i tvivl, det er jeg...

Køling d.  10. februar. 2005, skrevet af System
Vist: 478 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2005 11:21:20
Svar/Indlæg:
0/11005
jeg ligger ofte søvnløs pga. at jeg ved at min cpu ikk yder 100%

men nogle af mine venner har fra rådet mig at overclokke.
ødlægger det virkelig computeren på længere sigt,

hjælp mig!

min msn: daniel.kristensen@skolekom.dk
Zonqui
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2005 11:38:41
Svar/Indlæg:
732/117
Ja, det beskadiger din comp på længere sigt, men jeg vil sige at det er en meget lang sigt hehe. CPU´er har typisk en levetid på 100,000 timer, så hvis du regner med at skulle have din cpu i mange år endnu, skal du nok ikk gøre det.

Men det giver en hel del ekstra ydelse at overclocke, men du skal sætte dig ind i en masse ting først. Masser af god, læservenlig stof herinde :e

Hvad ved du om dit system. Altså hvad kan du fortælle om din cpu, bundkort, grafikkort osv.?

Mvh Morten



PhoneY_Orphant
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2005 11:39:53
Svar/Indlæg:
76/5
ja hva har du af udstyr???



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2005 13:46:59
Svar/Indlæg:
649/35
En cpu holder måske 10 år, hvis den bliver océt holder den måske kun 5 år men om 5 år tror jeg ikke du vil være så ærgelig når skidtet brænder sammen for så kan du få en til svarende cpu for 100,- ;)



Nelius
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2005 14:13:15
Svar/Indlæg:
39/0
En cpu der er overclocket, men stadig kører ved standard vCore, vil ikke få sin levetid forkortet, hvis du hæver vCore (som de fleste af os gør...) så bliver levetiden forkortet. Hvor meget den bliver forkortet afhænger af flere ting, hvor meget du har hævet vCore, og hvor god din køling er.

Men som det allerede er blevet sagt, så kan en cpu holde MANGE år ved alm. drift, ved overclocking forkorter vi drift tiden, hvor meget er svært at sige.

Men det bedste råd jeg kan give dig, er at gøre det hvis du har modet til at prøve dig frem, og pengene til at købe nyt hvis du brænder lortet af... Hvis ikke du har pengene, eller mangler modet, så lad være!

Som et lille eksempel kan jeg da sige at da jeg startede med at overclocke min computer drejede det sig om en k6-2'er som kostede 4-500kr, så jeg var egentlig ligeglad med hvad der skete med den, jeg kunne jo bare købe en ny, hvilket jeg også gjorde 4 gange på 1 måned med alle mine eksperimenter (ved i f.eks. at k6-2'eren kan klare 3,1vCore med luftkøling? Desværre brænder de fleste af hvis man giver dem 3,3vCore...



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2005 15:50:21
Svar/Indlæg:
14079/622
->#0
Det kommer an på hvor meget du overclocker, og hvor god køling du samtidigt har ;)
Hvis du køler tilsvarende bedre i takt med at du overclocker er "skaden" nok minimal. Det kan da godt være min CPU står af om 5-6 år, men er ret så ligeglad :P
Nu er den så ikke overclocket permanent...p

->#4
Min CPU bliver da ellers varmere selvom jeg ikke hæver v-core



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2005 16:04:11
Svar/Indlæg:
1685/240
#5 -> Ja den bliver varmere... tror det #4 vil sige er at hvis man hæver Vcore, så vil effekten i CPUen stige og som bekendt er E = P*t, så jo mere effekt, jo mere energi. Hvis du midlertidigt bare hæver frekvensen så vil alle de bitte-bitte små transistorer stå og switche mere, hvilket også kræver mere energi, denne gang er det bare mere strøm og ikke mere spænding der skal bruges, og da P = U*I, så er vi tilbage hvor vi begyndte om vi ændre U eller I er ligemeget, der vil bliver afsat mere energi...

Hvis ellers jeg har fulgt ordentlig med i fysikundervisningen ;)



djk
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2005 10:54:48
Svar/Indlæg:
586/212
mig igen, bare logget på
jeg kører med en athlon 2200+ prossecor
og et stort kabinet, så der er plads til meget.
hvad mere vil i vide, jeg får konstant at vide fra forskellig software at jeg kan køre en cpu 2200 Mhz
men jeg er kun på 1900 Mhz.
så derfor har jeg øjnene på det her vandkøling
http://www.shg.dk/link.asp?got...


lidt dyrt måske men det er det værd