S-ATA nybegynder

Diverse d.  02. februar. 2005, skrevet af System
Vist: 179 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2005 19:05:41
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa,

Håber nogle venlig sjæle vil hjælpe en Sata nybegynder lidt på vej :)

Jeg har netop samlet min nye maskine - Amd 64 3500+ 90nm, Asus Sli Deluxe, 2x512 MB Geil Value, Leadtek GF 6800 NU 256MB.

Jeg har sat min 200GB sata disk til "sata1" stikket på bundkortet og har sat bootrækkefølgen i Bios til Floppy-CDRom-Harddisk(sata).

Så bootede jeg op på en Win XP Cd-Rom og begyndte at installere Windows. Jeg glemte at trykke F6 under installationen men Windows fandt min harddisk uden problemer så jeg oprettede en partion, formaterede harddisken og og fuldførte installationen.

Nu kører Windows XP og alt kører umiddelbart perfekt, men da jeg ikke har kørt med Sata diske før har jeg et par nybegynder spørgsmål:

1) Skal jeg lave en floppy disk med sata/raid drivere og reinstallere Windows (huske at trykke F6 denne gang)? Vil det give nogen forskel i ydelse osv.?

2) Når jeg booter og den viser hvilke diske og drev der er fundet skriver den:

"First Sata Master LBA,ATA133 200GB"

Min harddisk er en Sata-150 disk og mit bundkort undersøtter også Sata-150 så burde der ikke stå:

"First Sata Master LBA,ATA150 200GB".

Kører min harddisk Sata-150? Hvis ikke hvor kan jeg så ændre det, BIOS/Windows? Kan man se nogen steder i Windows hvad ens harddisk kører?

3) Min sata disk er tilsluttet via et almindeligt strømstik - er der nogen forskel i ydelse osv. på om man bruger et alm. strømstik eller et sata strømstik?

Håber nogen vil hjælpe med at besvare disse "dumme" spørgsmål.

På forhånd tak.

mvh.
F.Hansen

Quato

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2005 20:23:47
Svar/Indlæg:
240/13
Det er bestemt ikke dumme spørgsmål.

#2 SATAdisken kører fint med kun 1 af strømstikkene tilsluttet.

Og jeg kan forestille mig, at når du har et SATA-strømstik skal du nok bare bruge det.