vandkøling af chipset på DFI SLI-DR

Vandkøling d.  07. februar. 2005, skrevet af SpinX
Vist: 462 gange.

SpinX

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2005 18:30:12
Svar/Indlæg:
39/6
hej,
jeg har hørt/ læst mig til at chippen på NF4 bundkortene skulle blive ret varme. Så villle bare lige høre om man eventuelt kunne køle det med en Z-chip hølehoved fra dangerden, eller kommerne der nogle nye chipkølere på et tidspunkt til NF4?

Janice

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2005 18:42:44
Svar/Indlæg:
324/54
Efter hvad jeg har hørt er det en genial køling der sidder på standard. Jeg har lige fået mit kort, og kan kun bekræfte at den ser nice ud!

Der er folk som har opnået et meget højt stabilt oc med standard kølingen.

Problemet er også at det skal være et meget specielt kølehoved, da det ellers vil være for stort til at du kan udnytte din sli funktion(Grafikkort kan ikke være der)

Jeg har også vandkøling på mit(asetek) men er gået væk fra at vandkøle mit chipset

SpinX

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2005 18:50:05
Svar/Indlæg:
39/6
okay, tak
selvom det nu kunne være dejligt med vandkøling der også så man kunne slippe af med at have så få blæsere så muligt :e

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 01:59:26
Svar/Indlæg:
3169/185
Kan jeg afvise...

Den bliver ikke varm..
Og vandkøling er en umulighed...

Beklager..

Dog er blæseren på DFI's bud herlig lydløs, imodsætning til A8N-SLI

- Chipsettet på DFI's kort er LIGE bag PCI-E slotten... - Den primære.. - så sætter du vand på... kan du ikke have grafikkort :P - Måtte jeg effere med mit x850XT :\

- Sætter du den i den nederste, kan det give en del problemer.... Plus... Sætter du lydkort eller andet i nederste slot, så er de to kort FANDENS tæt på hinanden..

PS: kortet vil køre over 400 FSB STABILT !!! - Har benched med 400*6,5 ! - Uden problemer..
Kører std. 318*8,5 - Ved... Hold godt fast... 4 HTT !!! - Dvs. en HTT speed på 1272 mhz, og det er sikkert ikke toppen...

Ram - det vil ikke køre så godt med mine ballistix :(

Chipset bliver ikke mega-varmt... Men PWM-area (aner ikke hvor det er) - bliver VARMT... 55-57 grader... Men giver ingen problemer.. (har en bange anelse om det er ved ram)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 02:17:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

PWM = Pulse Width Modulation = Det der populært kaldes for "MOSFET", "MOS" eller "FET's" :)

Sammenlign det med en "onboard bundkort switchmode strømforsyning".

Princippet består i, at enten løber der en strøm igennem, eller så er der lukket (1 og 0). Når der løber en strøm, lades der på en kapacitor (som regel en kondensator), og når strømmen cuttes, aflades kondensatoren. Dette foregår meget hurtigt, og sparer en hulens masse energi = meget lidt varme.

Du har en FET-transistor, der står og tænder og slukker. Til den er der koblet en føler. Den afgør om FET'en skal være tændt eller slukket. Det er et rimeligt simpelt diagram.

Hvis man skulle lave en kurve over spændingen, så ville den være "bølget", hermed indføres begrebet "ripple". Det kan ses ved, at der lades op, og aflades. Som sagt, så skal det foregå så hurtigt som muligt, og helst uden for meget ripple.

Fordelen ved denne metode er, at man sparer en masse energi, og kan "tvinge" kredsene til at føre en større strøm = en større effekt igennem bundkortet/komponenterne.

PWM.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 02:20:16
Svar/Indlæg:
3169/185
Takker...
Wierd høj temp... Min ene 120mm fan (ud af de 2)
Som hiver luft op gennem radiatoren (de er over radiatoren og suger op igennem) - er jo over mosfets... Ergo burde den varme luft forsvinde in no time ;)...

Men så længe de ikke brokker sig er det vel fint? :\
PS: kan de 55-57 grader, hvis de kommer 10 ned, muligvis give mere OC? - Eller giver de mere stabile spændinger, eller hut ? :\ - For... Mine ram er sat til 3,1V - men får 3,07V - Og min CPU 1,69 - og får 1,648...

Mvh. 12k

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 02:28:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Ja. Jo mere du køler dine FET's, jo større er sandsynligheden for en stabil operation.

Man kan faktisk drage en direkte parallel mellem stabilt/højere OC, og køling på FET's.

Det har op til flere bundkortproducenter indset. ABiT var en af de første. Det kølede ikke deres FET's aktivt, men førte bredere baner bagpå bundkortene, så der dermed kunne flyttes en større effekt.

I dag er køling af FET's (aktiv såvel som passiv) næsten standard på alle bundkort.

Nogle bundkort behøver det enddog ikke. Tag mit ASUS P4T533-R. Min CPU kørte over 4,0GHz. Og der var et "alm." airflow i kabinettet. Ikke noget ekstraordinært. Og FET'sne blev ikke markant varmere end ved alm. operationer.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 02:47:33
Svar/Indlæg:
3169/185
Hmm.. Når jeg får tid vil jeg lige smide en 120mm fan på fuld kraft ved de mosfets og se om der er noget at hente..

Synes ellers HTT speed på 1272 er ondt :P

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 02:52:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Sæt hellere nogle små køleprofiler på. Og sæt din(e) blæser(e) på moderat.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 03:07:58
Svar/Indlæg:
3169/185
Er - GRANDE køleprofiler på ;)
Med en 120mm fan kan den vel komme ned på de 25 grader ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 10:56:59
Svar/Indlæg:
1081/37
synes fandeme at det er surt at der ikke er plads til vandkøling!

