Valg af projektor.

Diverse d.  13. februar. 2005, skrevet af Brovang
Vist: 367 gange.

Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 14:46:56
Svar/Indlæg:
197/19
Jeg skal have mig en projektor til max 10k.

Men jeg ved intet om dem, og kan ej heller finde relevante test på nettet..( heller ikke på Google) :00

Er her en venlig OC'er, der har noget erfaring :i , eller har nogen gode links ?

Surfmaster
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 15:03:51
Svar/Indlæg:
83/3
ikke så mange at vælge mellem til 10k, men hvis du finder flere at vælge imellem, så husk at gå efter så høj ansi-lumen som muligt (lystyrke) og opløsning.

Prøv at holde øje med reklamer fra Fona, Merlin, elgiganten osv...
De er begyndt at ha lidt projektorer engang imellem, og til en ok pris...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 15:24:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Tror ikke på, at du har søgt godt nok. Der findes tonsvis af tests af "billige" projektorer, både på nettet, og diverse blade :00 ;)

http://www.google.dk/search?hl... - f.eks.

Brug mere end 5 sekunder på at søge ;)




LaZBoY
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 17:23:48
Svar/Indlæg:
106/23
du kan evt købe en lettere brugt.. så forleden en sanyo z2 til 8k på hifi4all.dk



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 20:59:08
Svar/Indlæg:
197/19
#1-2-3-4 Tak for hjælpen :)

#1, Alene på edbpriser er der ca. 45 pojektorer til under 10k, rigeligt til at forvirre mig ?:(

#2, jeg har vist aldrig påstået, at jeg havde søgt "godt nok"
Da udviklingen på projektorer går virkeligt stærkt, så er en 3 år gammel test, eller reklamer, ikke lige det mest relevante at læse om.. så hvis der virkelig er tonsvis af test, hvorfor kommer du så, med så tyndt et link ??LOL :e :e

#3, Tak, men det er kun data, og ikke særligt mange bedømmelser.

#4, Tjo, men er der ikke noget med at pærene er vildt dyre? og da jeg bor på bornholm er det svært at se/teste dem før jeg tjøber :e





Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:05:03
Svar/Indlæg:
2126/135
Jeg har taget de projectore der var et godt køb... efter min mening... Har selv haft en ECS 800x600 200W... og den var fin til film og spil, bare man havde en helt hvid baggrund



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:07:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Inden du bliver alt for kæphøj (:p) så læs hvad jeg skriver igen.

Men bevares.

Du kan søge på nettet, men de - efter min mening - bedste tests, er at læse i bladende (meget modsat hvad jeg ellers plejer at sige).

Grunden er, at her er de lidt grundigere. Specielt når der er tale om stortests. Man skal op i hardware-sites på størrelse med Tomshardware.com, Anandtech, X-bit eller H-T.dk (:00), før man får noget fornuftigt ud af det.

Og nej. Kan udemærket forestille mig, at du ikke har søgt "godt nok" :p

Men ikke desto mindre. Der er lavet rigtig mange gode tests. Det du kan bruge en test af "ældre" dato til er, at læse op på teknologierne.

Meget relevant hvis du, hvilket jeg ville foretrække, vælger at købe brugt :i 8)

PS.: Jeg har tænkt mig at lave en projektor selv. En hæderlig projektor til kr. 2.000,- m. en opløsning på 1024x768 og gode indstillingsmuligheder. Tjek evt. Tomshardware.com... :i ;)



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:37:01
Svar/Indlæg:
197/19
#6, tak tak, det var lige præcis det jeg primært var ude efter, gode råd og erfaringer fra folk der selv har en.
Det næstbedste må så være nutidige stortest :e

#7 Inden du bliver alt for nedladende, lille ven:f , så læs hvad jeg skriver igen.
Men igen, hvis der virkelig er "TONSVIS" af test på nettet, så undrer det mig du kommer med så ringe et link.???? ?:( :e
Eller prøver du bare at bevise, at tomme tønder buldrer mest ?:( LOL :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:55:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Hvor er det lige præcist, at jeg er nedladende ?:( :l

Prøver blot at fortælle dig lidt om det her. Men hvis du ikke kan tage en kommentar med et glimt i øjet for gode varer, så bevares... :00

Nyttige links:
http://graphics.tomshardware.c...
http://graphics.tomshardware.c...
http://www.google.dk/search?hl...

