Baggrundsbelysning med dioder, ala stormerens

Case-modding d.  17. februar. 2005, skrevet af JacobHL
Vist: 476 gange.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 23:43:19
Svar/Indlæg:
1776/116
Har lidt spg. omkring et projekt jeg tænker på meget lig stormerens drage( http://www.stormeren.dk/dragon... ).

Stormeren bruger en 220 til 12 volt adapter og jeg har set på min gamle nokia lader der er 220 til 3.7 volt. Jeg tænker på at lave det kun med dioder og tænker på om det vil være smart at bruge nokia laderen og så lidt modstand og så smide dioderne i paralel forbindelse.

Vil i øvrigt gerne vide lidt om paralel og serie. Serie er juletræs kæderne hvor resten hen af linien ryger hvis en ryger, right? Så lidt information omkring de 2 forbindelser vil være rart.

På forhånd tak :)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2005 23:52:25
Svar/Indlæg:
10398/435
Parallel:

|-o-|
|-o-|
|-o-|
+...-

"o" er pæren.

Serie:

+ ---o---o---o---o--- -

Serie er juletræs kæderne hvor resten hen af linien ryger hvis en ryger, right? Jo

Jeg tror ikke det er godt at bruge en nokia oplader da den har noget chipkredsløs som "checker" med telefonen før den oplader.
den kan afgive 355mA, så hvis det virker så skulle der være strøm nok.

og ja parallel forbindelse er anbefalelsesværdigt...

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 07:17:20
Svar/Indlæg:
208/51
En alm Nokia lader er ikke særlig god til formålet da der sidder en diode og en modstand i serie med trafoen, ubelastet giver trafoen mellem 7 og 9v, og afhængig af belastningen falder spændingen så.. Den er 3,7 ved ca 300mA belastning, men prøv at se om du kan finde en anden transformator fra lillesøsters opladelige hund eller lign.. :)

Thomas Høybye

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 10:22:53
Svar/Indlæg:
1081/37
køb en lille trafo på 13-15vac 1A, en spændingsregulator 7812, 1 stk AM154 brokobling eller ligende, 2 stk elektronlytkondensator på min 25V og 1000uF, et lille køle profil til spædingsregulatoren, og evt et lille hul print til at sætte det hele op på.

Det hele kan købes her: www.vejle-rc.dk for ikke særligt mange penge og du kan bygge det ind i en lille kasse så har du en lille 230vac til 12vdc og 1 ampere strømforsyning du kan bruge til formålet, du kan evt også købe en der er færdig, de koster ikke alverden, men hvis du vil lave den selv og er interreseret i en tegning over hvordan det skal sættes sammen kan du lige skrive en pm til mig så kan jeg lave en til dig

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 10:30:54
Svar/Indlæg:
1081/37
glemte lige at skrive at i en serie forbindelse trækker alle dioderne den strøm som svarer til en diode, men trækker spændingen som svarer til alle de dioder der er i serie til sammen, i en parallel forbindelse er det lige omvendt der trækker alle dioderne den samme spænding, men strømmen der svarer til alle dioderne til sammen:

-o-o-o-o-o- 5 dioder i serie på 3volt/30ma= 15volt/30ma

-o-
-o-
-o-
-o-
-o- 5 dioder i parallel på 3volt/30ma= 3volt/150ma

og du skal huske at når dioderne er i parallel skal alle dioderne have en modstand for sig selv, fordi eller kan der godt komme til at blive afsat tæmmelig meget effekt i modstanden og så laver de som regel en pæn røgsøjle:)

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 13:52:55
Svar/Indlæg:
1776/116
Hmmm, så hvis jeg tilfældigvis har en eller anden form for 220 til 12 volt adapter(tror jeg vist jeg har). Kan man så ikke lave en paralel forbindelse med en masse serier på. Altså, en kæde og på den kæde er der serier med X antal dioder og modstand på hver serie.

| -0-0-0-0
0-0-0-0- |
| -0-0-0-0

Lidt a la det, og modstande på hver start af serierne.

Jeg kan lige så godt indrømme det, jeg er ikke ridderen på den hvide lodde hest, så jeg vil helst undgå at lodde for mange modstande på. Også fordi det er lidt mere end et par dioder jeg tænker over, faktisk er der omkring 30-40 dioder ialt regner jeg med. Det er 2 forskellige farver men det er vel bare at trække to 12volt linier fra adapteren og lave 2 paralel forbindelser(med serier på)

Og til det med laderen, dengang jeg brugte den kan jeg huske at den blev varm bare den sad i en stikkontakt, så jeg tror ikke at den tjecker med telefonen før den sender strøm igennem.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 16:02:20
Svar/Indlæg:
1081/37
#5 jo det kan du sagtens, men husk lige at dioder af forskellig farve bruger også forskellig spænding

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 16:24:50
Svar/Indlæg:
1776/116
Det er blandt andet også derfor jeg vil føre to 12 volts linier fra adapteren.

Well, det lyder til at jeg bare skal igang med hammer, sav og loddekolbe.