hvordan har du koblet det til . der står nr ud for hvert ben . 11.9v eller 10v relæet trækker stadig. prøv og vend om på + og - . der kan side en diode i relæet .
#0 Der skulle gerne være en tegning på relæet hvor der står hvordan man forbinder relæet, har du evt mulighed for at vise os den tegning, eller et link til relæet.
så vil jeg lige rette dig viper. det eneste ac der er i en pc . er de 220v der kommer ind i psu fra stikkontakten . resten er dc . lidt svært når volt fra en psu er opgivet til +3.3v /+5.0v/+12v . ac er vækselstrøm og dc jævnstrøm .
#3 Har desværre ikke mulighed for at genskabe tegningen fra relæet for jer, da jeg besøger de gamle i weekenden :(
#2 Ledningerne er forbundet som numrene anviser, men vil prøve at bytte om på - og +, havde slet ikke tænkt på at der kunne være en djævelsk diode... :00 :00
#8 den diode skulle gerne være koblet parralelt hen over spolen, og så virke som beskyttelse, skulle ikke have noget at sige, hvilken vej strømmen går gennem spolen, da den jo alligevel vil skabe et magnet felt...
Tror ikke de har koblet en eventuel diode i serie med, da dioder i forbindelse med relæer kun bruges som overspændingsbeskyttelse...
Er du helt sikker på at relæet virker? Kan du tvinge det til at slå ved at føre 12 V igennem spolen?
#11 Jeg bruger relæ, da min pumpe bruger 220V. Vha. relæ kan jeg slippe for at skulle tænde for både pumpe og computer, da relæet "tænder" for pumpen ligesåsnart computeren tændes og der løber 12V igennem.
#9 Jeg havde en 12V adapter til at ligge, har brugt den de sidste par dage for at få relæet til at slå... så selve relæet virker fint!
#15 kan nemt gøres billigere... hvis du feks tager et almindeligt PCB relæ, de kan nemt findes til under 20kr.
Prøv at kig her på cypax.dk og søg på 09.210.0012 så finder den et omron relæ der er lavet til 12V... Det er som sagt godt nok et PCD relæ, så det smarteste ville være at lave et lille PCB som det kan stå på, men selv med PCB og det hele skulle det være billigere en 140...
man kan bruge næsten hvilket som helst 12v eller 5v relæ. om det er print monteret eller fra en bil er lige meget . dem der sidder i en bil er nok det letteste og bruge da de har spadestik . så man skal kun bruge 4 kabelsko .
der sidder en diode parrallelt med spolen i et relæ for at kortslutte den induktions spænding der kommer når man fjerner strømmen fra spolen igen og, #9 jo det har noget at sige hvilken vej man smider strøm ind i relæet hvis der sidder en diode, hvis du har forkert polaritet på relæet kortslutter dioden strømforsyningen og så trækker spolen max 0.7 volt hvilket er den spænding der ligger over dioden! og hvis du har en en kraftig strømforsyning er det ikke sikkert at den lukker ned og dioden vil sikkert brænde af
Gud og trøste den person der ikke har en diode i modsat polaritet over sit relæ i computeren det er den direkte metode til at tage livet af sit hardware, induktions spændingen kan sagtens komme op på et par 1000 volt når man fjerner spændingen fra spolen, og det er der ingen komponenter der er glade for
ok, så kan jeg så bare sige at i PCB relæer, sidder der oftest ikke dioder, dem skal man selv montere, men har ingen erfaring med de relæer man bruger i computerre, men jo jeg kan godt se logikken i at gøre dioden intern i spolen...
#21 ja dem montere man på printet, lige så snart man laver et kredsløb hvor et relæ ingår sammen med andre halvledere som transistore logiske kredsløb eller mosfetter sætter man altid en diode i modsat polaritet af hvad spændingen til relæet er.
hvis man skal montere et relæ til feks pumpe i computeren, på 12volt linien og der ikke er en indbygget diode i, sætter man bare en diode(det er faktisk ligemeget hvilket diode man bruger bare køb en billig ensretter diode som feks 1n4007) over ledningerne man lodder på relæet og dioden skal vende sådan at markerings stregen på dioden er tættest på + 12v ledningen og længst væk fra stel
jaja ro på, ved godt hvordan en diode funker :) trods alt en del af min uddannelse, men jeg tænkte bare i PCB-retning (hvis du forstår) da jeg sagde der ikke var diode i... men du har ret, som beskyttelse ved slukning af spolen skal der sidde en spæringsdiode...
#23 hehe der kan man bare se vi er snart kollegaer:) men det var nu ikke kun til dig det var nu hvis der nogen andre som ikke viste hvordan en diode skulle vende:)
#14 Den tegning... Jeg tror jeg har fundet fejlen:i, hvis du altså er sikker på at relæet skal kobles på gul og sort fra molexstikket.:00
Jeg valgte, af mangel på multimeter, at stole naivt på en kammerat, der hårdnakket påstod at der løb 12V i rød og sort ledning...:r Der kan man bare se :D
#24 - Ja der kan man se... Jeg er ganske vidst ikke så langt endnu, skal først på H1 om 14 dage, men har haft elektronik på HTX i 1 år, så noget ved jeg da :)