Problem med Asus A8V-deluxe (socket-939)

Diverse d.  11. februar. 2005, skrevet af Karsten-B
Vist: 242 gange.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 15:13:01
Svar/Indlæg:
1248/70
jeg ville gerne høre om nogen kan bekræfte, om det er muligt at disable den on-board promise raid-controller som er på dette kort.

I bios er der mulighed for at disable den men selvom den står til disable popper der alligevel en meddelse op i windows med;

"fundet ny hardware" " raid-controller" osv ... men jeg skal ikke bruge den så jeg vil naturligvis slå den fra som jeg efter min bedste overbevisning burde kunne ..

Kan nogen sige at det er muligt på deres (tilsvarende) kort ville jeg være rigtig glad for at få at vide .. så kan jeg påbegynde min RMA-sag, med god samvittighed. Den har iøvrigt gjort det fra den første boot-up

venligst CB

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 15:15:40
Svar/Indlæg:
6531/410
det gør det det kort
så send det endlig ikke til rma

bare installer driverne eller disable den i windows

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 15:20:29
Svar/Indlæg:
1248/70
Bare hurtigt med svarene her på sitet ... flot

Men Devil_dk har du en henvisning til dette problem eller har du selv oplevet det ?

jeg har sendt meddelse til ASUS-suppport men de har lange svartider så jeg vil være rigtigt glad hvis du evt. har en henvisning

-- venligst CB

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 15:47:44
Svar/Indlæg:
507/113
Du må endelig ikke sende et bundkort til RMA, fordi det har en velfungerende RAID funktion. Du kommer bare til at betale testgebyr. Smut ind under systemenheder, og deaktiver skidtet. Så skulle det problem være løst.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 15:59:35
Svar/Indlæg:
1248/70
2-3#;

jeg vil egentlig bare gerne vide om nogen andre, der har sådan et kort, heller ikke kan disable den promise-controller, fordi så har du da ret i at så er det vel bare sådan, men efter min mening så burde den da (også for at være velfungerende) kunne slås til og fra ???

hvorfor skulle der eller være den funktion i bios (har iøvrigt prøvet en del andre bios-versioner, med samme resultat)

---venligst CB

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 16:36:22
Svar/Indlæg:
10398/435
jeg har sådan et board.. og ja det er meningen. du skal disable den under din Enhedshåndtering.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:19:45
Svar/Indlæg:
1248/70
OK takker; illuminati#dsdsdk :f

synes bare det er underlig at der er en enable/disable funktion i bios når den ikke virker (når man disabler den i enhedshåndtering er det jo kun softwaremæssigt og det kan man jo altid gøre selvom den er enablet i bios)

men hvis din funktion i bios heller ikke virker så må det vel bare være et generelt problem som ASUS ikke vil gøre noget ved..

takker endnu engang for svarene !!!

--CB

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:22:21
Svar/Indlæg:
507/113
#6 den virker da også i BIOS. Når jeg slår den fra i BIOS, så søger den ikke længere efter enheder på promise controlleren ved boot. Så funktionen i BIOS virker. Den skal bare samtidigt slåes fra i enhedshåndtering i windows.

Crucial-Kid

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:26:06
Svar/Indlæg:
37/1
"fundet ny hardware" " raid-controller" osv ..."

- Du er helt sikker på at det ikke er VIA's egen ATA RAID controller?

PS: har dette board og Promise ATA RAID controlleren er disabled og findes derfor ikke under enhedshåndtering. Har btw. både rev1.1 og rev2.0 og er aldrig stødt ind i det problem, ved begge er Promise controlleren disabled.

Anonym2020118222357

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:28:56
Svar/Indlæg:
297/66
har selv samme kort, har bare valgt at leve med det. driverne er installeret osv. - men som andre skriver, disable det i bios og deaktivér det under egenskaber

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:29:22
Svar/Indlæg:
507/113
#8 jeg tror faktisk du har ret i at det er VIA´s raid controller som popper op i windows. Men løsningen er den samme. Deaktiver den i enhedshåndtering.

Crucial-Kid

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:44:03
Svar/Indlæg:
37/1

PS: har dette board og Promise ATA RAID controlleren er disabled og findes derfor ikke under enhedshåndtering. Har btw. både rev1.1 og rev2.0 og er aldrig stødt ind i det problem, ved begge er Promise controlleren disabled.

Crucial-Kid

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:45:35
Svar/Indlæg:
37/1

Crucial-Kid

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 17:50:56
Svar/Indlæg:
37/1
Undskyld de der dobbelt post, det ser ud til at OC.dk tripper når jeg opdatere siden, og poster endnu et indlæg i stedet for at opdatere indholdet. Lidt mystisk men det må være noget Opera bug halløjsa?
- Så hvis der er en gut der kan slette indlæggene ville det være perfekt.

"#8 jeg tror faktisk du har ret i at det er VIA´s raid controller som popper op i windows. Men løsningen er den samme. Deaktiver den i enhedshåndtering."
- Nej. Når du disabler det i BIOS'en, så kan Windows ikke finde den. Du har så at sige slukket for den, og derfor er der ikke noget at deaktivere i enhedshåndtering. Læg mærke til at der er to RAID controllere på boardet, en indbygget i chipsettet og en ekstern Promise. Du skal disable dem begge i din BIOS før Windows ikke kan finde dem.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 18:39:51
Svar/Indlæg:
10398/435
Man kan kun disable Promise SATA raid controlleren.. VIA's egen som sidder i K8T800 chipsettet kan ikke disables.. dog kan man disable Boot Rom'en hvilket mindsker POST tiden en del.

#13.. hvordan disabler man begge i bios??

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 18:44:29
Svar/Indlæg:
2786/120
#13 Nej, det er ikke en Opera bug... det er en bug på siden, som de fleste af os har vænnet os til ;)
Fandens irriterende, men man lærer det :p

MVH.
Toke :)

Crucial-Kid

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2005 19:43:29
Svar/Indlæg:
37/1
#14 - Det er jo ordkløveri, for når du disabler VIA's SATA boot ROM, så disabler du også controlleren, indirekte i det mindste - den virker sjovt nok ikke uden. Om Windows opdager det skal jeg ikke kunne sige, da jeg benytter den til mine diske og har ingen PATA disk jeg kan boote op på. Jeg gik bare ud fra at Windows opdagede at den var disabled.
- Men hvis man er træt af at have et udråbstegn ud for den, så installer da en driver så er man fri for den. Det benytter ikke ekstra ressourcer i forhold til at have den deaktiveret, tjenesten kører jo uanset hvad.

#15 - hmm synes aldrig jeg er stødt ind i den før. Nuvel - tak for tippet.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2005 23:04:57
Svar/Indlæg:
1248/70
#16 --- jo de SATA-harddiske som er tilsluttet VIA-controlleren virker (når driveren er installeret) selvom SATA boot rom er disabelt, man kan så (formentligt) ikke anvende drevet til boot men kun som spare-drev.

--CB