Et Vandkølings-Eventyr af OWA

Vandkøling d.  06. februar. 2005, skrevet af OneWinged Angel
Vist: 389 gange.

OneWinged
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2005 11:32:35
Svar/Indlæg:
17/4
Et Vandkølings eventyr af OneWinged Angel.

Efter at havde bygget et ny pcér op, syntes jeg der skulle gøres noget ved larmen fra de efterhånden mange blæsere i systemet, og den eneste løsning jeg kunne se, var at smide noget vandkøling på skidtet.

Efter et par dages surfing rund på nettet, besluttede jeg mig for dette system fra http://www.pc-modd.dk
http://www.pc-modd.dk/Cart/des...

et Alphacool Complet Set - PRO 120 vandkølings sæt, som jeg fik af vide, var et udenmærket begynder sæt. Jeg bestilte det, og 5 dage senere stod jeg med en kæmpe pakke i hånden, og en lyst til at flå hele computeren fra hinanden.





Første skridt var at flå ALT ud af kabinettet, og få bundkortet ud.
Dernæst skulle jeg i gang med mit POW-6800GT grafikkort. Det kølehoved der var med i sættet, kølede desværre ikke rammene, så jeg måtte ud og invester i dette monster af et kølehoved http://www.studiedata.dk/produ...

Jeg må da indrømme, at det var med lidt svedige hænder, at jeg begyndte at skille mit nye graffikkort ad, men stille og rolig fik jeg stock-køleren m. blæser og heat-sink af, og kunne begynde at rense det af i sprit.. billederne er desværre ikke for gode














Men efter lidt asen og masen, fik jeg da skiftet køleren ud, og kunne begynde at kigge på CPUén. ingen problemer der.. af med bundkortet, og ud med min fine ZALMAN CNPS 7000A-Cu køler. Afrens cpuén med sprit, og noget nyt kølepasta på. På med vandhovedet, og så var det bare at spænde.




Desværre røg jeg så ind i nogle problemer. Mit fine chipsæt, skulle efter planen også køles, men GIGABYTE syntes det var rigtigt smart, at sætte den på linie med grafikkortet, og da kølehovedet var 20mm tyk, var der ikke plads til den.. Damn.

Ærvelig, måtte jeg bestille et nyt hoved, som kun var 14mm tyk, som kommer på engang i næste uge, og gik videre med selve installeringen af resovaret og radiatoren.

Problemet var dog, at i mit Tt- Tsunami-Dream kabinet, ikke er monster meget plads, så det endte med, jeg måtte bore 4 popnitter ud, og fjerne holderen til de 5 Harddisk der kan sættes i. så blev der også plads til resovaret og radiatoren, og jeg kunne trække slangerne rundt. Det skal lige nævnes, at i det system jeg valgte, er pumpe indbygget i resovaret, så man sparer noget plads der, hvilket jeg var rigtig glad for 




Da det var færdigt, skulle der bare hældes vand på systemet, og med nogen bekymring om hvorvidt man nu havde samlet det hele ordentligt, satte jeg strøm til pumpen.







SUSCESS. det virkede, og var tæt, og jeg kunne nyde min "Næsten" lydløse computer, og at hele systemets temperatur var sænket næsten 10 grader 
Her er et lille skema over "Før" og "Efter" temp. på systemet:
Luftkølet.

Grafikkort GPU--------: idle 51 grader / full load 59 grader
Grafikkort Ambient--: idle 37 grader / full load 45 grader
CPU----------------------: idle 41 grader / full load 48 grader
Kabinet-----------------: idle 25 grader / full load 25 grader


Vandkølet.

Grafikkort--------------: idle 44 grader / full load 52 grader
Grafikkort Ambient--: idle 29 grader / full load 37 grader
CPU----------------------: idle 33 grader / full load 44 grader
Kabinet-----------------: idle 25 grader / full load 25 grader

Hvad var så ideen med denne tråd.. det hved jeg sguda ikke.. jeg så der efterhånden var mange spørgsmål om vandkøling herinde, så jeg besluttede mig for, at lave denne lille "glædes-historie" som andre forhåbelig kan bruge, og få lyst til at kaste sig ud i det.

Men som sagt, kan i bare spørge, hvis i har spørgsmål.

Held og lykke ;oP

The End


MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 12:16:17
Svar/Indlæg:
541/22
Har prøvet samme vandkølehoved til gfx som du har. Men det resuterede i streger på kryds og tvers af skærmen og defekt gfx til 3,5k :(



OneWinged
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2005 12:51:08
Svar/Indlæg:
17/4
#2 he he.. tror ikke du har været omhyggelig nok med at rense og lægge ny kølepaste på så.....



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 12:55:18
Svar/Indlæg:
541/22
#2 Det kan jeg forsikre dig om at jeg var. Havde ikke prøvet at sætte et kølehoved på gfx før men. Jeg brugte ca 4-6 timer på at sætte det på for at være sikker på ikke at ødelægge noget.

Hvor irreteret tror du man bliver nå ens computer ikke virker efter man har glædet sig i 6 timer. x(

Mit bud var at kølehovet må ha været skævt eller sådan noget.

BTW når du vender dit gfx kølehoved om er der så en form får rund cirkel nedeunder der skal køler corene eller er der helt plant ?



JB:-)
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2005 13:17:34
Svar/Indlæg:
207/50
Tillykke med dit vand, det ser sku ikke helt dumt ud 🙂

Vil lige høre om dine erfaringer med pc-modd.dk, forløb alt som det skulle?



OneWinged
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2005 16:21:37
Svar/Indlæg:
17/4
#3 ja der er en rund (rød) core, der rager ca. 2-3 mm længere ud end resten af kølehovedet til at køle GPUén

#4 takker, og ja.. jeg er fuldt ud tilfreds.. som du nok har set på eet af billederne, sidder jeg med 2 radiatoere... det var fordi den første jeg fik, var ALT for stor i forhold til det jeg havede bestilt, men no problem, jeg fik tilsendt en ny, og så virkede det.. han er rigtig venlig og hjælpsom (Sune) som jeg handlede med

kan kun anbefale dem