Onboard sound - god nok?

Bundkort / CPU d.  15. februar. 2005, skrevet af Dkoy
Vist: 534 gange.

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:16:33
Svar/Indlæg:
26/10
Hejsa

Jeg har lige bestilt det her motherboard og tilhørende CPU og et grafikkort
http://www.msi.com.tw/program/...
mit spørgsmål er hvor god er det onboard lydkort som sidder på sådan et board?

Mit alternativ er at putte mit gamle SB live 5.1 digital i, så hvad er bedst? En 5 år nyere "teknologi" on board, eller et SB live 5.1?

Mvh
Steen

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:29:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Onboard lyd er altid "godt nok". Men hvis du kræver bare lidt af din lyd, så vil jeg til enhver tid gå i en stor bue udenom sådan noget.

Behold hellere dit SB Live!, medmindre du virkelig ser en nødvendighed en større lyd end 5.1

Med firmware opdateringer osv. er du mere en alm. godt kørende :)

Jeg har aldrig haft særlig meget tilovers for onboard lyd. Først var der alle kompatiblitetsproblemerne, og sidenhen er det lydkvaliteten.

Dog er nogle onbaoardløsninger af en særdeles rimelig kvalitet (SoundStorm f.eks.). Men behold dit Live! og 'disable' lyden på bundkortet :i ;)

http://www.realtek.com.tw/prod...

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:32:07
Svar/Indlæg:
4338/142

Onboard lyd er glimrende.....lige indtil man prøver et ordentligt lydkort.

Som NoNig, vil jeg råde dig til at smække dit SoundBlaster i ;)

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:00:00
Svar/Indlæg:
26/10
Tak for svarene. Så beholder jeg mit live, og disabler on board lyden.

Mvh
Steen

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:03:22
Svar/Indlæg:
4338/142
På egne og Nonig's vegne - selv tak ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:04:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Ka' sgu selv :p :e

-> #3

I lige måde ;)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:16:59
Svar/Indlæg:
4338/142

:00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:24:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Skal du :00'e mig?!

Din flab! :p

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:24:44
Svar/Indlæg:
503/516
Hmm, nu synes jeg du har fået en meget ensidig vejledning af de unge tosser på oc.dk.

I min verden hænger det sådan sammen at man skal være udstyret med nogle temmelig gode lyttekanaler, hvis man så entydigt kan konkludere, at onboard lyd ikke er "godt nok".

Efter at have testet et mindre hav af Intel's 865/875 og ikke mindst 915/925 baserede bundkort, er det min erfaring at i hvert fald for 915/925 kortenes vedkommende, så kan det absolut IKKE svare sig at anvende et "separat" lyd kort. Den onboard lyd der er på disse er, som jeg hører det, fuldt på højde med det bedste af de separate. Har haft de store modeller fra både Terratec og Creative monteret og vurderede hver gang at de penge var dårligt givet ud.

At det så muligvis ikke er tilfældet på et nForce baseret bundkort, som det du har kig på, vil jeg lade være usagt, men synes ikke de unges konklusioner skulle stå alene :r

Mvh

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:29:03
Svar/Indlæg:
4338/142

:e ;) Fair nok Lockheed

Ru113

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:31:18
Svar/Indlæg:
316/65
Jeg har dette bundkort.. men kan desværre ikke sige om onboard lyden er noget værd.. for min PSU har ikke den -5V strømlinje der skal til for at lortet virker.. så jeg lever med et gammelt Creative PCI kort.. :/

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 22:33:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Uden at lyde alt for oprørsk, så ville jeg mene, at unge øren lytter bedre end ældre... :00

Sorry :r

Arj. Spøj til side :p

Jeg har altid gået en del op i lyd, og har i alle mine computerdage (efterstræbt) at være udstyret med et godt lydkort. Højttalerne skal selvfølgelig kunne følge med, hvilket jeg som regel også skriver. Mente blot at det var lidt selvsagt :r

Under alle omstændigheder:

Jeg har brugt et par Avance og sidenhen B&W som "formidlere" af min lyd. En af de primære grunde til mit store repetoir af bundkort, skyldes faktisk at jeg søgte et bundkort med god lyd.

Stort set alle har "kun" overholdt AC97, hvilket langt fra tilfredsstillede mig.

