningen, der skal vandkøles. Kom endelig med nogle bud på hvad der er den BEDSTE løsning og husk at pumpen skal være så lydløs som muligt. Det hele skal være i mit miditower.

Er der nogen, som evt. kender til denne pumpe?

http://www.c-systems.ca/page10...

Nanos
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:18:27
Svar/Indlæg:
180/16
Hmm tror ik man kan købe den pumpe sådan der.. men du kan købe 2 stk --> http://www.vcore.dk/shop/defau... også denne til at sætte den sammen -->http://www.vcore.dk/shop/produ... så får du den der du linker til 😉 og vist det skal være 100% lydløst så skal du nok ikke være i samme rum som pumpen.. ellers skal du nok have fat i et stort reservoir og smide en dykpumpe i det er nok det mest lydløse.. :00 og det bliver nok svært at proppe i et miditower..

men mit forslag var at bruge et par minutter på at læse Lockheed´s pumpe test her på siden --> http://www.overclocking.dk/lit... synes den giver et rimlig overblik over de mest anvendte pumper sådan lige pt. mht. hovederne ved jeg ik lige hvad du skal vælge men kan da anbefale, dangerden, asetek og aqua computers hoveder, dem har jeg selv erfaringer med ;)



Berg
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:19:00
Svar/Indlæg:
254/8
Med vandkøling på det hele - inkl. harddiske - er det ikke så svært at få en maskine der faktisk kun kan høres når man lægger øret helt op af kabinettet. En 12v vandpumpe kan du evt køre ved lidt lavere volt for at gøre den helt lydløs.

Men vil bare lige gøre opmærksom på at 100% lydløs (eller tæt på) og seriøs overclocking samtidigt bliver svært - særligt hvis også PSU er vandkølet.

Ikke så meget pga varme fra CPU - det er ikke det store problem med f.eks. en god triple radiator, men der er mange komponenter på bundkortet (mosfet mm) der bliver næsten rødglødende når man har høj vcore og vdimm osv. De har det ikke så godt uden en form for luftgennemstrømning på/over bundkortet. - så husk at selvom cpu osv. er kølet fint nok, er man normalt nødt til at have en blæser på området omkring CPU'en hvor bundkortets strømdel sidder. - og selvfølgelig køleprofiler på alle de steder der bliver varme.

Hvis du er kreativ kan du selv lave et vandkølehoved til f.eks. mosfets -som er den største varmekilde på bundkortet.

:)



perry_78
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:22:20
Svar/Indlæg:
1304/117
2,4@3.3 , lidt urealistisk uden kompressor. Men ellers har Lockheed lavede den test der ;)

Du kan evt. købe et Asetek kit med triple radiator :)



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:27:01
Svar/Indlæg:
541/22
Du skal overveje pletir elementer under cpu og gfx...

Det vil nok få dig ned på omkring 10 grader på cpu.

Hvilket gfx regner du med at købe til dit nye system?



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:33:22
Svar/Indlæg:
3214/18
#4 Peltierelementer vil da være noget af det dummeste at sætte på, hvis han vil have det lydløst. De afgiver jo også meget varme og han vil derfor skulle have en endnu større radiator, hvis der ikke skal være blæsere på.

For det andet så skal der en meget kraftig PSU til, hvis den både skal trække hele systemet + et TEC-element til CPU, som skal være meget kraftigt samt et TEC-element til GPU.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 16:33:50
Svar/Indlæg:
6624/113
3,3GHz på vand kan du lige så godt skyde en hvid pil efter. 2,7-2,9 er realistisk, men ikke meget mere.

Du skal bruge meget tid på vibrationsisolering med gummi og støjdæmpning. Og så kan din vandkøler stort set ikke blive stor nok.

Dit projekt kan godt lade sig gøre, men kræver en del research og fodarbejde, og ikke mindst masser af plads i form af et stort kabinet.



