ikke plan P4 heatspreader

Bundkort / CPU d.  13. februar. 2005, skrevet af Tz
Vist: 195 gange.

Tz
Tz

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 20:59:33
Svar/Indlæg:
588/68
Hej..

Jeg har leget lidt med en P4 Prescot s 775. Men da jeg skulel til at sætte cpu køleren på, zalman 7700 CU, viste det sig at selve heatstreaderen ikke var helt plan, dvs. hvis jeg satte en lille klat AC5 på midten, og smurte det ud på kerne i et "meget" tyndt lag, og så satte køleren ned på, ville den ikke ikke rigtig "binde" sådan at den suger sig fast. Jeg løftede så køleren igen, og opdagede at køleren kun var smurt ind i kølepasta i en firkant, der svarede til kanten på heatspreaderen!!!!

under 7700 CU, hvor man kan se den firkant af AC5:

Af cpu efter jeg har skrabet af med en stift plastikkort (prøvede alle 8 kanter)

For at få den sat ordentligt på, måtte jeg fylde hulrummet ud med kølepasta. Mængden svare til ca. 10 gange så meget AC5 som der går til min A64, og de to heatspreadere ligner meget hinanden.......

Jeg har haft haft monteringsrammen af, men ligemeget hjælp det... Box køleren er også helt plan, så med den er det det samme.

Er det nogle af jer gutter der har oplevet noget ligende, så må i meget gerne svare mig...

Mvh TZ

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:04:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Yup. Har oplevet det lige så mange gange jeg har haft CPU'er (næsten).

Hvis du vil, kan du gå i gang med slibepapir og tålmodighed. Det kommer an på hvor meget du går op i det. Uanset hvad, så vinder du ved det.

Men jeg tror også, at du har været lidt fedtet med kølepasta. Glem alle de der smarte og fine metoder. Bare en fornuftig klat på midten, så sørger du nemlig for en god fordeling.

Varme og tryk skal nok få pastaen til at falde på plads. Der går et lille stykke tid. Men det er 1.000-gange bedre end alle kreditkortsmetoder.

Grunden er, at hvis du glatter ud til kanten, så laver du (i værste fald) en "luftlomme" i midten. Og det duer slet ikke til noget.

Så inden du går i gang med slibepapir. Så læg en klat kølepasta på midten af heat-spreaderen, og sæt køleren på. Vent et par dage/en uges tid, og se om ikke det sidder som det skal.

Kølepasta har nemlig den egenskab, at jo længere tid det får lov til at sidde, jo bedre virker det.

... det gælder 99,9% af alle slags pasta på markedet ;)

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 21:38:45
Svar/Indlæg:
588/68
okay, det vil jeg da prøve... tak for det..

Mvh Tz

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2005 22:19:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Sure thing. Meld lige tilbage hvordan og hvorledes :)