Hvordan er det nu lige med den købelov?

Diverse d.  31. januar. 2005, skrevet af Alaza
Vist: 199 gange.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:04:00
Svar/Indlæg:
141/72
Jeg har en RMA sag kørende med Shag.dk, som mener, at en kompatibiletsfejl ikke skal gå under reklamationsretten. Hvordan overbeviser jeg dem om noget andet? Jeg kan ikke køre med Kingston RAM på et NF7-S2G, som de har sendt mig i stedet for et NF7-S Rev. 2.0, som de mener er udgået. Fair nok, men de her Kingston RAM kan bare ikke køre på det kort, så vil gerne have det byttet til et AN7. Så jeg sender kortet til RMA, og gud fader, om de så ikke sender det tilbage til mig med 400 kr. testgebyr uden noter eller lignende.

Teknikeren mener ikke der er nogen fejl, selv om han blankt indrømmer, at han heller ikke kan få det til at køre med Kingston RAM. Nu mener han, at det er mig, som skal bevise der er en fejl, men kortet er ikke en gang en uge gammelt før jeg opdager fejlen. Hvordan er købeloven så lige på det område, og hvordan er den omkring kompatibilitetsfejl?

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:08:20
Svar/Indlæg:
3329/182
Tjae det er svært at sige. Men i det tilfælde vil jeg sende kortet retur og bede om at få pengene retur.

Medmindre du ved RMA sagen har sagt "ja" et eller andet sted til at modtage en tilsvarende eller bedre vare så er det deres problem. Hvis du ikke har "skrevet under" digitalt med et flueben i en firkant er det sådan set deres problem da du skal have nøjagtig den samme vare som du har købt.

Derefter kan du jo købe dit AN7.

Men læs lige RMA teksten på deres side først og tjeck hvad du har indvilligt dig i.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 18:40:02
Svar/Indlæg:
141/72
Shag har nemlig ikke nogen digital RMA. De beder bare deres kunder sende kortet ind, men jeg har jo godtaget pakken og kortet, så er ikke sikker på den helt holder?

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 19:27:11
Svar/Indlæg:
3329/182
#2 Jeg ville alligevel sende kortet ind og skrive at det ikke er samme model og revision og forlange pengene igen.

Desuden må du sådan set gerne prøve kortet da der er 14 dages returret da købet bliver fornyet ved en RMA sag.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 20:21:04
Svar/Indlæg:
141/72
Troede kun man havde returret hvis man ikke brugte kortet? Kortet ligger lige nu på Posthuset med et gebyr på 400.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:52:46
Svar/Indlæg:
3329/182
#4 Det kan fandme ikke tage 1 time at gennemteste bundkortet :l

Men hvis ikke du vil betale gebyret er der ikke noget at gøre - du får temmelig sikkert ikke dine penge igen ellers skal du slås med dem længe for det.

Men kontankt dem og tag en stille og rolig dialog med dem og prøv at forklar ham hvad jeg skrev tidligere.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2005 16:07:52
Svar/Indlæg:
141/72
Nej, det første fortalte jeg ham også.

Jeg tager den i langdrag. Ikke fordi jeg har lyst, men fordi jeg ikke vil lade teknikere som ham, eller forhandlere som dem, slippe afsted med den slags hustler fis her.

Har sagt til ham nu, at jeg gerne vil have en snak med hans chef.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2005 16:31:54
Svar/Indlæg:
1996/65
Købeloven siger at man ved køb (ubeset) har 14 dages fortrydelses ret ...

Dog gælder det kun hvis der ikke er lavet andre aftaler... Så Shag.dk har kun lov til at nægte at tage varen retur ... hvis de i deres leverings aftale har gjort dig opmærksom på andet ...

Hvis ik de har det. Så skulle det være helt klart, at du har ret til at retunere varen (kræve handlen annuleret) ...

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2005 16:49:49
Svar/Indlæg:
141/72
Det har de ikke, men lige lidt nytter det åbenbart.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2005 17:09:02
Svar/Indlæg:
141/72
Har fået det byttet til et AN7 efter en snak med chefen nu her, så håber det løser problemerne.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 01:38:32
Svar/Indlæg:
3329/182
Godt at høre.

Til andre - hvis der er problemer vil jeg anbefale at man skriver et brev til dem da men efter min mening har bedre mulighed for dokumentation - send det evt. som anbefalet - koster en del ekstra. Men hvis butikken virkelig fucker up har man virkelig mulighed for at sagsøge dem.

Ikke fordi at det er en fordel, og heller ikke fordi jeg vil opfordre - vi skal være gode ved hinanden (Socialdemokrat, Enhedslisten) og en venlig tone anbefales da man kommer længst med denne. Argumenter godt, beskriv alt godt og i det hele taget vis du har ret.

*og nej jeg stemmer hverken på socialdemokratiet eller enhedslisten* :00

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 07:06:43
Svar/Indlæg:
141/72
Ja, helt sikkert en god idé, at holde tonen på et sobert plan. Det gjorde også chefen langt mere medgørlig. Tror godt han kunne se, at hans medarbejder havde klovnet rundt.