Held og lykke i din søgen :D



#10
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:56:53
Svar/Indlæg:
734/32
#8
Pas nu på sproget.

Nå, men for at være saglig, har arbejdet med projektorer de sidste 10 år. Hvad har du brug for at vide? spørg spørg spørg.



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 22:40:32
Svar/Indlæg:
197/19
#9, Svar
"Tror ikke på, at du har søgt godt nok.."
(Nu kan vi ikke allesammen være lige gode til at søge, det er vel derfor man spørger andre om hjælp, ikke for at blive betvivlet..)
"Brug mere end 5 sekunder på at søge"(Bydeform, nedladende..)

Og, jeg har vel ligeså meget glimt i øjet som dig ;) ;) ;)

# 10, det lyder jo perfekt :) Mange Tak.

A, Der er noget med at regnbueeffekten(DLP projek.) blir nedsat når den kører med x gange hastighed...
Hvor mange gange hastighed skal der til før det virker ?
Hvor i databladende står det ?(som hvad?)
Er det overhovdet et problem nutildags??

B, Hvor stor forskel er der reelt på fx. 1024*768 og 800*600, hvis man primært skal bruge den til at se film på ??

C, Hvad vil du anbefale LCD eller DLP, (CRT bliver for dyrt :00 ),
og hvorfor?

D, jeg har læst at :
Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt, at lysstyrken og kontrasten er høje. Forholdet mellem de to er vigtigst. Som en tommelfingerregel er en projektor, hvor tallet for kontrast er højere end tallet for Ansi-lumen, en relativt god projektor til hjemmebio.
er du enig ?

E, Som skrevet, skal den primært bruges til film, og den skal være rimelig støjsvag..
har du et konkret forslag? ?:(



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:00:51
Svar/Indlæg:
3943/44
Kan anbefale nr. 2 som #3 henviser til larmer ikke, er meget lysskarp, (den dejlige hvide flade vi har fundet er et whiteboard, som jo er temmelig blank så den skinner igen, træls!)
Btw. den står 30 cm fra mig har lige spillet WC3 på den! og en af de andre jeg er til LAN med spillede WOW på den.
ingen problemer. havde heller ikke nogen problemer med at tage min opløsning 1152x862

Skal nok lege lidt mere med den senere så kan jeg vende tilbage!



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:09:28
Svar/Indlæg:
2126/135
(Sorry for OT, men ang. lærred... så kan man få dem smidt i hoved på div. skoler, da de smides ud når rulle-mekanismen går i stykker. Så skal de lige have en gang chlorin, og så er de som nye... Og hvis man så lige fixer et stativ med nogle lister til at holde lærredet... så er man kørende...)
:)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:16:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Tilføjelse: If I may :r :)

1: Lad være med at vende lærredet ud imod vinduet hvis du/I/man skal noget... øhm, "naturfilm vedr. mennesker misforståede formeringsvaner/samleje".

2: - Hvis det er dit eneste alternativ, så sæt lærredet på en fast, men uigennemsigtig plade (f.eks. en spånplade).

Hvis man overholder de to ovenstående ting, så er man godt kørende...

:)



#15
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:22:14
Svar/Indlæg:
734/32
#11

A, Der er noget med at regnbueeffekten(DLP projek.) blir nedsat når den kører med x gange hastighed...
Hvor mange gange hastighed skal der til før det virker ?
Hvor i databladende står det ?(som hvad?)
Er det overhovdet et problem nutildags??

Her ved jeg faktisk ikke lige hvad du mener?? Kan du forklare nærmere?

B, Hvor stor forskel er der reelt på fx. 1024*768 og 800*600, hvis man primært skal bruge den til at se film på ??

Til film er SVGA (800x600) rigeligt. Skal du bruge den til stort set alt andet så gå efter XGA (1024x768)

C, Hvad vil du anbefale LCD eller DLP, (CRT bliver for dyrt ),
og hvorfor?

