Den gode gamle IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ...

Diverse d.  17. februar. 2005, skrevet af Sneglehunden
Vist: 650 gange.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 16:31:55
Svar/Indlæg:
2502/221
Hey, Har søgt herinde, og læst flere tråde om problemet, men prøver nu lige og ser om i kan hjælpe mig lidt med udelukkelses metoden...

Har det sys som der står under her

De 2 160GB sata diske køre RAID 0, og jeg har INTET pillet ved
da jeg sidste mandag sku geninstalerer dyret, startede det hele med at fucke op, har ikke engang haft den åbnet, startede bare dyret og smid en XP pro SP1 cd i, hvor jeg formaterer disken under install, og siden da har den ike været oppe, synes snart jeg har prøvet alt!

Enten går den i baglås under install, eller også slukekr tastaturet bare (baglås vel?)
elelr også komemr ynglings fejlen med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Har prøvet 3 forskellige ram blokke, 2 cd rom drev, 3 forskellige HD`s både i raid, og uden, og sata, og pata, har ingen PCI kort i, og har prøvet at bytte sata/ide kablerne om, og har prøvet forsk diske på forsk, kanaler.

Det ENESTE jeg kan komme på nu, er at mit bundkort er defekt, men på hvilken måde aner jeg virkeligt ikke, og tør næsten ikke sende det til rep af frygten for at få en monster regning,-..

Har i nogle forslag til havd jeg evt kan prøve,
eller hvad der muligvis kan være galt med det board?

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 17:59:30
Svar/Indlæg:
1293/104
Grafikkortet.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 22:06:17
Svar/Indlæg:
2502/221
kan den fejl komme derved under en instalation?

nu det sidste jeg ville mene, men erder nogen der har prøvet det?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 22:50:45
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeps, jeg har prøvet det mange gange i tidens løb (efter snart 20 år med HW får man set en del).

Fejlene har oftest været et problem med ram, men det kan jo være så meget andet.

Kan du give en mere fyldig beskrivelse af den fejl du ser, hvis f-eks der henvises til en .sys-fil.

Hvor langt når du i selve installationen når maskinen "brækker" sig...er det f.eks under installationen af hardwaren, så kunne noget tyde på uheldige drivere eller forkert adgang til den fejlende hardware-del.

IRQ hentyder jo til, at driver eller hardwaren ikke kan få adgang til den korrekte addresse i hukommelsen...not less or equal hentyder til at værdierne for enten driver eller software ikke er i orden. Kan være en dårlig driver, hardware eller igen dine ram som er problemet.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 23:02:45
Svar/Indlæg:
611/26

Sørg for at finde ud af om det er bundkortet, ved at låne RAM osv. eller teste alt andet udstyr i en anden maskine.

Optag med et video kamera hvordan du installerer windows med fejl og hvordan din hardware sidder i maskinen. Medsend filmen sammen med dit motherboard til RMA.

Hvis du får det hele retur med fejl og en regning, så går du til forbruger styrelsen de giver gratis retshjælp ved over 500 kroner.

Har selv oplevet det samme med et motherboard som brændte rammen af. De ville ikke bytte det i første omgang og jeg fik en regning retur. Så optog jeg videoen og sendte den ind 2. gang. Nu modtog jeg en undskyldning, en kreditnota på første regning og forsendelsomkostninger, samt et nyt board.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 00:11:38
Svar/Indlæg:
10398/435
som jeg har forstået IRQ (måske tager jeg fejl?):

IRQ er hvornår den skal snoope på "frontside bussen". IRQ angiver rækkefølgen mellem hvornår komponenternes data skal løbe igennem fsb'en.

som regel er det en IRQ "equal" fejl, altså to komponenter vil snoope på fsb'en samme tid. dette resulterer i lockup (BSOD).

hvis man sætter to netkort eller lydkort i en computer så vil det kunne give en IRQ fejl, dog er XP smart nok til at disable den enes driver som prøver at kalde samme IRQ...

IRQ, interrupt request <-- hentyder til interruption af fsb?

ram fejl bliver ofte benævnt af windows som "fault in non-paged area". Non-page = ram, og page=hdd's swapfil.

du siger dog at du ikke har nogle pci kort i den, så fejlen undrer mig en del. har du prøvet med kun 1 hdd i?

prøv at loade fail safe bios settings..
prøv at installe uden usb ting sat til, altså mus/keyb via konvertere..

og som steen spørger, hvornår kommer fejlen?

