Hvilken højtalere er bedst?

Diverse d.  08. februar. 2005, skrevet af Jacob_Bentzen
Vist: 281 gange.

Jacob_Bentzen

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 14:47:37
Svar/Indlæg:
157/121
Creative GigaWorks S750
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

eller

Logitech Z 5500 Digital
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 14:52:21
Svar/Indlæg:
652/24
#0 du har nok kigget men bare for en sikkerheds skyld

http://www.overclocking.dk/for...

Min tråd der kan du læse hvad jeg skriver!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 14:52:32
Svar/Indlæg:
4120/115
Undskyld mig... men er det ikke lidt spild og bruge så mange penge på plastik højtalere? Du kunne jo næsten få nogle ordentlige højtalere til den pris...

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 14:55:16
Svar/Indlæg:
652/24
#2 mine er ikke lavet af plastik, det er ALU

Og det er jo ikke sikkert han vil nøjes med èn højtaler, kan være han vil have surround eller lign ikke?

Og nu hvor man faktisk kan få noget fornufftigt ud af de to sæt, hvad er så problemet?

Jacob_Bentzen

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:01:09
Svar/Indlæg:
157/121
Ja jeg vil helst have surround :)
Skal jo også bruge dem til film.
Men kan ikke lige finde ud af om det kan betale sig at købe Creative GigaWorks S750 hvis den eneste forskel er at der er 2 højtalere mere.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:01:15
Svar/Indlæg:
4120/115
Tjaa... hvis man vil kunne høre lidt knas rundt om hovedet på én, så er det self. fint. Men jeg vil tro at med et par billige, gode stereo højtalere, der med god dynamik er istand til at give et så godt 3D lydbillede, de vil kunne danne et langt bedre nærfelts surround indtryk, end et par små sattelitter der ikke kan overlevet uden en sub, der går langt op i mellemtone området 😉

Men det er jo bare min mening 😉

Jacob_Bentzen

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:02:54
Svar/Indlæg:
157/121
Hvad ville du så foreslå og det skal jo helst ikke være noget der koster mere :)

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:03:45
Svar/Indlæg:
652/24
#5 helt enig, bortset fra at meningen er at de SKAL have en sub det er det der giver den fede bass gengivelse.
De kunne også bare ha sparet subben væk og lavede større (måske ikke bedre) højtalere.

der er jo heller ikke mange der har plads til to store højtalere i et måske lille rum hvor ens comp står :e

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 15:29:33
Svar/Indlæg:
1762/36
Hvis du vil købe i tyskland kan du bruge www.electronica24.de
Til dit buget ville jeg foreslå:

Sony ta-fe 370, 162 _ - (forstærker) eller
Denon DRA-455 Gold, 199_ - (reciver) eller
Sony STR-DE 197, 199 _ - (reciver) og

2x Magnat Vector Needle 11, 59 _ stk. - (højtaler) eller
2x Magnat Vector Needle 16, 82 _ stk. - (højtaler).

Grunden til at jeg anbefaler Magnat højtalere er at de er forholdsvis billige, hvis du vil punge ud med flere penge. Så alt efter hvad du vælger så bliver det mellem 280 og 363 _..
Foreskellen på en reciver og en forstærker er at der er bygget en radio tuner ind i en reciver...

Har brugt electronica24 den gang jeg købte mit anlæg og var ganske tilfreds med deleveringen...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 16:15:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er jo som #8 skriver en mulighed at få noget hjem fra tyskland, hvor priserne ofte er mindre end i DK, men det er lidt mere besværligt efter min mening...
Ellers så så jeg at man i hifiklubben faktisk kan få et komplet anlæg, helt ned til 3000kr. bestående af Dali's Concept1 højtalere, og en Cambridge A300 forstærker, og så 100kr. til noget Omni højtaler kabel, så er du da godt kørende 😉

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 17:58:29
Svar/Indlæg:
1762/36
#9 Kan ikke anbefale hifi-klubben mere, før i tiden var den drevet af entusialter. Nu er det en forretning som lever godt på sit gamle rygte som billige og gode vare... Varene er skam også i en ganske god kvalitet (er specielt glad for B&W højtalere), men billige er de bestemt ikke!
Så hvis du ikke har penge som skidt vil jeg ikke anbefale dem. Det var ikke det store bøvl da jeg købte mit anlæg i tyskland.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:19:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

*ROFL*

Sorry :r, men: "#2 mine er ikke lavet af plastik, det er ALU"

*LOL*

Forestiller mig et par blikdåser... :00 :e

-> #0

Hvis du vitterligt vil ofre så meget på et par PC-højttalere, så ville jeg - personligt - nok hellere bruge pengene på noget (jeg ville kalde for) "HiFi-wannabe" :)

Så #9's forslag er rigtig godt. Men prisen er selvfølgelig også derefter.