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 17:22:29
Svar/Indlæg:
170/34
Berg: Jeg regner nok med kun at vandkøle CPU, NB og GFX. Harddiskene hænger jeg nok kun op i elastikker og jeg har en allerede en passiv strømforsyning, så den beholder jeg bare.

MullE2: Kommer an på hvilket bundkort jeg køber med den nye Winchester CPU. Det bliver en ASUS Extreme AX800XT Platinum Edition/2DHTV med PCI Express x16.

Juliette: Har du et link til den Asetek kit med triple radiator?

Sajmon: Hvorfor skulle det være urealistisk, når P4-C 2.4GHz er set til at blive overclocket til 3.6GHz med alm. luftkøling? Jeg har også set mange steder, hvor en Winchester CPU på 2000MHz er blevet overclocket til 2600MHz ved alm. luftkøling. De holdes jo kølige og er overclockvenlige.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 17:24:17
Svar/Indlæg:
6624/113
For det første fordi der er enorm forskel på AMD og Intel / deres overclocking %. Den sammenligning kan du ikke bruge til noget som helst...

Desuden har jeg ikke set en ENESTE Winchester på over 2900MHz med vandkøling - uanset om det er en 3000+ eller 3500+. Kig ethvert overclocking forum og de vil sige stort set det samme. ;)



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 17:25:46
Svar/Indlæg:
1328/55
En anden lille faktor er at passive psu'er som regel er noget billigt bras, så den vil nok stoppe dit oc før cpu'en...

[EDIT] DYRT bras :)



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 17:26:55
Svar/Indlæg:
3214/18
#7 Du kan slet ikke sammenligne et clock på en A64 med en P4-C. Det ligger sådan et de fleste Winchester CPU'er topper ved omkring 2.6-2.9GHz. Og hvis du vil have systemet lydløst, så skal du heller ikke regne med at clocke helt vildt. Specielt ikke hvis du også vil have kølet PSU osv. Du kunne evt. se dig om efter en alm. stueradiator som radiator?



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:10:18
Svar/Indlæg:
170/34
Sajmon: Okay, kan godt se hvad du mener nu, men kan det ikke også være pga. de 939 boards der er i dag? Jeg regner med, at det skal være dette ASUS nye 939 board,på nedenstående link, som ikke er kommet i butikkerne endnu og det skulle have avancerede overclock muligheder. Glæder mig til at se nogle reviews af dette board.

http://uk.asus.com/products/mb...

Oxize: Det passer så slet ikke, for jeg har en P4-C 2.4GHz, der er overclocket til 3.0Ghz og det er kun ved at røre ved FSB'en og ikke hævet vcoren eller lignende. Det er en Yesico Fanless 350W PSU som jeg har.

Beaviz: alm. stueradiator som radiator.. helst ikke, da jeg gerne vil have hele vandkøling systemet inde i kabinettet.



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:19:17
Svar/Indlæg:
611/26
For det første skal du have blæsere til at flytte den varme luft ud af kabinettet - så at vælge en passiv PSU og så sætte en blæser i kabinettet er selvmodsigende. Hvis din varme luft ikke forsvinder, så vil dine køleprofiler på dine ram og dit motherboard blive for varmt.
Hvis du vil lave noget seriøs overclocking på din maskine, så skal du enten have dobbelt radiator med blæsere, som så vil sige en smule i dit kabinet. Eller vælge en monster radiator som ligger ekstern og som ikke er lige til at slæbe med.
Min maskine er meget tæt på lydløs og den har en stor passiv køleprofil. Men hvis du ønsker at få en winchester op på over 2800 så skal du have noget kraftigere - for passiv køling skal være massiv for at sænke temperaturen tæt på rum temp.
Under alle om stændigheder så er dit mål IMO meget uopnåeligt uden at have radiator på loftet eller et større kabinet.

