#alle Grunden til at MMORPG (Massivly Multiplayer Online Role Playing Games) koster noget hver måned, er fordi ALT data fra ca. 3-4 mio. characters ligger på nogle centrale servere, ejet af et firma, der så skal kontrollere en verden på flere tusinde spillere af gangen, modsat "almindelige" spil som FarCry, Doom3 og hvad i ellers synes er så sjovt, hvor man ikke har en person liggende, men, i nogle tilfælde nogle stats, som det er relativt nemt at holde styr på... Når man så starter et spil, er det en af SPILLERNES computere der står for at kontrollere data, og det er derfor det ikke koster noget, da det er en privat person, der måske skal holde styr på noget data fra måske 16-20 personer i et par timer... Warcraft3 og de andre kører bestemt ikke fra nogen bestemt server... dine stats ligger på en server, ja, men det er jo bare nogle tal... Hvis du skulle have en server der var stor nok til måske 4-5 mio. forskellige stats, karaktere, positioner, egenskaber, accounts, items osv., så ville du nok også gerne have lidt for at holde dem kørende... Det der irritere mig mest er, at dette koncept med at skulle betale for det er tudsegammelt, men der først bliver klaget over det, når en eller anden spade åbenbart ikke lige overvejer at kigge på pakken, eller følge med i udviklingen af et spil, han åbenbart ser frem til, endvidere sætter sig ind i hvad det egentlig er han/hun har købt...
Og til alle jer der synes at det er noget pis at folk kan finde på at købe Items af hinanden for "menneskepenge", så KOM OVER DET! Jeg har set noget lignende i Diablo II! Men var der nogen der klagede??? NEEEJ, det var der ikke... men nu står blizzard for serverne, og så er det lige pludselig skod, at folk vil spilde penge på at købe animerede items, når de står med så fantastisk et spil mellem hænderne, som jeg personligt synes WOW er... Og alle jer der synes at ca. 100.- om måneden er dyrt, goddag... I sidder med HW mellem hænderne, der måske har kostet jer 1-2000 om måneden det sidste år... Hvis man ikke kan undvære 100 kr. så skær ned på det mobiltelefoni! x(
Undskyld mit sure opstød, men synes det er latterligt, at folk skal skælde så meget ud på et firma, der har lavet de bedste spil til dato, næsten ligemeget hvad man kigger på... Respekt til Blizzard herfra for et rigtig godt stykke arbejde de sidste 15 år...
MVH.
Toke :)