Adgang til netværk - hvordan?

Diverse d.  09. februar. 2005, skrevet af per_folmann
Vist: 222 gange.

per_folmann

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 14:35:44
Svar/Indlæg:
176/83
Hej!

Kan det lade sig gøre at få adgang til vores firmanetværk fra min hjemme pc'er, uden brug af VPN....
For 3 år siden var løsningen VPN hos et firma jeg var ansat hos, men det kostede 10.000,- og var ikke særligt stabilt eller hurtigt selv om vi havde 2 megabit.

Det netværk jeg nu skal have adgang til, har alle pc'er win xp pro, min egen maskine har win 2000, og jeg har selv 2 megabit CC, det er meningen at jeg skal tegne 2D/3D hjemme 2 dage om ugen!

På forhånd tak skal i ha, ja i ska!

Per :e

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 14:43:34
Svar/Indlæg:
4120/115
Jamen som du selv siger, så er VPN jo oplagt... ellers så kan du jo sætte en ftp server op og bruge den til at udveksle filer på...

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 14:48:43
Svar/Indlæg:
2126/135
Siden det er grafik, og ikke tophemmelige regnskaber, vil jeg mene at ftp er den billigste måde. Dog kræver den et utroligt stabilt system hvis du sender meget store pakker, da der godt kan opstå defekte transmisioner. Men siden det er gratis så "go for it!".

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 15:12:08
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg ville ALDRIG bruge andet end VPN hvis jeg skulle "ind" hjemmfra på mit arbejde. Alt andet er at sammenligne med at lade være med at låse døren når man går. :(

Hvis man skal udveksle filer er det fint nok med FTP eller FTP over SSL

Man kan sagtens findes billigere VPN løsninger som ikke koster 10.000 kroner.

Ovislink har nogle routere med VPN adgang og der er massere af software på tucows og download.com som virker som VPN gateways. Men så er man jo nødt til at sætte en maskine op til at køre det på.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 16:27:02
Svar/Indlæg:
1581/5
Hvis det er datamæssigt tunge tegninger (og det kan man da snildt få et indtryk af at det er) vil en citrix løsning måske kunne fungere bedre, dog vil jeg finde det tvivlsomt at der kan laves nogen god måde at arbejde med 2d/3d "remote"

hvis det er filer under 30-50mb der arbejdes med er det muligt at arbejde på din egen pc, og blot uploade/downloade materialet, f.eks. via ftp. men er det endnu større, eller netværksdelte projecter - så vil eneste løsning være en terminal løsning i stil med citrix, hvor man blot sender skærmbillede og kommandoer til fjern pc'en og alle beregninger bliver foretaget af en server på virksomhedens lan.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 16:47:26
Svar/Indlæg:
611/26
Der er jo også en ting som båndbredde at tage i betragtning.
Som #4 skriver er en Citrix løsning nok det bedste og så over en VPN. Grunden til at en VPN godt kan virke langsom på en 2 Mbit er hvis det er ikke er 2Mbit begge veje men f.eks. 2048/128 kbit eller noget i den stil. Så har man kun 128kbit til at uploade alle data.

På den måde er det lige meget om man sidder med en 2Mbit derhjemme. Men så er det ikke pga. VPN at det er langsomt.

Hvis du vil arbejde effektivt hjemmefra så sørg i det mindste for at firmaet har minimum 768 kbit upload

Hvis du havde haft en WinXP maskine, så ville du kunne køre med Remote Desktop. Nu skal du enten købe Citrix eller køre med noget i stil med VNC eller PC-Anyware.

Men sørg for at have VPN :)

Fuse

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2005 19:39:33
Svar/Indlæg:
120/29
Til Windows 2000 findes også Terminal Service client, det er et meget simpelt program du kan bruge på samme måde som remote desktop i XP, jeg tvivler på at det kan være særlig dyrt...

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2005 19:56:04
Svar/Indlæg:
1262/95
#6 Nej men nu er en licens til Windows 2000 server jo ikke helt billig ?

Jeg vil sige VPN adgang hjemmefra er noget af det bedste og mest sikre og som #3 er inde på kan det fåes til et overkommeligt beløb idag.
Ligesom med så meget andet kan man ikke få noget som både er godt og billigt, kvalitet hænger som regel sammen med høj pris, specielt når det er netværks komponenter eller netværks løsninger.