Så derfor har jeg haft:
SoundBlaster AWE (det ægte)
SoundBlaster AWE64
SoundBlaster PCI 128 (det ægte)
Der gik så lang tid inden jeg fik mig et Live! kort.
SoundBlaster Live! Player
SoundBlaster Live! Player 1024
SoundBlaster Live! Platinum (havde ikke særlig meget at byde på, i forhold til lyden/prisen)
SoundBlaster Audigy Player
SoundBlaster Audgy 2 ZS Platinum Pro

Som sagt, så skal man gå lidt (læs: efter min mening, bare gå lidt op i det) mere end almindeligt op i det, for at vinde noget ved at gå fra onboard til PCI.

Min hovedtese har altid været kvaliteten af den chip, som kortet er baseret på.

AC97 har ladet en del tilbage at ønske, hvorimod ENVY og EMU(10K)'en har leveret varen til alle tider.

... bare min mening :r

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 21:35:00
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg kunne også lige tænke mig at spørge, om ikke et almindeligt Live! 512 kan slå det Realtek, der er på mit Epox 8rda3+ ? Ville det samme være tilfældet med Soundstorm?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 12:20:58
Svar/Indlæg:
3169/185

Så har du dårlige ører...
Onboard lydkort har konsekvent et langt mindre frekvensområde... Har du et par nauntilus højtalere, eller gode hørebøffer, vil du kunne mærke det... Vi snakker især i den lave ende, mit onboard skod-lydkort på DFI nF4 (som er det samme lydkort som han overvejer) - går "heeeelt" ned til 100Hz, for dybeste tone, for mig er det nærmest en pipetone :P - For at kunne få den rigtige fornemmelse i spil / film / musik, selvom man ikke nødvendigvis kan høre det - så gør f.eks 10Hz - at lyden bliver en anden.. :|

Vil personligt mene at absolut mindstekravne til lyd er: 25-20000Hz

Mit lydkort går vidst fra 10-50000 Hz, hvilket jeg ikke bruger meget af på de høje frekvenser :P - Men mine hørebøffer går fra 8-28000 - så anvender dog en god del...

Mvh. 12k

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 12:26:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Og hva' nu hvis man ikke lige ofrer 140k på to gange Nautilus?! :00

Onbaord lyd er fint nok til de fleste. Jeg fraråder det pga. funktionalitet. Men mange bundkort, i dag, har fået en fair løsning. SoundStorm er et rigtig godt alternativ.

... men ikke det bedste.

Jeg går meget op i det, men det er ikke alle der gør det ;) :i

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 12:35:56
Svar/Indlæg:
3532/303
#13 Skulle mene at det ville værd at tilføje at det menneskelige øre kun går til 50 svingninger eller noget i den stil. Og det bliver meget hurtigt forvrænget. Men det hele handler jo om at man kan mærke det i hovedet at det knirker og knaser. At gulvet runger og sprækker. Siddet nogle gange hos en ven hvor vi ser noget film på hans Sony Wega 32' som er et dejligt TV. Men han har onboard lyd, giver ikke helt det samme.
Hvis jeg så hos mig stiller mine altec lansing 621 til (Ved godt det ikke helt holder i sammenligningen) så giver det noget mere sprød lyd. Ved at der i hans tv er fed lyd da der er en slags indbygget sub, og det kræver man også af et TV til 7-8k.
Men man skal altså have et bedre lydkort hvis man skal bruge det til mere end hørebøffer!

Mvh. Rage

EDIT: Han er ejer af et Asus p4p-e deluxe mener jeg det hedder. Jeg bruger et SoundBlaster Live!

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 12:36:07
Svar/Indlæg:
458/22
firmware? til Live! ? hvordan og hvorfor?

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 13:03:05
Svar/Indlæg:
342/54
Ok drenge.... Far er ikke sur... far er skuffet...:d

Her sidder vi på OC.dk, hvor folk indkøber vandkanoner og kompressorsystemer fra færger for at holde deres pc kold, oc lidt mere og få noget ydelse ud af det.

Hvordan kan det så være der ikke er nogen der snakker ydelse her.

Onboard lydkort benytter som hovedregel CPU til at beregne = mindre saft og kraft til spil. Af denne simple grund er det smart hvis du har muligheden at benytte et lydkort med egen APU. Du får som følge heraf bedre ydelse i dit system.

