En cpu der er overclocket, men stadig kører ved standard vCore, vil ikke få sin levetid forkortet, hvis du hæver vCore (som de fleste af os gør...) så bliver levetiden forkortet. Hvor meget den bliver forkortet afhænger af flere ting, hvor meget du har hævet vCore, og hvor god din køling er.
Men som det allerede er blevet sagt, så kan en cpu holde MANGE år ved alm. drift, ved overclocking forkorter vi drift tiden, hvor meget er svært at sige.
Men det bedste råd jeg kan give dig, er at gøre det hvis du har modet til at prøve dig frem, og pengene til at købe nyt hvis du brænder lortet af... Hvis ikke du har pengene, eller mangler modet, så lad være!
Som et lille eksempel kan jeg da sige at da jeg startede med at overclocke min computer drejede det sig om en k6-2'er som kostede 4-500kr, så jeg var egentlig ligeglad med hvad der skete med den, jeg kunne jo bare købe en ny, hvilket jeg også gjorde 4 gange på 1 måned med alle mine eksperimenter (ved i f.eks. at k6-2'eren kan klare 3,1vCore med luftkøling? Desværre brænder de fleste af hvis man giver dem 3,3vCore...