PSU test måling

Diverse d.  02. februar. 2005, skrevet af Zonqui
Vist: 306 gange.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2005 17:33:10
Svar/Indlæg:
732/117
Hejsa!
Jeg har besluttet mig for at teste min PSU, problemet er bare at jeg på ingen måde har nogen ide om hvordan. Jeg har selvfølgelig et multimeter, til at gøre det med, men kender ikke selve processen.
Så vile hører om der er nogen der kan forklare, hvordan det skal foregå??

Mvh Morten

Deep

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2005 19:11:51
Svar/Indlæg:
507/141
At du har et multimeter er en god begyndelse, fremfor blot at bruge de indbyggede sensorer ;P

Jeg formoder at du primært er interesseret i at vide hvordan din PSU klarer dit nuværende system?

For at få en ide om hvordan din PSU har det vil jeg foreslå at du måler spændingerne i ATX-stikket på bundkortet.

Minus på 'metret tilsluttes en af de sorte ledninger, og på gul kan du så måle +12V, på rød +5V, og på orange +3.3V.

Det vil give dig et udmærket, nemt og hurtigt overblik.

(Skriv gerne dine resultater her i tråden)

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2005 19:32:25
Svar/Indlæg:
732/117
Mit problem er at jeg vil teste antal watt, ampere og stabilitet ved 3,3 ; 5 og 12+- og kan man ikk gøre de tuden en spand(er noob så aner intet om man skal ha en comp til det eller ej).

Mvh Morten

Deep

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2005 23:51:37
Svar/Indlæg:
507/141
Der er så vidt jeg umiddelbart kan huske ret delte meninger om Antec TrueBlue. Jeg har aldrig testet en, så jeg kan ikke selv udtale mig.
Den opgives til 22A på +12V, så den burde egentlig være god nok til dit system, men man ved jo aldrig.

Om den er "stabil", altså giver stabile spændinger på linjerne kan man ikke måle med et multimeter, der skal du bruge et oscilloskop. Det du kan gøre er at prøve at måle hvad spændingerne på +3.3, +5 og +12V ligger på når dit system kører. Hvis de er meget svingende eller markant lavere end forventet er din PSU for svag. Du kan muligvis også prøve at måle om der ligger nogle AC-spændinger overlejret på de nævnte linjer, men det er nu meget tvivlsomt om et almindeligt multimeter vil kunne måle sådanne. Du kan jo da prøve?
Tilføj gerne dine målinger her i tråden, så kan "vi" prøve at studere dem lidt nærmere.

Grunden til dine problemer med overclocking kan dog f.eks. være at din CPU blot ikke kan mere, at vcore'en er for ustabil (dårlige/svage spændingsregulatorer på boardet? = behov for voltmod?) eller meget andet. Dette kan jeg dog ikke hjælpe så meget med, men prøv også at oprette et generelt "hvorfor kan jeg kun nå xx GHz?" spørgsmål.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 07:49:26
Svar/Indlæg:
732/117
Hej igen.
#3 jeg har byttet CPU ud. Denne cpu har været oppe på 3,6GHz hos den tidligere som jeg også har byttet mobo med.

Jeg tester den på min skole så, ofr der har vi oscillosper, men så bliver dte med en comp der minder om min comp.

Så har prøvet alle de andre "lette" muligheder, og det er ikk cpu, chipset, måske ram(Corsair PC4000 XMS).

Mvh Morten
P.S. Skal nok skrive results :D

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 19:39:07
Svar/Indlæg:
732/117
hej igen alle!
har forsøgt mig lidt frem med måling af mine 4-pins connectere... Syes bare lige der er noget der er mærkeligt. Når jeg putter negativ i jord(black) og positiv i en af de andre stik. men når det så er gjort viser den bare 0 votlts. Når jeg så kun har negativ i jord sker der noget... men det svinger utroligt meget. lige fra 2,5 - 8 volts :S Men den svinger især når man bevæger sig, men sidder jeg stille bliver den på nogenlunde 4,65 volts :l
Gør jeg noget forkert?

Mvh Morten
P.S. Havde min psu tilsluttet min mob og de andre ting der nu er i et kabi. Tændte bag på psu´en og målte(uden at tænde på boot knappen self) :D

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 10:54:33
Svar/Indlæg:
732/117
Okay, nu har jeg fundet lidt mere ud af det.
Har foretaget målinger på mine 4-pins stik. +5 ligger på 5,07 og +12 ligger på 12,11.
Men ved ikk hvordan jeg måler på mit ATX stik?
Skal jeg ikk bare tage en ledning og bruge den til at forbinde jord med on, så jeg laver en "falsk start"?

Mvh Morten

Deep

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 13:19:53
Svar/Indlæg:
507/141
Jo, den grønne ledning i ATX-stikket skal forbindes med en af de sorte for at starte PSU'en.
Husk at du nogle gange skal have en vis belastning på PSU'en for at den kan startes ordentligt - blot en HD eller noget i den stil.

...og apropos dine målinger i #5: det skyldes støjindstråling.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 17:54:37
Svar/Indlæg:
732/117
Da jeg testede samme stik i AC, fik jeg mange volts! Der var helt op til 7,5 volts! Lidt mærkeligt synes jeg nu nok.
Grønne ledning? jeg kan vel bare tage en ledning og forbinde mellem jord og on? :D

Deep

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 19:12:07
Svar/Indlæg:
507/141
Hvad mener du helt præcist med "on" ? Jeg bruger altid grøn+sort for at starte uden tilsluttet bundkort...

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2005 11:07:04
Svar/Indlæg:
732/117
on=grøn :D