Hvis du gud død mig vil have surround, og det skal du til noget. Så kan det være næsten ligegyldigt om det er Logitec, Creative eller et sæt fra et komplet DVD-setup.

Tag og lyt til dem. Det er mit råd til alle der skal købe højttalere. Og vær meget kritisk. Når man går fra "dårligt" til "bedre", så er man altid helt ekset. Så vær rigtig kritisk, for falder du for det første og det bedste, så bliver du (muligvis) skuffet et par uger/måneder bagefter.

Du kan godt købe nogle gode PC-højttalere nu, men så vil jeg give dig et råd. Oftest er den mest markante forskel på dyre og billige højttalere den måde de er lavet på, og komponenterne.

Vejer satelitterne til (her menes, vejer der ganske meget deres størrelse taget i betragtning), så er kvaliteten som regel god. En anden ting er bassen/subwooferen. Den skal ikke bare sige "bum" når du hører techno. Den skal være skarp og præcis.

F.eks. den skal ikke "whoo whoo" når du ser film, og "Vin Diesel" giver den som "Riddick". Den skal være klar, og kun brage løs når lortet springer i luften.

Alt dette er selvfølgelig meget subjektivt. Men objektivt set, så giver det langt det bedste lydbillede. Så derfor: Tag og lyt.

Ikke bare til dem med forstand på det, men frem for alt, brug dine egne ører.

Er der ordentlig service i forretningen, kan man ofte tuske sig frem til en ordning. Se om ikke du kan "låne" dem med hjem, og er du ikke tilfreds, så bytter du dem bare. Men nøjes ikke med en times lytteri. Brug gerne et par uger.

Køber du god lyd i f.eks. Hifi-klubbens butikker, så har man ofte en "frist" på et par mdr., hvor man så kan komme ned i forretningen og sige enten: "Wuaah :(" eller "Hæ hæ :e" ;)

-> #10

Nu kan jeg ikke tale for hvilken som helst "HiFi-klubben", men den i Randers og den i Aalborg er nu ganske fornuftig. Det samme gælder de to i Århus.

Og ja. Det er "dyrt", men omvendt det du siger, så er de begyndt at føre relativt billige produkter (*host* Dali :00 *host* ;)), og tager nu vare om hele spektret. Servicen er i top, og man får altid en kyndig vejledning.

Hvis du er blevet sur over, at skulle vente mens en anden fik betjening, så er du en dårlig kunde. Sæt pris på den tid de ofrer på dig, som både seriøs forbruger og som useriøs forbruger.

Og det har aldeles ikke noget at gøre med, at have penge som skidt. I stedet for at bruge alle sine klejner på benzin, narko og slik, så kunne man spare op og købe et par fair B&W fra f.eks. 600 serien eller bare nogle Dali.

I Fona kan man købe nogle Inifiny, der faktisk er ok.

Pointen er lidt, at man ikke er stillet til "enten/eller", som jeg mener, at du lidt får det til at se ud.

#0 kan købe en fair surroundreciever til kr. 500-1.000,- og højttalere for hvad han nu har lyst til.

Men så er det jo ikke surround.

Man kan ikke få superlyd for 3k, men man kan stille sig tilfreds mens man sparer op :)

Så jeg ville nok ikke gå så vidt som at skrive: "kan ikke anbefale hifi-klubben" :D ;)

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:30:51
Svar/Indlæg:
894/36
11#

Sorry for OT, men *OMG* du skriver næsten en hel danskstil pr. indlæg!

:P:O

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:33:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Rolig nu :f

Er enig med dig. Men mht. til "THX-godkendt", er sådan set kun udtrykt ved: Dyrere højttalere, og intet "Cambridge" logo.

Jeg giver ikke en dyt for det "THX"-logo, medmindre jeg sidder i en biografsal hvor lyden er markant bedre end en sal med "Dolby"-logo'et.