OT: steen, XP 64bit RC2 er kommet 😀

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 08:28:39
Svar/Indlæg:
2502/221
Hej,
mange tak for nogle gode svar, jeg er ikke hjemme hele week, og er i skole nu, men har taget begge SATA diske med hjem i week for at få dem testet i en mskine der virker for at udelukke det.

Det med USB tingene har jeg ikke prøvet, og har da de første fire ting sat til :)
så det vil jeg lige prøve i første omgang når jeg kommer hjem.

Har prøvet at sætte EN sata disk til, og har startet en win install med begge diske sat til forskellige controlerer, både en disk, og hver disk for sig osv osv.
udover det har prøvet med 3 forsk ram, og sat dem til 100MHz osv osv.
Har self startet ud med at sætte BIOS til fail safe

Altså de gange hvor jeg har fået den til at instalerer win, så er det efter den har kopieret filerne, og begynder at instalerer, dvs der hvor den tæller ned fra 39min, så ved 37-35min så går den i BSOD med den not less fejl der.

Men vil lige prøve at flå ALT hvad der hedder USB ud,

Det skumle er bare jeg INTET har ændret fra den virkede til den ikke virkede, så må næsten være bundkortet :(

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 08:29:51
Svar/Indlæg:
2502/221
Skal lige siges det forleden dag lykkedes mig at få instaleret win på, men efter første genstart, så skrev den at disken ikke kunne findes :(

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
18-02-2005 08:57:28
Svar/Indlæg:
406/19
http://www.microsoft.com/resou...

Kunne det måske være din driver til RAID controlleren?
Blot en tanke... I ovenstående link henviser de til driver eller hardware problemer, og eftersom det er under install tænkte jeg at det måske var din driver til RAID controlleren.

Evt. som de skriver, måske grafikkortet?

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 13:37:07
Svar/Indlæg:
2502/221
kunne for så vidt nemt være driveren, men den gør det jo også uden RAID, og har heler ike andre aternativer MHT driveren.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 14:09:17
Svar/Indlæg:
2870/65
#5 Nej, du har ikke misforstået noget....måske ikke lige helt efter bogen, men damn close.

OT: har set det, men har ikke fået fat iden endnu...mon ikke RC1 klarer sig lidt endnu....d. 29/4 kommer jo den endelige version....juhhhuuuuu....legetid. :p

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 14:54:49
Svar/Indlæg:
10398/435
OT: Præcis!! hvorfra ved du at det er den 29/4?

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2005 12:17:20
Svar/Indlæg:
2502/221
har fået min diske testet nu, og de fejler intet!
har desuden medbragt nyt grafikkort, så skal hjem og teste her efter skole, og flå alle usb ting ud :)
så håber den gider nu :D

TGM

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2005 13:41:14
Svar/Indlæg:
32/1
Har netop oplevet samme "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" ved en helt ny DELL maskine (preinstalleret). Da jeg satte trådløs netkort i og kørte driver ind, kom den blå skærm ved boot. Endte med jeg måtte geninstallere. Derefter ingen problemer. (med samme driver).

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2005 18:09:53
Svar/Indlæg:
2502/221
14# self rigtigt, tror lige jeg vil prøve at skille den delvist ad altså tage mobo ud osv.. har bare NADA værktøj her... lidt noed pis..

Har lige prøvet med andet GFx, og flået ALT usb ud, har endag flåede ALLE stik ud f mobo der har med USB frewire osv at gøre så der ikke sidder noget som ik skal være der for at starte op..

Og der kommer alle mulige fejl
feks nu, så kan den ikke finde hardiskene, og efter nogle reboot kan den godt, så under win install går den i hak ved "undersøger pc osv osv", hvis den ikke går i hak FØR den skal til at læse start cd osv.

Fandme underligt.. og når jeg endelig kommer igang med win install så plejer den at stoppe efter den har kopieret filerne.. det er altså det skumle der er SÅ mange fejl, ku boardet ffs ikke bare brænde af så man ku SE der var noget galt :(

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2005 18:42:47
Svar/Indlæg:
2502/221
er for en sikkerheds skyld lige evd at prøve en helt 4. Seagate disk, samt at deaktiverer onboard NEtkort..

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2005 21:21:47
Svar/Indlæg:
2502/221
LOL, det kort hungrer efter at blive sendt ti lRMA,
fik skilt det hele ad, og bootet det op mens det ligger på skrivebordet, starter den op med en Seagate 8ogb ATA, og får instaleret win xp pro på den, og efter første genstart skriver den i bios at den ikke kan finde nogen disk sov sov, som alle de andre gange.... fatter ikk havd der er galt, men det må de så finde ud af ved butikken, for nu sender jeg den ind, har taget nogle billeder af div fejlmeldinger..