Kan ikke se hinanden på netværket

Diverse d.  16. februar. 2005, skrevet af Pink-Bear
Vist: 355 gange.

Pink-Bear

Overclocker
Tilføjet:
16-02-2005 23:10:33
Svar/Indlæg:
27/7
Jeg har lige installeret et hjemmenetværk, men ingen af de tre computere kan se hinanden.

Computer 1: WinXP, SP2
Computer 2: WinXP, SP1
Computer 3: WinXP, SP1

Alle er tilsluttet netværket og kan gå på internettet, som kører over hub'en via routeren. Alle tre computere er tilmeldt samme workgroup, men de kan ikke finde hinanden på netværket. Dette er rimelig problematisk, da jeg skal hente små 60gb dokumenter og back-up filer over på en af de andre computere.

Hvad kan der være galt? Nogen der hurtigt kan liste basisindstillingerne op, selvom jeg skulle mene, at disse var korrekte.

Jeg har prøvet at søge efter de forskellige maskiner, samt indtaste \"computernavn" i adresselinien, men intet hjælper.

Det tager lidt for lang tid at pakke små 60gb (og der er heller ikke plads til det på computeren), så derfor ville det være bedre, hvis jeg kunne gå direkte ind på den anden computer og håndplukke filerne.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 23:35:10
Svar/Indlæg:
1268/80
har du tjekket at de har fået samme subnet(undernetmaske) adresse, og gateway adresse, samt forskellig IP.

De skulle gerne få tildelt en privat IP fra routeren, da den skulle fungere som en DHCP server.

prøv: "Start" > tast cmd og enter på hver computer, så tast Ipconfig.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 23:44:30
Svar/Indlæg:
10398/435
Start - Kør (Run)
tast CMD og derefter tast ipconfig

men tror ikke det er det.. routeren tildeler jo ip'erne og de skulle meget gerne ligge i samme "maske"...

hmm prøv:

Start - Kør (Run)
tast CMD og derefter tast: ping ip.ip.ip.ip <-- ip på en anden computer. Se om den siger Reply eller timed out.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 00:15:45
Svar/Indlæg:
3972/242
husk at lave det filer som share filer .så kan det være de dukker oppe ?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 03:02:48
Svar/Indlæg:
4657/53
du skal vel også lave en konto på de andre pcer som du skal logge på .

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 08:51:09
Svar/Indlæg:
453/31
husk osse>Administration>Computeradministration>lokale bruger og grupper>bruger> og aktiver gæste accounten
det skal man ivertfald i win2000 for at kunne man kan komme ind på et drev!

Pink-Bear

Overclocker
Tilføjet:
17-02-2005 11:32:13
Svar/Indlæg:
27/7
Jeg fandt ud af, hvorfor man ikke kunne se de forskellige computere. Der manglede en netværksprotokol. Efter den blev installeret, virkede det fint!

Hvis andre skulle få brug for det, så er det denne:
NWLink IPX/SPX/NetBios Compatible Transport Protocol

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 12:54:55
Svar/Indlæg:
1349/11
-> #6 det er ikke en nødvendighed at installere den protokol du forslår, det skal kunne fungere uden. Men som så meget andet virker det så virker det :)

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 13:15:00
Svar/Indlæg:
1262/95
Gæste/guest kontoen behøver IKKE at blive aktiveret for at shares virker, faktisk anbefaler de fleste, inklusiv jeg selv, at man ikke aktiverer gæste/guest kontoen, da mange vira idag benytter den til at sprede sig selv via netværket.

Det der formentlig er problemet i dit tilfælde er at du har en internet løsning uden router, du skriver godt nok du har en router, men er du sikker på det ikke bare er et almindelig kabelmodem ?
Hvis du ikke har en router får hver PC nemlig en internet IP og så får i svært ved at "se" hinanden på netværket.

Som #7 er inde på virker TCP/IP ganske udemærket til LAN, faktisk vil jeg ikke anbefale folk at bruge andet, de de andre protokoller enten er for gamle, langsomme eller "støjer" for meget på netværket.

Min anbefaling til dig vil være at anskaffe dig en router, de kan fåes fra ca. 300kr. og opefter.