-> #9
Fair nok. Jeg kan heller ikke finde 100% ud af det. Og ja, det var nemmere dengang hvor MHz bare var MHz. Men det lavede AMD godt og grundigt om på.
Om det er godt eller skidt...?!
Tjah. I dag er CPU'erne og deres ydelsesplan blevet så specifik, at man er nødt til at indføre dette system.
Systembyggere (ved ikke om det giver mening) burde at vide det, og kan nu "skræddersy" en computer. Det er rigtigt, at det engang var nemmere bare at smide en CPU i.
Men markedet er i dag blevet så bredt, pga. den almene interesse og implementering. Der går nok heller ikke så lang tid, inden Intel sender noget HDTV-løsninger på markedet.
Lidt alá Amitech's mediacenter. Der kommer en hel anden type CPU.
Intel indså en implementeringsfejl med ATX, forsøgte sig igen med RD, og har nu lært af fejlen.
Den viden vi render rundt med nu, rammer først markedet om et par år, og til den tid, er vi så godt inde i det, at selv den idiotiske FONA-sælger ved (bare lidt om) hvad han snakker om.
Kan huske i slutningen af 90'erne, da der kom en masse perifieri-producenter til. Hvor 1.000-vis af grafikkort baseret på samme design, hed en hulens masse forskelligt.
Ville mene at vi har den samme (omvendte?) tendens her?
F.eks. ved vi i dag, at et MSI kort hedder noget der angiver grafikchiptype og mængde RAM.
F.eks.
RX800SE-TD256 = Radeon X800 m. 256MB ram plus "det sædvanlige".
Det jeg snakker om, vi skal lære at kende nu, er "det sædvanlige".
- håber at jeg er forståelig?
Er enig med dig i, at markedet bliver bredere. Men når vi engang lærer at finde rundt i den spand information vi har over hovedet, så giver det hele meget mere mening.
Personligt er jeg sgu glad for, at jeg har bare lidt forstand på det nu. Omvendt føler jeg med de stakler, som har været væk fra markedet i bare et halvt år.
Jeg var væk et lille stykke tid, omkring 99/00/01, hvor der (efter min mening) skete en helvedes masse ting og sager. Men jeg mener da selv at jeg kom stærkt igen. Det krævede en masse velvillighed, men ja, det var hårdt.
Sådan ser jeg det igen. Nu har Intel lige sat det hele et gear op, og nu skal resten af maskineriet (os) lige følge med, inden det ses udaftil (markedet/forbrugerne).
Et eller andet sted, så tror jeg heller ikke at Intel forventer, at den almene forbruger skal kunne kende forskel på alle modelnumrene. Markedet trækker i to retninger.
Dem som ved noget, og dem som intet ved.
Dem som intet ved, skal have en skræddersyet løsning, der virker lige så snart de trykker på "tænd". Soo simple.
På den anden side er der os, entusiasterne, som udemærket er klar over hvordan markedet hænger sammen. Du/I må give mig ret i, at vi altid har fulgt med. Der er altid nogen der ved lidt mere end andre (og som regel også et lille stykke tid før :00 *host*), men faktum er, at denne information bevæger sig oppefra, og nedefter.
Vi er øverst i kæden, og får derfor også spanden med information, hvor den er allermest koncentreret...