Luftgjennomstrømning. Hvordan?

Luftkøling d.  03. februar. 2005, skrevet af arve28
Vist: 349 gange.

arve28
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 00:04:16
Svar/Indlæg:
68/53
Har et Chieftec high tower. Dette er bekledd med isolasjonsmatter 10mm.
Har satt en Zalman kjøler på chipsettet på hk. Montert Zalman heatpipe på skjermkortet. Hengt opp de 2 seagate diskene.

Hva er beste løsning for luftgjennomstrømning?
Bak har jeg en Chieftec PSU 340W. Under den en Papst 12dB blæser. Under der en Adda 23dB blæse som kjøres på 5V. Stillere enn Papsten.
Over PSU er det et hull til en 92mm blæse. som jeg ikke har noe i. Bør jeg tette dette? Ellers kan jeg vel dra inn luft her og ut av PSU?
Er isolert i 5,25" plassene. Bør jeg lage undertrykk i kabinettet?
Under 5,25" brønnene er det 3 hull med plass til 3 80mm vifter underhverandre. Bør jeg sette inn 2 vifter der, eller blir lufta alikevel dratt inn der?

Vil psu bli mindre varm om jeg setter inn en 92mm blæser over PSU?
Temp kabinett er 31-32 grader.

Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 00:28:11
Svar/Indlæg:
976/138
Jeg ville smide 2-3 80mm NoiseBlocker blæsere i pladserne i fronten til at hive frisk luft ind i kabinettet og en 92mm NoiseBlocker i over PSU til at få den varme luft ud af kabinettet.

Se for eksempel det her billede (fra anti-pjerrots profil):

http://www.overclocking.dk/bil...

Du kan købe NoiseBlocker blæserne hos www.vcore.dk så skal du bare bestemme dig for hvor meget díne blæsre skal lave.

NB UltraSilentFan S4 80mm kan levere varen ved 12 volt og siger næsten ingen ting ved 5 volt hvorimod NB UltraSilentFan S1 80mm aldrig siger noget, men levere bedre en papst 12db.

NB UltraSilentFan SE2 92mm kan næsten ikke høres ved 5 volt og den er heller intet problem ved 12 volt.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 21:01:27
Svar/Indlæg:
4112/53
Du får bedre køling, ved at du sætter min. en af dine vifter over i fronten af kabinettet, da den så vifter "kold" luft ind i kabinettet, og skaber et lidt bedre flow.

Den 92mm over PSU'en, skal du sætte til at suge varm luft ud af dit kabinet, da det vil give din PSU et temp fald på ca 5°C hvilket den næppe vil klage over. ;)

Det bedste flow, vil du opnå med at montere de tre vifter foran i kabi. så de suger kold luft ind i kabi, sammen med din 92mm vifte i toppen over PSU'en og så en enkelt 80mm vifte til at tæt på din GFX køler, så der er noget flow hen over den.
Har du er hul i siden af kabi. vil du få en bedre køling af Zaman'en på dit GFX, hvis du sætter den i, så den vifter kold luft ind på zalman'en.

På Chieftec kabi'erne, er der huller i den ene side, så det er ligemeget om der er over eller undertryk, da disse hulle vil udligne dette, hvis dine vifter ikke er tilpasset hinanden.



arve28
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2005 09:32:40
Svar/Indlæg:
68/53
Takk.

Det er ikke huller i siden av Chieftec etter at jeg har isolert hele døra på innsiden med 10mm lydisolasjon.
Slik jeg har hatt det i 3 år er 2 blæsere nederst foran og en vifte bak. Disse har jeg koblet så de kan kjøres på 5V når jeg ikke er der og 12V når jeg ikke sitter ved PC'n. Den øverste hullet i front, der man egentlig skal ha harddisker, er tettet igjen.

Bak over denne blæser jeg har 5V sitter det en 12dB Papst. Over her igjen sitter Chieftec 340W psu. Luftinngang bak på denne. (Ikke under som nå er vanlig).
Over her har jeg et hull som jeg foreløpig ikke har noe blæser i.

Kan det være lurt å åpne/ta bort slott luka under der man kobler skjermkabel på skjermkortet. Da vil enten luft gå inn eller ut her og det blir forskjell på lufta.

Hvordan kan jeg finne ut om luft går inn eller ut?