THX betyder ikke mere end dynamikken, så hvorvidt det er "digitalt" eller ej, betyder ikke så meget. Så du kan lige så vel købe højttalere uden "THX"-logo'et, der lyder bedre end højttalere med.

Men ja. Z680-sættet og Z5500 er <b>rigtig</b> godt, og nok også mit eneste alternativ lige nu :i 8)

... men prisen er også derefter.

Jeg har ("desværre") set for mange "spilde" pengene på et par gode PC-højttalere, og ikke udnytte dem til fulde.

-> #13

Ja, og?! Så længe de(t) ikke bare er totalt OT, gør det vel ikke så meget? :00

:p

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:46:14
Svar/Indlæg:
894/36
14#

Det går sgu nok! :00

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:53:43
Svar/Indlæg:
4120/115
THX, eller Creative hvis vi vælger at kalde dem det :00 :00 :00 De skulde fandme skamme sig, de har totalt røvpulet THX varemærket efter de har overtaget det. Og nu har de bare lavet alverdens legetøjs udgaver af certificeringen, så den faktisk ikke kan bruges til en skid!
I gamle dage kunne en højtaler ikke engang komme på tale til en THX godkendelse, hvis den ikke var udstyret med mindst 3 dome diskanter, eller anden form for diskant der kunne levere den rette spredning... nu godkender Creative jo selv små fuldtone enheder og alt muligt plastik crap :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 18:53:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Og at sådan en "lyttetest" koster kr. 220.000,- pr. logo får slet ikke en lille klokke til at ringe?! :00

Det er et PR. stunt. Lucas får penge (laver fede film og gode effekter), Producenterne sælger flere højttalere og forbrugeren sidder og smiler dumt, pga. et lille logo ;)

Jeg er fuldstændig enig med dig i biografhenseende. Men THX er ikke andet end en måde at lave lyden på.

Man kan købe THX-certificerede 2.1 setup. Når man køber en film, er der af og til en lille introfilm med "Let's see it in THX" el. lign.

Så hvorvidt det har noget med lydkvalitet at gøre, vil jeg ikke kommentere. Men THX-logo'et er der for at garantere, at man som "minimum" kan forvente "god lyd".

Og for at vende tilbage til starten. Jeg giver ikke mere for det end, at det er en gang reklamefis.

Jeg vil vædde med, at mit ikke-THX-certificerede surround-setup (B&W), lyder 1.000 gange bedre end sådan et par plastikhøjttalere.

Men som jeg også skrev, lyd er subjektivt. Og jeg ville mene, at der ikke findes nogen bedre til at vurdere det, end #0's øre :)

PS.: Dette indlæg er ikke skrevet i offensiven, men med et glimt i øjet ;)

-> #19

Du skriver jo så bare det jeg tænkte (mens jeg var ved at skrive dette svar), men jeg valgte at formulere mig lidt... anderledes :p

Men jeg er 100% enig med dig. Synes virkelig ikke en skid om det THX-logo. Jeg har det på break-out boksen til mit lydkort. Men sidder med hørebøffer på. Så vupti, nu er mine Sony MDR-V300 pludselig blevet til et par THX-hørebøffer... Nej vel?! :00

THX-logo'et er éen ting. Men hvorfor dælen de gik fra 'Cambridge'-logo'et vil være mig en evig gåde. Tror nok at de ville vinde lidt mere respekt (hos entusiasterne) hvis de valgte det...

Men tjah. THX-certificering, og så får vi alverdens nørder til at savle.

(THX = Lucas ltd. = Star Wars = Hæ hæ :e)

:00

Janice

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 19:33:13
Svar/Indlæg:
324/54
# 14

Hvordan udnytter man så sit pc system til fulde?

Har lige købt logitech´s z 5500 så det ville da være meget rart at vide :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2005 19:49:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Hvordan du udnytter dit system til fulde, er op til dig. Men at investere 3k i gode PC-højttalere, og så placere dem sådan her: http://www.overclocking.dk/bil... - er, efter min mening, sgu for dumt.

Sæt dem så de sidder rigtig. Dvs. at når man køber "surround" højttalere, så placerer man dem omkring sig.

Dunk

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 20:20:03
Svar/Indlæg:
231/67
Gigaworks ... har dem og de rykker :e

Dunk

Superbruger
Tilføjet:
08-02-2005 20:32:07
Svar/Indlæg: