SATA controller

Diverse d.  14. februar. 2005, skrevet af petite_machine
Vist: 228 gange.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 17:18:55
Svar/Indlæg:
438/54
Hep hey

Ja... Jeg sidder i den dejlige situation, at jeg har hele 2 SATA stik på mit NF7-2. De er begge optaget, og da jeg regner med at købe to nye HD's (SATA self.), har jeg lige et par spørgsmål.

De nye HD's bliver forhåbentlig 2 raptors, og skal selvfølgelig bruges til c:\ og det andet gøgler drev.

Min plan er så at købe et "Promise FastTrak S150 TX4" (http://edbpriser.dk/Listprices... ) til de to raptors.

Men kan jeg godt sætte mine to andre SATA diske til denne controller uden at de skal formateres? Og hvis jeg engang får flere diske, kan jeg så bruge de SATA stik der er på bundkortet samtidig med controlleren?

Mvh. Mig selv

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 18:22:04
Svar/Indlæg:
438/54
Ingen?

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 20:10:50
Svar/Indlæg:
438/54
Ingen kloge hoveder? Det kan da næsten ikke passe!

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2005 21:04:00
Svar/Indlæg:
2870/65
?1: Svar: Nej, du skal regne med at du skal formatere. Da den controller der sidder på dit board er lavet af Silicon Image...og den som sidder på en Promise....er lavet af Promise, har du 2 forskellige controllere. Du skal ikke regen med at du kan sætte dine diske direkte over på den Promise uden at skulle formatere.

?2: Svar: Her skal mit svar tages med et gran salt, da jeg ikke er helt sikker i min sag. Jeg har læst herinde, at man på en lang række NF2 boards ikke kan bruge 2 sata controllere samtidigt. Det skulle være enten den onboard eller den som man sætter i et PCI slot.

Jeg må så tilstå, at jeg ikke kan se hvad der skulle være i vejen for at bruge 2 controllere, hvis de ellers får 2 forskellige IRQ´s. Hvis de får tildelt forskellige IRQ´s vil den ene optræde som en onboard SCSI/SATA controller og den anden som en tilført SATA controller...og så har de jo forskellige ID´s på bussen, hvilket burde være nok til at adskille den rent fysisk.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2005 21:15:02
Svar/Indlæg:
438/54
Okay.

Nu ved jeg ikke om jeg var helt præcis nok mht. spørgsmål 1. De diske der skal flyttes, skal ikke kører styresystem i fremtiden. Men hvis selve controlleren bliver "indkodet" på selve disken, er der nok ikke noget at gøre!.! Selv om det vil sige format til 280 GB lager :x

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 18:19:46
Svar/Indlæg:
438/54
Flere der ved noget om dette geniale emne, som endnu ikke har fået lov til at ytre deres mening? :)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 18:30:28
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis du ikke skal køre med raid kan du sagtens skifte controller, men hvis du køre med raid så skal du formatere.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 18:58:54
Svar/Indlæg:
438/54
Ok. Det lyder da lidt betryggende! :)

De to nye HD's (raptors) skal køre RAID0, men de eksisterende 2 SATA HD's, skal bare flyttes over på den nye controller.. Men det vil altså godt kunne lade sig gøre lyder det til!

Tark

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 19:32:36
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du "kan nøjes" så har jeg to Raptor 360 til salg herinde
http://www.overclocking.dk/for...

Dine nuværende hdd, kan du nok godt "bare" smide over på en ny SATA controller, forudsat, at du installere XP påny på de to Raptor hdd!
Men så kommer du til at opleve et andet problem, og det er at du så kunner til at have to OS installeret, hvilket kan give problemer.

"Just to be sure": Smid de to Raptor på MoBo, og så de andre på den PCI-SATA controller. Det får du det hurtigeste system ud af.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 19:58:33
Svar/Indlæg:
438/54

Vil det være hurtigere? Altså er de controller på mit MOBO hurtigere end nogle på en PCI controller? Det sys jeg da lyder mystisk!

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:10:48
Svar/Indlæg:
4112/53
#9, Ja, den "onboard" SATA controller er ofte hurtigere, end en tilsluttet via PCI, da den onboard ofte har større båndbredte til rådighed, end den på PCI-porten.
På PCI-proten skal du jo dele de 133MB/s på alle portene, så har du et TV kort, et USB 2.0 kort, Soundblaste Live etc, så er der jo ikke alle 133 til rådighed til SATA controlleren, og derfor er det ikke sikkert, at du vil komme til at "udnytte" hele "potentialet" i et RAID 0 setup.

Jeg kender til et eksempel, hvor et Raptor arrey, hvor han på den SATA-RAID controller der er integreret i sydbroen, havde ca. 152MB/s hvorimod han på en tilsvarende controller i PCI porten, "kun" havde 108MB/s overførselshastighed!

Var/er du interesseret i de to Raptor 360 jeg har til salg i denne tråd: http://www.overclocking.dk/for... ?:(

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:45:25
Svar/Indlæg:
1341/56

kan lige nævne at på et NF7 sidder den onboard sata også på pci bussen, så der vil ikke være den store forskel på om du bruge den onboard eller et pci-kort

men både nforce 3 og 4 har nogle porte direkte på sydbroen, og de har højere båndbredde, nogle af intels chipsets har også men ved ikke vilke.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:17:56
Svar/Indlæg:
2870/65
Ok, måske har jeg også misforstået dit ?

Hvis de 2 diske som skal flyttes ikke tidligere har været i raid (og du vil flytte dem over på en anden controller (hvor de heller ikke skal være i raid) så kan du bare flytte dem...no problemas.

Hvis de derimod HAR/ER i raid0 (striping) kan du ikke bare flytte dem over på en anden controller, da de data som ligger på diskene så er fordelt ud på de 2 diske i et andet mønster end den nye controller måske lægger på diskene.

Har diskene derimod været i raid 1 (mirror) skal du bare bryde det mirror. Så vil du have 2 diske med ens indhold. De vil så kunne sættes over på en anden controller, hvis de ikke skal i raid igen.

Nogle controllere vil, når de sætter diske i raid) lave en speciel entry på hver af diskene. Denne entry gør at du er nødt til at "bygge" et nyt raid-set. Derfor vil indholdet som tidligere lå på diskene høst sansynligt forsvinde, da det vil svare til at du laver en ny partition.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
16-02-2005 15:45:11
Svar/Indlæg:
438/54

Okay, så er vi enige ;)

De to diske der skal flyttes, har ikke været i RAID, og skal det heller ikke.

Men tak for hjælpen, så bøvler jeg lidt på med dette projekt!