Hvornår dannes der kondens? (Zalman Reserator

Vandkøling d.  31. januar. 2005, skrevet af Just
Vist: 1940 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 21:55:14
Svar/Indlæg:
576/64
Hej.

Jeg køber en brugt Zalman Reserator 1. Jeg har tænkt mig at lave en lille afsats på væggen hvor jeg stiller mit Super Lanboy så jeg kan have
selve Reseratoren ude foran vinduet.

Spørgsmålet er så bare om der vil dannes kondens hvis vinteren bider igennem. Hvor meget skal der til før det sker, og hvad kan man gør for at sikre sig imod det? Kan min idé overhovedet føres ud i livet?

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:01:29
Svar/Indlæg:
3329/182
Der dannes kondens lige så snart temperaturen kommer under stuetemperatur.

Jo tættere på 0 punktet jo mere kondens.

Frost er nok et større problem hvis din reserator skal stå udendørs.

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:05:01
Svar/Indlæg:
1762/36
Der skal noget sprinklervæske, hvis den skal stå uden for... Har du tænkt på hvad der sker, når solen står og bager direkte ned på beholderen?

Just

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:22:55
Svar/Indlæg:
576/64
#1 >> Det vil sige at hvis der fx er 5 grader uden for, så dannes der kondens under kølehovedet og CPU'en / VPU'en futter af? ?:(

#2 >>Okay, sprinklervæske. Der er stadig en mere rørig vind udenfor. ER det så slemt med solen, kommer den indefor :i

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:25:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Der vil dannes kondens lige så snart, at temperaturen på din overflade (slanger, kølehovede osv.) er lavere end den omgivende luft.

Temperaturen behøver ikke at være under eller lig 0°C. Er den det, er dit vand i stor risiko for at fryse til.

Jo større forskel der er i temperatur mellem den omgivende luft (f.eks. inde i et varmt kabinet) og dine kolde elementer (vandet, kølehovederne, slanger osv.), jo større er chancen for dannelse af kondens.

Dog kan du afhjælpe dette, ved at sørge for en god ventilation eller en god isolering.

- det sidstnævnte er nok lidt "overkill", da det er lidt nonsens at isolere vandslanger. Men på den anden side...

Idéen kan sagtens føres ud i livet. Det er intet problem. Du skal blot sørge for, at komme kondensen til livs.

Jeg brugte engang isvand til at overclocke min 1,8A'er til 3,0GHz. Der blev dannet en del kondens på kølehoveder, slanges osv. Jeg lagde blot noget køkkenrulle under de steder hvor vandet dryppede ned. Tog det knap så tungt.

Men bare vid, at du løber en gevaldig risiko, hvis du ikke tænker dig om.

Du kan gøre som #2 foreslår, og benytte noget frostfrit væske. Så er du af med problemet, hvor dit kølevæske risikere at fryse til (selvom det nu nok skal holde en fin temperatur :)).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:27:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det er lidt ligesom når du tager en kold bajer med inden for i stuen. Hvis den har stået et koldt sted (altanen om vinteren eller køleskabet), så vil der dannes kondens på dens overflade.

Den kondens kan du afhjælpe ved at komme f.eks. et håndklæde omkring. Så køler du faktisk øllen yderligere. Dette foregår ved to principper.

Fordampningsprincippet og isoleringsprincippet.

Du bibeholder et lavt energitab, samt fordampningen hiver energi (=varme) ud af øllen.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 22:50:52
Svar/Indlæg:
576/64
Dobbeltpost hu!? :o

#4, #5 >> Vil det sige at jeg kan se bort fra alle problemer ved at benytte sprinklervæske som kølervæske? Eller er det blot problemet med at vandet kan fryse fast ved % grader der afhjælpes?

Hvis jeg skal have en god ventilation i kabinettet forsvinder ideen med dette lydlæse sæt næsten. Jeg regner dog med at bibeholde min 120mm frontblæser og den 90mm + 80mm som sidder i PSU'en og er næsten lydløse. Men er det nok, hvis vi siger at der bliver 30 grader varmt i kabinettet og at der en dag er minus 15 grader udenfor?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2005 23:03:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Nope. Ved at bruge sprinklervæske formindsker du blot risikoen ved at vandet fryser til.

Vandets densitet ændrer sig lidt, hvilket er hele fidusen med sprinklervæske.

Men du slipper ikke udenom, at køler du til en relativt lav temperatur, så bliver dit kølehoved koldt, og dine slanger lige så. Derfor fortalte jeg dig om da jeg brugte isvand.

Jo større delte-temp. du har, jo større er chancen for dannelse af kondens. Ventilationen skal ikke ændre temperaturen, men holde en lav luftfugtighed inde i kabinettet.

<b>PS.: Lad være med at trykke på "F5". Gå ud på forsiden eller brug http://www.overclocking.dk/for... ;)</b>

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2005 01:51:20
Svar/Indlæg:
4657/53
du skal nok bruge kølervæske istedet for sprinkler væske. da der er sæbe i skrinkler væske :i

T-max

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2005 15:33:48
Svar/Indlæg:
649/35
Der opstå kondens når slangenstemperatur er så kold at dens omgivende luft er kølet så langt ned at den har en relativ luftfugtighed på 100 % dvs. hvis du har et fugtigt indeklima vil der hurtigere dannes kondens end hvis du har et knastørt indeklima, så det passer altså ikke at der dannes kondens ligeså snart at du kommer under stuetemp, kun i det tilfølde at du har en luftfugtighed på 99 % så vil en grads nedkøling afluften resultere at den relative luftfugtihed overstiger 100 % og derfor vil kondensere på dine slanger.

Du skal regne med at hvis du kommer under 10 grader på dine slanger vil du begynde at få kondensproblermer.

Jeg ville ikke være så bange for det tilfælde hvor der var -15 grader udendørs og 30 grader indendørs.
for en -15grader varm luft kan kun indeholde en minimal mængde vand --> dvs. når denne luft bliver opvarmet i din stue til 30 grader vil den have en relativ luftfugtighed på ca 1 %.
jeg ville nok være lidt mere bekymret hvis det var 1 grad og regnvejr/tåge udendørs du kan nok godt regne ud hvorfor.

det skal siges at hvis du andvender passiv køling som reseratoren skal du nok regne med 20 graders temp diff. så dit vand vil blive 5 grader ved -15 grader ude temp hvis du voldclocker.

Jeg forsøgte en gang at smide hele maskinen ud i -1 grad og det resulterede i en vand temp på 11 grader med 2 x 120mm blæser der bankede alt hvad de kunne trække på min radiatore
der fik jeg min 3500 + op på 2850 mhz

du kan se hvordan jeg isolerede min slager da jeg lavde et førsøg med at sætte et køleskab ind i mit system. http://www.overclocking.dk/com...

Just

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2005 21:06:45
Svar/Indlæg:
576/64
Jeg tror simpelthen jeg dropper alt om at smide den udenfor :x At miste min 2.8'er kunne jeg klare, men mit nyindkøbte Pro-Vivo @ XT-PE ville gøre ondt at miste.