Men så igen - lydløs er jo meget svingende, jeg har har hørt folk herinde sige at de slet ikke kan høre deres 3 blæsere på deres strømforsyning, og at deres Geforce 6800 Ultra blæser er helt lydløs. :00



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:26:15
Svar/Indlæg:
6624/113
En P4 2,4@3,0 kræver ik en dyt af din strømforsyning, så igen kan du ikke sammenligne de to ting...

Og nej jeg tvivler stærkt på at du kommer meget længere end de 2800-2900 som vi nu er 3 der har skudt på...



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:37:56
Svar/Indlæg:
611/26
#0 Men en helt anden ting, så kan jeg se at du roder med grafik osv. Hvis du køber en A64 cpu, så vil du ikke føle at dit arbejde går hurtigere.
Hvis jeg hovedsageligt skulle arbejde på min maskine, så havde jeg købt en P4. Men nu skal jeg spille og derfor har jeg valgt AMD.

Når man roder med photoshop osv. så virker hyperthreading som ren magi i forhold til en Athlon 64



#15
Berg
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:41:37
Svar/Indlæg:
254/8
Harddiske er vigtige at få vandkølede hvis du går efter et meget lydløst system - ellers vil de varme dit kabinet meget op, og så er du igen nødt til at have blæsere (= støj) til at suge luft ud af kabinettet.

Derudover vil jeg erklære mig enig med de øvrige: Du kan godt glemme alt om at komme over 2,8 - 2,9 ghz. Det er bare ikke muligt med de nuværende cpu'er. Men en AMD64 ved 2,8 er faktisk også en meget hurtig cpu.



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:47:17
Svar/Indlæg:
274/19
Optimalt ville være at lave en ekstern radbox med pumpe(r) og radiator(er) i. Størrelse og ydelse hænger sammen, du kan sagtens få noget basket ned i dit miditower men så skal der ofres i endten lyd eller ydelse.

Af Pumpe vil jeg anbefale 2 seriekoblede eheim 1048. Pumpen er ikke kendt for at være en high performance pumpe, men med to stk. i er der rimlige kræfter og uden at gå på kompromis med lyden.

Radiatorerer du skal gå efter skal først og fremmest være STORE. Men helst ikke for dybe da dette skaber større luftmodstand, da stille blæsere ikke skaber særligt stort tryk kan det give problemer. Jeg vil anbefale at du går efter Black Ice III pro (ikke extreme), den er ikke alt for besværlig at få placeret og er meget tynd. Hvis du laver det inden i dit kabinet skal du bruge radiatorer fra samme serie, Black Ice II pro er ikke så svær at placere.

Det ville være optimalt hvis du kunne holde det hele i 12mm slanger da der vil være en stor længde så det vil sænke modstanden en del. Jeg vil foreslå at du bruger almindelig PVC slange udenfor kabinettet og i radboksen alene af den grund at det er billigere og der ikke er brug for bedre (hvis du laver en). Det ville dog være bedst hvis du ofrede på tygon eller clearflex til inden i kabinettet da der vil være mange bøj med alle de komponenter.

PSU kølingen er bedst og billigst hvis det er noget du har mod på at lave selv, eller får en anden til at lave. Jeg har ikke rigtigt set nogle vandkølede strømforsyninger med gode specs (har måske ikke kigget nok?).





Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 19:48:51
Svar/Indlæg:
170/34
Så bliver det denne strømforsyning. Regner med at den er optimal, når det kommer til overclocking og alle siger under bedømmelserne, at de overhoved ikke kan høre den. Ved ikke om det ville være synd at modde den til at kunne blive vandkølet?

NorthQ 4100 KingKong Extreme
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Sajmon: Okay okay :)

Cyberguyen: Jeg er desværre meget følsom overfor støj, og kan endda høre mine 3 papst 80mm, som køre på 5 volt. Ja jeg beskæftiger mig med grafisk design mm. Jeg er bare fascineret af den Winchester CPU, da den er overclockvenlig, holdes køligt og bruger mindre strøm end normalt og jeg tror ikke at min P4-C 2.4@3Ghz kan følge med i content creation, hvis jeg overclocker Winchesteren til yderst. For det helt andet vil jeg også gerne spille igen. Det eneste som skulle holde mig tilbage ved at købe en Athlon64 er, at der skulle være problemer med at køre 4x512MB DDR-RAM ved nogen boards, hvilket en P4 sagtens kan køre.