Uhhh, den er svær. De har begge fordele og ulemper. Du kan læse mere her:
http://www.projectorcentral.co...

D, jeg har læst at :
Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt, at lysstyrken og kontrasten er høje. Forholdet mellem de to er vigtigst. Som en tommelfingerregel er en projektor, hvor tallet for kontrast er højere end tallet for Ansi-lumen, en relativt god projektor til hjemmebio.
er du enig ? Høj kontrast er MEGET vigtigt hvis du spørger mig. Du skriver at du skal bruge den til film - så ville jeg gå efter en projektor med ca. 600 ansilumen.

E, Som skrevet, skal den primært bruges til film, og den skal være rimelig støjsvag..
har du et konkret forslag?

Nej, men mit råd skal være: gå efter et af de "anerkendte" mærker, dvs. Sony, epson, mitsubishi osv. Glem alt om Acer og hvad de andre billige mærker hedder.

Håber svarende var uddybbende nok? Ellers sig til
:)



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:46:54
Svar/Indlæg:
197/19
# 9-10-12-13-14-15, Tak :)

OT er en hver art er tilladt i denne tråd;)

Jeg vil også meget gerne høre om folks erfaringer med lærreder, lagner, tavler, gamle spøgelser og hvad der ellers bruges :)

#15, "Der udvikles konstant på at minimere rainbow-effekten ved at lade skiftene mellem de tre grundfarver ske hurtigere. Ved 5-dobbelt hastighed er effekten usynlig for langt de fleste."
kilde http://www.home-cinema.dk/inde...

jeg har også læst i andre fora( i år) at brugerne diskuterer deres rainbow effekt på diverse projektorer..

bedre kan jeg ikke forklare det.. men hvis du ikke har bemærket det(på DLP projek.).. så er det måske ikke noget problem mere:)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:50:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Spøgelser dutter ikke. Har prøvet. De er alt for flygtige :00 :e

Et stationært lærrede vil "altid" være det bedste. Men man kan også "klistre" et alm. lærred på en træplade. Det giver et rimeligt resultat.

Lagner er heller ikke så godt :)



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 23:53:44
Svar/Indlæg:
197/19
#15, i den artikel du selv henviser til, skriver de en hel del om rainbow effekt i afsnittet:
"A Potential Problem with DLP: The Rainbow Effect."

så det er ikke noget jeg har drømt op i en svamperuz 8)



#19
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 00:41:38
Svar/Indlæg:
734/32
#18

Narhhhh. Så er jeg med. Jeg kan kun sige at jeg personligt ikke er i stand til at se "the rainbow effect", så enten hører jeg til den heldige gruppe af personer, eller også er det et overvurderet problem skabt at nogle, undskyld udtrykket - emsige entusiaster, der har fundet problemet på papiret og derfor mener de er i stand til at se det på skærmen :e
Men ok, jeg har trods alt også kun et begrænset kendskab til DLP projektorer ( ca. 10 ) ud af de mange forskellige modeller producenterne laver.

Det skal også med at jeg når jeg beskæftiger mig med projektorer sker det i 90% af tiden i forbindelse med pc - så jeg vil ikke kalde mig expert når det gælder videoafspildning.

Mht. lærreder
Jeg har god erfaring med lærreder med sort bagbeklædning ( så undgår man "naturfilmsproblemet" hvis man skulle finde på at sætte det foran et vindue ). Men også ganske almindelige gipsplader med en god gang maling på. Hvid maling ser jo nok pænest ud, men hvid/grå giver det pæneste billede efter min opfattelse - igen skal man huske på at en LCD projektor ikke kan lave sort = den sorte farve på lærredet er lærredets alm. farve.

Synes iøvrigt jeg kan huske at jeg stødte på et dansk forum hvor de virkelig havde styr på projektorer til hjemme hi-fi brug. Men kan desværre ikke huske hvad den hed :r



#20
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 00:44:05
Svar/Indlæg:
734/32
Her var det

http://www.hifi4all.dk/content...

Der er også en artikel om lærreder ;)