Nå men PWM står for Pulse Width Modulation og er betegnelsen for den regulerings teknik der styre mosfetterne. i en switch mode udnytter man den fase drejning der er i en kondensator og i en spole. Det specielle ved en kondensator er at strømmen kommer 90grader før spændingen når den skal lades op, og det sjove ved en spole er at der kommer spændingen 90grader før at den bliver mættet med strøm!

Når man sætter strøm til en spole laver den et magnetfelt uden om sig selv, men lige så snart man fjerner strømmen falder det magnetfelt sammen og bliver til strøm igen men i modsat polaritet som man tilsluttede strømmen.

og sammen med en diode udgår de 3 slags komponeter en form for filter som udglatter spænding og strømmen så du får en jævn og reguleret spænding ud fra den spænding som mosfetterne har har lavet til impulser, og bredden på de pulser bestemmer slut spænding som kommer ud af kredsløbet, der af navnet Pulse Width Modulation.

Fordelen ved denne form for regulering er at man ikke afsætter særligt meget effekt i mosfetterne i forhold til en lineær spændingsregulator, og du dermed kan lave den meget effektiv og lille, da man ikke har brug for et kæmpe køleprofil til at køle mosfætterne og jo højere frekvens du kører mosfetterne på jo mindre spole og kondensator skal man bruge, så der er faktisk ikke rigtigt nogle fysiske grænser for hvor lille man kan lave en switchmode regulator

kan godt forklare det ned til mindste detalje men i ville ikke forstå noget hvis jeg ikke lavede nogle tegninger af kredsløbet og strømmen igennem det:)

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 20:48:42
Svar/Indlæg:
1713/31

55 grader? det er ikke så galt som det lyder. De fleste mosfets er lavet til at oparere stabilt over 100 grader, men softwaren på f.eks. Abit bundkort får det til at hyle så snart de er 82 grader... men 55-60 grader er en fin temperatur.

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2005 20:57:28
Svar/Indlæg:
1328/55
self er det muligt at vandkøle chipsettet - det er blot et spørgsmål om fantasi og fingersnilde...

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2005 21:23:09
Svar/Indlæg:
456/27
som de extreme oc'er nok skal finde ud af :e så jeg kan efter ligne dem 😛

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 21:24:51
Svar/Indlæg:
1081/37
#11 ja man skal dælme have fat på en lav profil køle blok hvis det skal kunne lade sig gøre

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 21:42:10
Svar/Indlæg:
3799/43
self. er det muligt
der skal ikke mange tandhjul til før man kan fnde på en løsning

det skal self. laves selv men det kræver ikke så meget ande end noget plexiglas studser og en kobber plade..
teknisk snilde og en lille fantasi..

desværre e mit hw indkøb blevet begrænset pga. bilkøb og lejlighed ellers skulle jeg gerne demonstrere det og lave nogle tegninger. men det er lidt svært når man ikke selv har et fysisk i hænderne

Mentaly

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 23:29:28
Svar/Indlæg:
47/4
Hej

Det kan da sagtens vandkøles, kig i min profil har lige uploadet et pic af min DFI NF4 Ultra deluxe chipset køler, jeg måtte godt nok modificere mit Dangerden I875 chipset hoved lidt, men det kan sagtens lade sig gøre, jeg kan sige lige pt kører jeg 270x10 1/1 på ram 2,5.3.3.8 på mine TCCD BP ram, har endnu ikke set en chipsettemp over 30 grader.

Menty

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2005 22:29:37
Svar/Indlæg:
3169/185
Mit cuplex hovede buler for meget ud...
Men nice nok der :D
Har du vundet nogle mhz på det ? - eller stabilitet?

Mit kortet køret over 400FSB stabilt :D - Så ved ikke helt hva jeg skulle vinde :\
- men er jo underordnet.. (PS: mit chipset er 37-39 grader) - og har intet flow :P

Kan godt være man skal skifte ram... mine ballistix burde kunne trække 277mhz 1:1 T1 2,5-3-3-5 - men.... Med kortet vil de ikke over 263mhz ! - totalt nedern :(

Mvh. 12k

SpinX

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2005 23:17:40
Svar/Indlæg:
39/6
16# mange tak, lige hvad jeg havde brug for, har selv en z-chip kølehoved fra dangerden liggende, så det bruger jeg sku' :e

hmm... det kan godt være hr. dremel kommer på arbejde igen, men det skal fandme kunne være det.... hehe

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 04:31:01
Svar/Indlæg:
2175/21
mht mosfets og 4v option til ram..... har man enabled så du kan give det op til 4v til rammene men giver den under 3.5 så bliver dine mosfets ekstra varme...og dermed kan ustabilitet opstå...vil du ikke udnytte de 4v næsten fuldt ud (kræver meget god køling af ram) så "nøjes" med de 3.2 eller er det 3.3 den kan give som standard (uden at flytte jumper osv)

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 09:37:53
Svar/Indlæg:
722/35
Man kunne måske bruge sådan en her:

http://www.koolance.com/shop/p...

Den fylder hvert fald ikke ret meget, hvis en køleeffekt på 30w er tilstrækkeligt.

SpinX

Overclocker
Tilføjet:
02-04-2005 22:06:38
Svar/Indlæg:
39/6
jeg har lige fundet det perfekte kølehoved til chipsettet, desværre kan det ikke fåes i Danmark, men what the hell

http://www.watercooling.de/cat...