Berg: Tror også at jeg vil vandkøle harddiskene, men findes der en bedre løsning end denne her fra AquaComputer?

http://www.studiedata.dk/produ...

Nugit: Jeg vil lige slå fast, at det hele skal være inde i kabinettet. Gider ikke noget ekstern stuff. Har hørt godt om de Eheim 1048 og har læst en artikel om denne pumpe, hvor de modder den til at være stort set uhørlig, men er en ikke nok, hvis jeg ikke vandkøler PSU, men kun CPU, NB, GFX og 2 harddiske?



kkandler
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:06:18
Svar/Indlæg:
114/23
#15 Teoretiskt burde det vel være lige meget om man har vandkøling på sine harddiske eller ej? Den afgivne varme vil alligevel opvarme vandet med den samme mængde energi som den ville opvarme kabinettet med. Hvis man lader harddiskene opvarme kabinettet istedet så vil der enda være en større flade og rum som energien kan sprede sig i. Jeg vil derfor mene at det er bedre at have nogle grader mere i kabinettet end at have mange grader mere på CPU/GPU/chipset.
Dette gælder selvfølgelig ikke hvis man har separat vandkøling til harddiskene.

Dette er bare et indlæg for at skabe debat om emnet...



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:13:08
Svar/Indlæg:
1081/37
#17

Af hardisk kølere er de her rigtigt gode:

http://www.vcore.dk/shop/produ...

og

http://www.vcore.dk/shop/produ...

(tror man skal klikke 2 gange på linket før det virker)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:16:28
Svar/Indlæg:
1081/37
#18 det smarte ved at vandkøle harddiske er at man kan lukke dem ind i en rimelig lydtæt boks og stadigvæk holde dem kolde!



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:42:14
Svar/Indlæg:
170/34
Assassin: Fed harddisk køler. Skal uden tvivl have SILENTstar HD-Dual køleren og det er bare perfekt, da jeg kun skal have en Raptor 74GB til system disk og en Samsung SpinPoint P80 SP1614C til data disk.





Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:51:42
Svar/Indlæg:
170/34
Hvad siger I til dette sæt?

Pumpe: Eheim 1048 cirkulations-/dykpumpe
http://www.studiedata.dk/produ...

Reservoir
http://www.studiedata.dk/produ...

Radiatorer
Black ICE Xtreme radiator
http://www.studiedata.dk/produ...

CPU Kølehoved
Zalman ZM-WB2 GOLD CPU-Køleblok
http://www.studiedata.dk/produ...

Grafikkort
Zalman GWB1 vandkøleblok
http://www.studiedata.dk/produ...

Chipset til bundkortet ved jeg ikke endnu.




Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:53:41
Svar/Indlæg:
170/34
Og så den harddisk køler jeg nævner i svar 21.

Tror I de vil kunne køle systemet?

Blæseren til Radiatoren
NorthQ NQ-3711BL Silent Tornado 120mm 12-17db Keramiske leje
http://www.prcdata.dk/page.asp...



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:55:57
Svar/Indlæg:
1081/37
#23 tjo det tror jeg godt det kan, men jeg ville selv tage en radiator til eller en dual hvis du har monterings mulighedder, hvis du skal overclocke dit system meget



#25
Berg
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 21:32:40
Svar/Indlæg:
254/8
Jo en enkelt 1048 er rigeligt! - det bliver ikke bedre af at have 2. Det giver kun den dobbelte pumpe støj.



