Forskellen på DDR og DDR2 ram?!

Diverse d.  02. februar. 2005, skrevet af System
Vist: 215 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2005 11:54:11
Svar/Indlæg:
0/11005
Har prøvet at søge på nettet om forskellen på DDR og DDR2 ram, nogen der kan give mig en kort forklaring, eller et link til hvor jeg kan læse noget om det..! :)
Super mange tak og god dag..
NielsPeter

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2005 12:18:48
Svar/Indlæg:
248/42
Læste en gang en længere udledning om DDR-2. Jeg kan ikke huske halvdelen af det men det kunne jeg kunne huske der var vigtigt for mig var nole få ting(please correct me if I'm wrong):

1. Det bruger mindre strøm end DDR-1.

2. Det er (indtil videre) nød til at køre med en højere latency så sammelignet med DDR-1 med samme hastighed vil DDR-1 være hurtigst.

3. DDR-2 kan scaleres meget højere så det kommer vi såmænd nok til at se mere til

Jipsix

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2005 12:21:28
Svar/Indlæg:
32/14
jeg mener det er noget med at DDR2 ram er hurtigere rent MHz mæssigt, men almene DRR ram har bedre latency dvs. opdateringshastighed på fks. de bedste 2-2-2-5. hvor DDR2 måske kun har 4-4-4-12.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2005 13:29:17
Svar/Indlæg:
2126/135
Citat red_martian i hans gxf-guide part. 2:

SD-ram er den ældste type ram. Jeg kender intet nuværende grafikkort der bruger SD-ram. Men de har tidligere været brugt i stor grad.

DDR-ram er en noget nyere. Men er internt meget identisk med SD-ram. Forskellen mellem SD-ram og DDR-ram er at DDR-rammene kan flytte to data-pakker per clockslag, hvor SD-ram kun kan flytte en.

DDR2 og GDDR2 er generelt den samme slags ram og vil her kun nævnes som DDR2. DDR2-ram har færre ledere end DDR og kan tåle højere temperature inden de laver fejl eller bliver ustabile. DDR2-ram har en tendens til at blive meget varme, og er langsommere end DDR ved samme frekvens. Det skyldes at der er færre ledere, så printkortenes design kunne blive lidt mere simpelt, samt at de skal kunne tåle den højere varme, hvilket giver en længere respons fra rammene, også kendt som høj latency.

DDR3 og GDDR3 er praktisk taget optimerede DDR2-ram men kan holde en noget lavere temperatur. Per clockslag er DDR3 stadig langsommere end DDR, til gengæld kan DDR3 generelt nå væsentlig højere frekvenser end DDR før de bliver ustabile, hvilket ikke betyder at de er lette at overclocke, men er lettere at producere til højere hastigheder.

Rams interne hastighed måles i Megahertz (Mhz) og ret ofte også i Mhz-DDR. Mhz-DDR beskriver rammenes teoretiske hastighed og bruges også tit til almindelige PC-ram. Hvis rammene har en hastighed på 800Mhz DDR. Er den reelle hastighed i virkeligheden 400Mhz. Producenterne har det dog oftest med at glemme DDR-betegnelsen. Rams anbefalede max-hastighed måles til gengæld i nanosekunder(ns)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2005 13:29:39
Svar/Indlæg:
2126/135
damn dobbeltpost!