Vandkøling af 6600GT

Vandkøling d.  06. februar. 2005, skrevet af Bluewest
Vist: 654 gange.

Bluewest
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2005 01:27:56
Svar/Indlæg:
15/1
Jeg har lige investeret i et Asetek Waterchill kit og et Aopen AGP 6600GT. Alt gik godt med monteringen af waterchill kit'et i mit kabinet, lige indtil jeg skulle montere kølehovedet på mit nyindkøbte Aopen 6600GT.

Da jeg fjernede stockkøleren, opdagede jeg til min store overraskelse, at GPU chippen faktisk er delt i 2 dele, forstået på den måde at selve GPU-chippen sidder midt på kortet(roteret 45 grader i forhold til andre kort), og HSI-chippen sidder i yderkanten af kortet. Det betyder selvfølgelig at mit Asetek kølehoved ikke kan dække begge, og jeg nu på herrens mark i forhold til hvad der skal gøres.

Min umiddelbare intension er at montere kølehovedet på selve GPU-chippen, og så måske anskaffe mig en heatsing til at montere ovenpå HSI-chippen. Jeg bare lidt i tvivl om det vil virke - jeg er bange for at HSI-chippen måske bliver for varm uden direkte luftkøling...

Er der nogen der har erfaringer med dette ????



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 02:51:11
Svar/Indlæg:
1328/55
Har du et billede af det?

Er du sikker på der ikke er tale om en shim?

se her: http://www.overclockers.com/ti...



BOOOMER
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2005 08:33:25
Svar/Indlæg:
170/29
Jeg tror du har kigget på pci-x kortene da du kiggede på vandkølingen.. der ligger gpu´en ikke i 45" som på agp kortene..

Eller tager jeg helt fejl?



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2005 08:42:43
Svar/Indlæg:
3799/43
#0 har du ikke mulighed for at tage et billede af det ? har set en masse billeder af det, men kunne ikke finde nogle billeder uden køleren :(



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2005 11:05:05
Svar/Indlæg:
722/35
#3
De sidder nok som de gør på det her Albatron kort:

http://www.overclocking.dk/bil...





kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2005 11:10:57
Svar/Indlæg:
722/35
#0
Nu ved jeg ikke lige hvordan kølehovedet ser ud i dit Asetek kit, men hvis de to chips sidder på samme måde som på det billede jeg fandt af et Albatronkort, så kan det da lade sig gøre at køle den med f.eks. dette lille kølehovede:

http://www.studiedata.dk/produ...

Det er self. en ekstra lille investering, plus at den har nogle ret små studser på 6mm, men det kunne måske være en løsning.




ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2005 11:11:23
Svar/Indlæg:
3799/43
hmm kritisk hvis du smed en 3mm kobberplade ind som en bro kunne det måske gå



Boris
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2005 11:16:45
Svar/Indlæg:
21/0
Det er korrekt....På AGP udgave af dette kort sidder alting lidt mystisk. Det er fordi 6600GT er udviklet specielt til PCI-E og slet ikke var tiltænkt AGP markedet. Da Nvidia, så fandt ud af at Der stadigvæk var et KÆMPE marked måtte de lave en "hovsa" løsning som er den du ser på dit kort. Det gør at det er meget svært at finde en god alternativ kølerløsning da layoutet er noget mystisk.



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 12:41:47
Svar/Indlæg:
541/22
Du behøver ikke at køle den "skrå" chip med andet end pasiv køling.

Søg bare for at få sat dit vandkøling på coren og find derefter noget passivkøling du kan sætte på omformeren. (gammel p4 køler der er skåret til)



Bluewest
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2005 14:19:45
Svar/Indlæg:
15/1
Tak for jeres svar allesammen.

#1 - nej der er ikke tale om en shim - Nvidia har delt selve GPU chippen og HSI-chippen op i 2, og har placeret dem på en mystisk måde - de er både forskudt, og GPU'en er roteret 45 grader i forhold til andre grafikkort.

#5 - tak for tippet med det lille kølehoved fra studiedata, men jeg er bange for at der ikke er plads til at montere det på kortet.

#8 - Jeg tog chancen og satte mit 6600gt i min pc, og startede op uden køling af HSI-chippen. I løbet af kort tid blev den lige lovlig varm til at jeg syntes det var spændende, så jeg slukkede igen og satte mig i tænkeboks.