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 21:51:20
Svar/Indlæg:
170/34
Okay godt nok. Nogen der kender en side eller 2, hvor man kan se billeder af et vandkøling setup? sådan jeg har et overblik over, hvordan det sættet op og jeg nogenlunde kan bedømme, om jeg kan have en single radiator eller en dual i mit kabinet.



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:48:37
Svar/Indlæg:
611/26
Angel - du er blevet vejledet af en hel del folk herinde som har stor erfaring med vandkøling. Men det virker meget på mig som om du ikke lytter særligt meget, men derimod har dine egne ideer om hvordan tingene skal gøres og nogle virker i manges øre forkerte.

#16 nævner at du ikke skal benytte extreme radiatoren fordi den vil kræve meget af blæserne og dermed mere støj pga. dens tykkelse.

Du er meget følsom og kan høre dine 3 papst ved 5 volt, og dermed har du allerede diskvalificeret de fleste løsninger herinde, for de kræver 2 blæsere i en dual radiator.

Du bør ikke tro at du kan nøjedes med kun én radiator, alle herinde skriver jo det modsatte.

Jeg ved slet ikke hvordan i alverden du vil være istand til få proppet alle de ting ind i det kabinet og så samtidig få en maskine som lever op til dine støj og overclockings krav.

Du får en sindsyg kompact maskine, som vil have minus luft gennemstrømning og den smule luft du vil hive ud igennem din radiator vil være stjernevarm af indmaden i din maskine.
Husk at kølehovederne stadig varmer inde i maskinen, selvom varmen også bliver trukket ud til radiatoren af vandet.



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 23:03:09
Svar/Indlæg:
170/34
Cyberguyen: Jeg bliver bare lidt selv forvirret over alt den hjælp og de lange beskrivelser, at jeg ikke rigtig ved, hvad der er den bedste løsning længere. Med hensyn til radiatoren nævnte han ikke noget om, at extreme ville kræve meget af blæserne.

Jeg kan høre mine 3 papst blæser ved 5 volt ja, men det er meget svagt, hvor min Zalman CNPS7000A-ALCU (1035 rpm) derimod er en anelse mere støjende. Til vandkøling systemet skal der også monteres dæmpningsmåtter og der skal kun være 2 aktiv køler, hvor jeg regner med, at det bliver mindre støjende.

Men så kom med nogle eksempler til et setup, som kan dække mit behov.. vil gerne høre jeres meninger.



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2005 23:04:08
Svar/Indlæg:
274/19
#25 Og det begrunder du med?.... Nej gidder ikke en prolepsis på nuværende tidspunkt

#22 Jeg ville vælge en dual rad, og så en pro frem for en extreme da pro'en har lavere luftmodstand og derfor yder bedre med lydsvage blæsere.
Og hvis du vil have de sidste MHz ud af din processor så er et andet kølehoved et must. Foreslag: Antarctica, mcw6000, tdx, ww, rbx, etc.
Og en anden køler til grafikkortet.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 23:18:33
Svar/Indlæg:
3214/18
#29 Jeg vil nu også mene at en enkelt 1048'er er rigeligt. Systemet er jo heller ikke fandens stort, da det jo skal være i et miditower det hele. Så det er begrænset hvor stor en forbedring i flowet en ekstra pumpe kan gøre, når hele systemet ikke er større.

#22 Hvorfor ikke se på noget Asetek Waterchill med en dobbelt radiator, antartica-kølehoved etc.? Det er nu også pænt lydsvagt @ 5V og samtidig får man meget for pengene.



Angel
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2005 00:22:04
Svar/Indlæg:
170/34
Nugit: Okay, takker for oplysning. Så bliver det Radiator Pro modellen.

Beaviz: Hmm, det er da noget, som jeg vil se nærmere på.. mener bare, at jeg har hørt og set teste, at de ikke laver det bedste vandkøling og man kan få noget bedre, dog til en dyrere pris.

Har I ellers hørt om denne grundfos UPS 25-40 pumpe før? En siger at det er det stærkeste, største og mest støjsvage man kan få.