Det der med lyden kan man sguda ikke høre forskel på alligevel :p :p :e :00

Empty_soldier

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 13:22:14
Svar/Indlæg:
210/58
hvis det er man har sat en forstærker til computern ( eller om vent ) så kan det være stortset lige meget kan det ikke ?

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 13:36:42
Svar/Indlæg:
3169/185

Headphones ;) - Mine ligger i prisklasse 900 - og kræver bedre end onboard :)

Skulle mene det er omkring 21-27 - forskelligt fra person til person...
Men giver en anden lyd stadig, for påvirker den samlede lyd... Kan ikke forklares af mig ;) - Men i HiFiklubben kan de nok godt, eller... Hvis du selv prøver vil du kunne høre det :)

PS: Hørebøffer spiller MERE detaljeret end højtalere... :| - Fortrækker klart bassen i højtalere, da den giver bevægelse i hele kroppen, men... Rent lydkvalitetsmæssigt og frekvensmæssigt er headphones bedre....

http://www.hifiklubben.com/dk/...

(hat hifi-klub, er 64ohm)

vs.

http://www.hifiklubben.com/dk/...

^^ Mine headphones - mod min brors højtalere (ps - er pris pr. stk :P)

Lydkvali er mine hørebøffer hans højtalere langt overlegen, sætter han sin subwoofer til derimod, må min bass takke af ;) - En sub-bandit er der power i... Især den han har :P - Kan ikke huske hvilken det er...

Men brugte 3 timer på at teste lyd en dag ;) - Var så tilgængeld ikke via computer - men hans NAD T760 eller hva den nu hedder... - Testede bl.a med ringenes herre film'ne osv...

PS: er addicted til musik :D (såvel som laks)

comment

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 15:06:05
Svar/Indlæg:
1230/171
#18: Det bedste hardware køb jeg har gjort ("målt" på kroner brugt/fornøjelse tjent) var da jeg købte mit Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS. Lyden bliver sendt over min Thule IA150B og jeg kan godt love dig for at der er stor forskel på lydkvaliteten med det lydkort. Ikke High-End lyd, men meget bedre end onboard lyden på mit P4P800 Dlx.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 15:14:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Det er også fordi, at Audigy 2 SZ'eret benytter EMU-chippen :e

Har selv Platinum Pro - udgaven :)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 15:55:11
Svar/Indlæg:
1081/37
#0 det kommer meget an på om du kun skal kører digital eller analog lyd, hvis du kun skal bruge den digitale udgang så kan du sagtens bruge onboard lydkortet fordi der er ingen forskel, men hvis du skal bruge analog udgangen så kan det nogle gange godt betale sig med at bedre lydkort, med en meget stor undtagelse, da det faktisk meget er støjen fra strømforsyningen der sætter grænsen for lyd kvaliteten, så kan det være lige meget med at have et mega dyrt lydkort hvis du har en skog strømforsyning, og nogle gange kan du få udemærket lyd ud af et onborad lydkort med en lav THD hvis man har en god kvali strømforsyning, men det kommer selvfølgelig også an på hvor godt motherboardet er bygget med hensyn til diverse filtre osv.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 16:11:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Tro det eller ej. Men der er faktisk stor forskel på digitale udgange på lydkort :)

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-02-2005 16:11:04
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er ikke kun lyd-ud kvaliteten der er bedre på et separat lydkort. Også mikrofon indgangen er ofte VÆSENTLIGT bedre.

Flere af mine kamerater som kører med onboard lyd har så belastende en forvrængning på deres mic at det gør det irriterende at spille med teamspeak med dem. Ikke nok med det så gengiver deres onboard lyd alt hvad deres computer afspiller så jeg kan høre det i den anden ende (og de bruger headset så det er ikke fordi en højttaler spiller ind i mikrofonen). Ret kanon når man kan høre hvad de laver i RTS spil... :00

Mit eget bundkort (P4C800) har fin lyd synes jeg selv, og grunden til jeg skilte mig af med mit Audigy Player var den manglende mulighed for at forbinde mit kabi's frontpanel (som jeg bruger når jeg smækker headset på, hvilket jeg ofte gør) på det, mens jeg kunne forbinde stikket direkte på bundkortets onboard lyd. Der er masser af pins på Creative's kort, men de er 100% specielle for Creative produkter og er ikke kompatible med "standard" FPAUDIO... :00

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 16:15:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Du finder da bare et diagram og laver selv et stik! :p

Er du hardware-nørd eller ej?! :00

:e