Fandt et gammelt geforce4 kort i en kasse på loftet, som havde en passiv kølerprofil i kobber. Hullerne passede ganske vist ikke helt, men der er ikke noget som en Dremel ikke kan klare.

På mit 6600gt er der heller ikke køling af ram'ene, så jeg tog også de passive ram kølere fra mit gamle geforce4 og smækkede på. De var godtnok klistret fast, men efter et par timer i fryseren var de nemme at få af.

Jeg tager lige et billede at mit "moddede" 6600gt senere på dagen.....



Sonybodyguard
 
Overclocker
Tilføjet:
09-02-2005 21:42:14
Svar/Indlæg:
90/20
Nu har jeg selv lige købt sådan et Albatron kort, og ærger mig lidt, når jeg læser dette indlæg.

Havde håbet på jeg kunne finde noget ala http://www.studiedata.dk/produ... til mit Gt kort, men der er alt håb måske ude :( ?

Ideen og det er jo meget godt, men det er jo lige meget når det kun er til 6800 gt.

Overvejer nemlig at lave det hele LC, el. så kun GPU og min nordbro.



Nanos
 
Superbruger
Tilføjet:
09-02-2005 21:52:12
Svar/Indlæg:
180/16
Hvaså bluewest kommer du ik med et billed eller to af dit mod :) jeg venter spændt..



ZeroHerO
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2005 11:36:57
Svar/Indlæg:
166/16
Bluewest

jeg har selv vandkølet mit Club3D agp6600GT, den chip du taler om, er det ikke pci-E agp konvereteren?

I hvert fald, kan jeg fortælle dig at min bliver så varm at jeg får gfx fejl.

http://www.tweakup.dk/HTML/cas...

Du kan se der sidder en sort passiv profil på mit kort, og jeg tror det er samme chip du taler om ikke?

Jeg er ved at smide vand på den også, det skal ganske lidt til at køle den, men passivt bliver min i hvert fald for varm.

Mvh ZeroHerO



Don
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2005 04:07:21
Svar/Indlæg:
4/3
Hejsa,

Jeg har fuldstændig samme problem.. Rammene sidder skævt vinklet ud til kanten,væk fra AGP slottet, og har en to-delt agtig GPU (om det er pci-agp konverteren kunne være et godt bud!).

Købte en Zalman ZM80D-HP i dag, og har siddet de sidste 4 timer men ligeledes vil den modifiseres på og køle ordenligt.. 56 idle☹ vs. nogle og 40 idle den m. gl. blæser..
Det er vel vigtigt at smide noget køling på sine DDR3 ram, ikke?

- Nogen der ved om der enkelte fabrikanter laver køling til denne slags 6600Gt kort..??

Er sgu lidt presset...!!

Mvh Ras



Bluewest
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 15:08:53
Svar/Indlæg:
15/1
Som jeg skrev i #1 og 9, så har jeg kørt med mit "moddede" 6600GT kort i et stykke tid nu. Sorry jeg ikke har smidt et billede af det endnu - det kommer......

Jeg har Asetek vandkøling på gfx-coren, og selv om jeg har overclokket kortet til 575mhz på coren og 1002mhz på mine ram, så bliver temperaturen på coren aldrig over 40 grader - også selv om jeg voldtager kortet..... 😉

Min pci-agp conventer bliver derimod temmelig varm - faktisk så varm at jeg ikke kan holde fingeren på den i mere end et par sekunder. Jeg tror faktisk godt at jeg kunne skruen endnu mere op for mhz'en på både ram/gfxcore. hvis bare jeg kunne finde en ordentlig køling til PCI-AGP konverteren.





perry_78
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2005 16:34:41
Svar/Indlæg:
1304/117
Mit Asetek køler mit Gainward ved 605/1232 ved fuld load på 41C.

DOg rammerne skal også have noget køling, denne dumme thermalpad begrænser OC :(



Sonybodyguard
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2005 21:27:17
Svar/Indlæg:
90/20
Skal man virkelig i gang med vand på det kort, for at køle det?

Er pisse træt af den lorte køler som sidder på mit Albatron, og har studeret diverse sider igennem, efter en køler som kunne bruges til det, men intet kan findes :(

Help plz.