K8N NEO2 & RAID problem

Bundkort / CPU d.  03. februar. 2005, skrevet af dFrag73
Vist: 357 gange.

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 11:14:13
Svar/Indlæg:
141/3
Setup:

MSI K8N NEO2 BIOS 1.4
A64 3200+ 0.09, standard hastighed, no OC
1 GB Gskill PC4400, standard settings, no OC
2 x 160 GB WD SATA
POV 6800 GT

Opgave:

Installere Windows XP SP2 på disse to diske som er sat op til at køre RAID0 på SATA porte 3 & 4.

Fremgangsmåde:

Har sat alt der har med SATA og RAID (undtagen IDE enheder) til enabled i BIOS .
Har oprettet et striped array med optmized stripe size (32k).
Loader begge drivere fra disketten efter F6 som der står i manualen.
(Har faktiskt gjort det på samme måde som den her guide http://forums.pcper.com/showth... )

Problem:

Windows installationen kommer ikke videre efter den har loadet alle drivere og der står "Setup is starting Windows".
Første gang jeg skulle installere gik der lidt for stærkt, der indlæste jeg kun den første driveren, RAID driveren, på disketten. Der kunne jeg godt komme igang med installationen men da jeg skulle vælge hvilken disk som Windows skulle installeres på dukkede begge diske op, og ikke som én samlet disk. Tog en chance og gik alligevel videre med installation på den første listede disk men ved første reboot stod der at NTFLDR (eller noget lignende kan ikke huske præcis) manglede. Prøvede efterfølgende gange at ændre diverse indstillinger i BIOS samt lave nye arrays hver gang. En af gangene fik jeg BSOD da den var igang med "Setup is starting Windows".
Noget jeg også har undret over er om Boot skal være Yes inde i RAID bios setup. Den står som default til No og der ser også ud som den skal det i manualen.

Jeg har søgt efter noget info andre steder på nettet. Det eneste jeg fundet er dette http://www.ocforums.com/archiv... hvor han har ser ud til at have nogenlunde det samme problem.

Lige nu aner jeg ikke hvordan jeg skal komme videre. Håber der er en eller anden der har en god idé....

På forhånd tak.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 11:54:10
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg ville umiddelbart gætte på at den skal stå yes inde i boot.

Jeg har ikke selv prøvet med MSI's raid. Men de gange hvor jeg har installer et windows på maskiner med specielle drivere, der har jeg benyttet din fremgangsmåde.

Det er det rigtige som du har gjort - du mangler bare et flueben et sted

(man kan også sætte boot til raid inde i bios) :)

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 12:01:18
Svar/Indlæg:
141/3
Hmm...mener at jeg har sat alt som det skal være i BIOS også mht. boot osv. men som du selv siger - der mangler jo nok et eller andet et sted....kan bare ikke overskue hvad.... :(

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 13:13:59
Svar/Indlæg:
141/3
Har ledt og ledt på nettet men ikke fundet noget. Det må være noget jeg har overset eller sat forkert op i BIOS. Siden der heller ikke er nogle OC:ere herinde der har et godt tip så må jeg nok hjem og kigge efter igen.... :00

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2005 13:45:54
Svar/Indlæg:
623/31
Har selv sat et Raid (stripe) setup, på en kammis MSI K8N NEO2 platinum. Der er et tons instillinger i biosen som skal stilles. Boot skal vidst stilles på SCSI, kan ikke huske om den kan stå på SATA. I raid biosen, lavede vi bare et stripe array med standard instillinger. Derefter bootede vi med en WINXP pro xp1. F6 og indlæste begge drivere. Så kørte det bare.
Forinden havde vi kæmpet en kamp med det raid array. Det hele løste sig da vi fik opdateret BIOS'en.
Iøvrigt en god ide at bruge SATA 3-4, da der er bedre OC muligheder.
Håber det måske kan hjælpe. Ellers kan jeg nok overtales til at tjekke konfigurationen på hans puter.

Mvh Calimero 8)

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2005 13:54:27
Svar/Indlæg:
141/3
#4 mange tak

Skal prøve igen iaften og hvis det ikke lykkes så kan det godt være du hører fra mig :l