#15 > Nej, faktisk ikke. Jeg prøvede alle 3 ting med min gamle P4 3.2EE cpu. Det er muligt at du har gjort dig nogle andre erfaringer, men her er mine med luft/vand/kompressor:
Min 3.2EE kunne jeg ikke få 100% stabil på mere end 3440 Mhz (215 Mhz fsb) på luftkøling. Ikke specielt imponerende, men med det bedste Danderden vandkøling på det tidspunkt (Maze 4 med 12mm fittings og ClearFlex slange) og min tripple radiator kunne den ikke trække mere end 3520 Mhz (220 Mhz fsb) stabilt.
Med min Mach II (almindelig) var den 100% stabil op til 246 Mhz fsb (dvs. ~3940 Mhz). Med min Mach II GT var den 100% stabil ved 255 Mhz fsb (4086 Mhz iflg cpu_z)
* (100% stabil i dette tilfælde defineret som 3 timers dual prime + 3dmark @ 1600x1200 med 4xfsaa/8xaf uden fejl/crash)
Nu er det muligt at P4 EE cpu'erne er mere følsomme overfor varme (temperatur) end andre cpu'er, ikke desto mindre synes jeg det var meget lidt jeg fik ud af det rent oc mæssigt med vand.
På samtlige af mine grafikkort har jeg aldrig oplevet at jeg har kunnet overclocke coren mere end 20-25 Mhz mere stabilt på vandkøling end på den medfølgende retailkøler. Også selv om mit 2.5k vandsetup udelukkende kølede grafikkortet. Kun hvis jeg har brugt peltier også har det givet en del ekstra, men kravene til størrelsen af peltier elementer på de nyeste (og voltmoddede) grafikkort er snart så store at det kommer til at koste det samme i strøm som at smide kompressorkøling på grafikkortet.
At det så ikke ligefrem pt. er en særlig praktisk løsning er så en anden sag, men Phil fra Extremeprometeia har f.eks. lige lavet en prototype af et Mach II GT som har 2 kølehoveder på én kompressor, et til cpu og et til gpu. Målt med termometer kan den (uden load) holde begge kølehoveder på hhv -41°C og -45°C.
Vandkøling har naturligvis mange forcer i forhold til luftkøling, især når det er meget varmt om sommeren, og mht. støj og effektivitet osv., men jeg må indrømme at jeg oprigtigt mener at der virkeligt er noget at hente rent hastighedsmæssigt, især i 24/7 max stabilitet, med et kick-ass kompressor system i forhold til vand. At kompressorkøling så ikke er for alle og enhver er så en anden sag. Men det er vandkøling vel egentlig heller ikke. Det er lige før jeg vil mene at det er nemmere at montere kompressorkøling end vandkøling, med mindre man er ude i et Asetek Waterchill kit :)