SATA RAID

Overclocking d.  13. februar. 2005, skrevet af mikromilton
Vist: 393 gange.

mikromilton

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 20:38:21
Svar/Indlæg:
37/14
jeg har 2 sata diske, er det smart at køre raid på dem frem for bare normale diske?

Letzki

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 20:41:09
Svar/Indlæg:
766/79
#0 - Ja det giver da et performmens spring.. Mener at ha læst at det skulle give 5 - 10 % mere hastighed.. Er ikk helt sikker, så ret mig lige hvis jeg er helt galt på den..

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:29:31
Svar/Indlæg:
1287/32
Med 2 diske har du muligeder for at benytte 2 RAID modes. Den ene er RAID 0 og den anden er RAID 1

RAID1 (mirroring) giver udelukkende større sikkerhed da begge disene innehider precist det samme. Så hvis en disk dør kan arrayet genoprettes fra den disk der stadig er i live. Skrivehastigheden forandrer sig ikke mens lesehastgigheden øges minimalt. Kapacitetudnyttelsen ved RAID1 er lig med kapaciteten af den mindste disk

RAID 0 (stipling) bruges udelukende til ydelsesforbedring. Dette RAID mode fungerer ved at dataen fordeles over flere alle diskene i arrayet så der kan arbejdes på begge diskene samtidigt og på denne måde opnås der en forøgelse af overførselshastigheden og responstiden. Det negatve ved RAID 0 er at man mister alt dataen på begge diskene hvis en af diskene dør. Kapacitetudnyttelsen ved RAID 0 er Kapaciteten af den mindste disk * 2

Om det er verdt det kommer an på hvad du bruger diskene til. Til almindeligt brug er forskelden mellem en disk og RAID 0 minimal. Men arbejder man, som mig, med mange store filer er RAID 0 virkelig uunværligt.

Hos mig gav RAID 0 en fordobling af hastigheden og en reducering af responstiden med 4-5 ms.

TBT

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:39:27
Svar/Indlæg:
422/14
Det undrer mig du har fundet en reduktion i responstiden, for ligegyldigt hvor mange diske du har i et raid 0, vil repsonstiden være det samme som den langsomste disk.

Databåndbredden derimod er næsten dobbelt så stor eller mere, afhængligt at antal diske i samme raid.

En gennemsnitlig søgetid på 9ms, kan ikke forkortes af nogen form for raid, da det er harddiskens repsonstid, og uanset hvordan du sætter dem sammen, vil den gennemsnitlige søgetid være nøjagtigt den samme.